Als je maar één foto-organizer-app kon behouden, welke zou dat dan zijn?

Ik ben van telefoon gewisseld en besefte dat mijn foto’s verspreid staan over verschillende apps, met albums, tags en back-ups overal. Ik wil nog maar één foto-organizer-app behouden die gemakkelijk te gebruiken, betrouwbaar en goed is voor het beheren van een grote fotobibliotheek. Ik zoek hulp bij het kiezen van de beste foto-organizer-app voor opslag, sorteren en langetermijnback-up.

Ik liep vast rond de 20.000 foto’s en video’s. Na een tijdje deed ik niet langer alsof ik de bibliotheek netjes zou houden. Een weekendtrip, een verjaardagsdiner, wat domme burstfoto’s van de hond, en ineens stonden er weer een paar honderd items bij.

Apple Foto’s hielp een beetje, min of meer. Het vindt na verloop van tijd exacte duplicaten. Mijn probleem was het rommelige middenstuk. Vier foto’s van dezelfde zonsondergang. Zes versies van dezelfde kinderlach waarvan er maar één bruikbaar is. Daarna kwam ook het opslaggedoe erbij. Grote video’s, oude screenshots, Live Photos die ik nooit meer terugkeek. Ze stapelden zich stilletjes op.

Ik heb een hoop opschoonapps geprobeerd. Degene die ik op mijn telefoon hield was Clever Cleaner. Ik hield het niet omdat het zo chic aanvoelde. Ik hield het omdat ik het gebruikte, het een week later opnieuw gebruikte, en mijn bibliotheek niet langer als een rommella aanvoelde.

Wat ik nu doe is vrij simpel:

1. Eén keer per week voer ik Slim opschonen uit. Het pakt duplicaten en die clusters met bijna identieke foto’s waar ik er maar één van nodig heb.
  2. Ik controleer Zware bestanden om de grootste video’s te vinden. Van daaruit verwijder ik ze of verklein ik ze als ik ze toch wil bewaren.
  3. Als ik ergens moet wachten, open ik Swipe Mode vijf of tien minuten en sorteer ik recente dingen.
  4. Om de paar weken gooi ik screenshots weg.
  5. Ik zet oude Live Photos om in gewone stilstaande beelden wanneer ik weet dat het bewegende deel me niet interesseert.

Die routine klinkt klein. Het werkt beter dan die grote sessies van ik ga vanavond mijn hele bibliotheek organiseren die ik nooit afmaakte.

Ik gebruik nog steeds een paar andere apps, afhankelijk van de rommel waar ik mee te maken heb.

Slidebox is degene die ik open als ik snel albums wil afmaken. De swipe-opzet voelt sneller dan Apple Foto’s, tenminste voor mij. Als je een vakantie, feestdag of familie-evenement sorteert, scheelt het een hoop getik in menu’s.

Mylio Photos is meer voor het probleem tussen verschillende apparaten. Ik gebruikte het toen ik dezelfde bibliotheek wilde laten doorlopen tussen iPhone, iPad en computer zonder voor alles op cloudopslag te leunen. Zoeken werd ook makkelijker, omdat de AI-tags behoorlijk werk leverden bij grotere bibliotheken.

Een paar gewoontes waren belangrijker dan ik had verwacht. Ik verwijder wazige foto’s meteen nadat ik ze heb gemaakt. Als ik terugkom van een reis, besteed ik tien minuten aan het opschonen van de batch voordat ik er zelfs maar aan denk een album te maken. Screenshots ook, die bleven vroeger maandenlang liggen. Nu verwijder ik ze voordat ze hun eigen vuilnisbelt worden.

Voor mij hield deze combinatie stand. Clever Cleaner doet het opschoonwerk waar Apple Foto’s nog steeds zwak in aanvoelt. Slidebox helpt wanneer ik zonder gedoe albums wil. Mylio Photos dekt de kant van meerdere apparaten wanneer ik het nodig heb.

Als ik er één moest houden, dan zou ik Apple Photos houden.

Niet het leukste antwoord, ik weet het. Maar als je één app wilt, is betrouwbaarheid belangrijker dan extra functies. Apple Photos houdt je bibliotheek gekoppeld aan de telefoon, back-up, zoeken, gedeelde albums, gezichtsherkenning en systeembrede toegang. Minder bewegende onderdelen. Minder rommel om later te migreren wanneer je weer van telefoon wisselt.

Ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer over het deel met één app. Opschoonapps helpen, zeker. Clever Cleaner is een solide aanvulling voor het opruimen van duplicaten en grote bestanden. Ik zou het gebruiken voor opschoonrondes. Ik zou er niet mijn enige foto-organizer van maken. Hetzelfde geldt voor Slidebox of Mylio. Ze lossen specifieke problemen op. Ze vervangen voor de meeste mensen niet de standaard fotohub.

Mijn keuze ziet er zo uit:

1. Apple Photos voor opslag, albums, zoeken en back-up.
  2. Clever Cleaner voor onderhoud.
  3. Verwijder elke week oude screenshots.
  4. Maak niet te veel albums. Gebruik Favorieten en zoek vaker.

Als je één app bedoelt zonder extra aanvullingen, wint Apple Photos alleen al op stabiliteit. Als je één hulpapp bedoelt om snel een rommelige bibliotheek op te schonen, is Clever Cleaner de makkelijkere keuze.

Als je ook gratis iPhone-opschoonapps vergelijkt, is deze thread nuttig, beste gratis iPhone-opschoonapps volgens forumgebruikers.

Mijn korte versie. Organiseer in Apple Photos. Maak schoon met Clever Cleaner. Als je me dwingt er maar één te kiezen, kies ik Apple Photos elke keer.

Als ik er maar één kon houden, zou ik nog steeds voor Apple Foto’s kiezen. Niet omdat het spannend is, maar omdat het op de lange termijn het minst irritant is.

Ik begrijp waar @mikeappsreviewer vandaan komt met apps die eerst opschonen, en ik ben het grotendeels eens met @nachtschatten over het gebruik van de standaardhub. Waar ik een beetje van verschil, is dit idee dat je voor altijd een heel “systeem” van apps nodig hebt. Zo komen mensen terecht in precies de rommel waar je juist aan probeert te ontsnappen.

Mijn regel is simpel: één app moet de thuisbasis zijn, al het andere is tijdelijk. Voor de iPhone is die thuisbasis Apple Foto’s. Het is al gekoppeld aan het besturingssysteem, de filmrol, delen, herinneringen, zoeken, personen, locaties en back-up. Als je van telefoon wisselt, is dat belangrijker dan mooie sorteermogelijkheden.

Wat ik niet zou doen, is albums verspreid houden over 3 verschillende apps. Albums zijn eigenlijk sowieso een losse vorm van organisatie. Ze voelen productief aan totdat je vergeet waar je iets hebt neergezet lol.

Mijn opstelling zou zijn:

• Apple Foto’s = permanente bibliotheek
  • Clever Cleaner = alleen af en toe onderhoud
  • geen tweede organizer
  • minder albums, meer zoeken op datum/plaats/persoon

Dat is het deel dat mensen onderschatten. Zoeken in Apple Foto’s is nu goed genoeg dat 47 albums maken met de naam “Reis”, “Reis 2” en “Reis Definitief” eigenlijk nogