APFS-gendannelse efter utilsigtet sletning af en hel mappe

Jeg kom ved et uheld til at slette en hel mappe fra et APFS-formateret drev på macOS og har brug for hjælp til at gendanne filerne. Jeg prøver at finde ud af de sikreste trin til APFS-datagendannelse, før noget bliver overskrevet, herunder om snapshots, Time Machine eller gendannelsessoftware kan gendanne mappen.

Hvis dette er APFS-datatab, er det vigtigste at stoppe med at røre drevet med det samme. Installer ikke apps på det, kopiér ikke nye filer til det, og prøv ikke en masse tilfældige reparationskommandoer først. Jo mere du bruger disken, jo større er chancen for, at macOS overskriver det, du prøver at få tilbage.

Jeg oplevede dette for et par måneder siden efter at have slettet en hel projektmappe fra min MacBook uden nogen Time Machine-sikkerhedskopi. Jeg antog, at den var væk, men det lykkedes mig at få næsten det hele tilbage.

Før du betaler for noget, så tjek de nemme ting:

1. Kig i Papirkurven.
  2. Tjek Time Machine, hvis du har det sat op.
  3. Åbn Time Machine, selv hvis dit backupdrev ikke var tilsluttet. APFS kan gemme lokale snapshots, så der kan stadig være en nylig kopi på din Mac. De bliver normalt kun liggende i omkring en dag, hvis der er nok ledig plads.

Hvis det ikke giver noget resultat, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware i stedet for først at rode med reparationer.

Jeg brugte Disk Drill, fordi det faktisk forstår APFS og ikke kun er afhængigt af rå scanning af filsignaturer.

Det, jeg gjorde, var:

1. Downloadede Disk Drill til et andet drev, ikke det jeg gendannede fra.
  2. Gik til Systemindstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Fuld diskadgang og gav Disk Drill tilladelse. Uden det kan programmet muligvis ikke scanne APFS-systemdiskenheder korrekt.
  3. Valgte det berørte APFS-drev og kørte en fuld Søg efter mistede data-scanning.
  4. Ventede på, at scanningen blev færdig, i stedet for at stoppe den for tidligt.
  5. Brugte forhåndsvisning til at kontrollere, at filerne faktisk kunne læses.
  6. Gendannede filerne til en ekstern SSD, ikke tilbage på Macens interne drev.

Det gode var, at mange af de gendannede filer stadig havde deres oprindelige mappenavne og struktur. Det betyder meget, når du har med en projektmappe at gøre, fordi det er frygteligt at sortere tusindvis af unavngivne filer manuelt. Disk Drill har også SMART-overvågning, hvilket er nyttigt, hvis du tror, at drevet måske er ved at fejle. Hvis disken virker ustabil, er det bedre først at oprette et diskimage og gendanne fra det image i stedet for gentagne gange at scanne det originale drev.

Hvis problemet er en mistet APFS-partition, ville jeg stadig gendanne de filer, du går op i, før jeg forsøgte at genopbygge eller reparere partitionen. TestDisk kan nogle gange rette beskadigede partitionsstrukturer, men det er tekstbaseret og ikke særlig tilgivende, hvis du ikke kender det godt. Få dataene først, og bekymr dig så om reparationen.

SSD'er har også en ubehagelig hake: TRIM. Moderne Mac-computere bruger det i baggrunden til at rydde slettede blokke. Når TRIM først har slettet disse blokke, kan gendannelsessoftware ikke på magisk vis genskabe dem. Derfor er hastighed vigtig. Stop med at bruge Macen, så snart du opdager, at filerne er væk. Traditionelle harddiske fungerer ikke på samme måde, så utilsigtede sletninger fra HDD'er kan ofte gendannes lettere.

Hvis Disk Drill kan finde filerne, og forhåndsvisningerne ser rigtige ud, er det som regel et godt tegn.

Men hvis Macen ikke længere genkender drevet, det bliver ved med at afbryde forbindelsen, du hører kliklyde, eller APFS-containeren ser alvorligt beskadiget ud, ville jeg ikke blive ved med at pille ved det. På det tidspunkt er et professionelt datagendannelseslaboratorium det sikrere valg. De fleste gode steder vil evaluere drevet gratis, og mange arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Det koster mere end software, men fysiske drevproblemer er der, hvor gør det selv-forsøg kan gøre tingene værre.

Forhåbentlig er det kun en sletning eller en beskadiget partition. Det er de tilfælde, hvor softwaregendannelse normalt har den bedste chance, især hvis du opdager det hurtigt.

Kør ikke Slet, Gendan eller partitionsrettelser, bare fordi Diskværktøj tilbyder dem. Mike har ret i at stoppe skrivninger, men jeg ville være ekstra forsigtig, hvis den manglende mappe lå i Skrivebord, Dokumenter eller iCloud Drive, fordi synkronisering kan gøre situationen uklar. Tjek Senest slettet på iCloud.com og Senest slettet i appen Filer, før du laver en lang scanning, da det kan være hurtigere og mere sikkert end at hamre løs på APFS-diskenheden. Hvis den kun lå på den lokale disk, så scan fra et andet drev og gendan til et andet drev. Disk Drill er fin at prøve, men bedøm ikke gendannelse ud fra filnavne alene. Forhåndsvis/åbn først nogle få vigtige filer, især pakker, biblioteker, billeder og projektfiler, fordi APFS-gendannelse kan vise en pæn mappeoversigt, mens noget indhold allerede er nulstillet eller kun delvist gendannet.

Sluk den, hvis den slettede mappe lå på den interne SSD. Hvis macOS fortsætter med at køre, kan det stadig oprette logfiler, Spotlight-skrivninger, iCloud-aktivitet, cachefiler og andet skrammel, selv hvis du ikke laver noget. Hvis du kan, så forbind Mac’en til en anden Mac med Share Disk/Target Disk Mode eller start fra et eksternt drev, scan derefter den berørte diskenhed derfra, og gem de gendannede filer et andet sted. Disk Drill eller et lignende værktøj er kun værd at bruge, efter du har fået maskinen til at stoppe med at skrive til den diskenhed. Og spild ikke timer på at gendanne alt i blinde: gendan først nogle få kritiske filer, åbn dem, og beslut derefter, om en fuld gendannelse er tiden værd.

At frigøre plads, så du har plads til at gendanne filer, kan være netop det, der ødelægger de filer, du prøver at gendanne. Folk går i panik, tømmer Papirkurv, sletter downloads, afinstallerer apps, kører CleanMyMac-lignende værktøjer eller fjerner gamle lokale snapshots, og alt det skaber nye skrivninger på det samme APFS-volumen.

Jeg er enig i rådet om at stoppe med at bruge disken, men jeg ville være lidt mere kontant om rækkefølgen: gør ikke det beskadigede drev pænere, renere, mindre eller mere organiseret først. Lad det være grimt og urørt. Hvis du har brug for en gendannelsesapp, så download den et andet sted. Hvis du har brug for plads til gendannede filer, så tilslut et eksternt drev. Hvis macOS siger, at det vil reparere disken, opdatere disken, synkronisere noget eller optimere lagring, så lad det ikke ske, medmindre du allerede har kopieret det vigtige væk.

En overset billig kontrol er lokale snapshots fra Terminal. Hvis du er tryg ved det, kan du køre:

tmutil listlocalsnapshots /

Hvis der er et snapshot fra før mappen blev slettet, kan det være bedre end filudtrækning, fordi du får den normale filstruktur tilbage i stedet for det, en scanner kan rekonstruere. Slet ikke de snapshots for at skabe plads. Det er præcis den slags oprydning, der kan fjerne din nemmeste vej til gendannelse.

Hvad angår gendannelsessoftware, er Disk Drill fin at prøve, men jeg ville betragte resultaterne som et katalog over muligheder, ikke som bevis. APFS kan efterlade nok metadata til, at en slettet mappe ser gendanlig ud, mens det faktiske filindhold er væk eller delvist nulstillet, især på en SSD med TRIM. Det er nyttigt at få vist en JPEG eller PDF, men for projektmapper bør du teste de rigtige filer i den rigtige app. Et gendannet Final Cut-bibliotek, Fotos-bibliotek, Xcode-projekt, Lightroom-katalog eller musiksession kan se komplet ud i Finder og stadig mangle interne dele.

Lille praktisk detalje: gendan overmappen, hvis softwaren tilbyder det, ikke kun de enkelte filer, du genkender. Mange macOS-filer er i virkeligheden pakker eller mapper, der udgiver sig for at være enkelte filer. Hvis du kun håndplukker de åbenlyse dokumenter, kan du gå glip af sidecar-filer, databaser, cachemapper, miniaturer, projektindstillinger og tilknyttede ressourcer, som gør hovedfilen brugbar. Brug et separat eksternt drev med mere ledig plads, end du tror, du har brug for, og sorter det derefter, når gendannelsen er færdig.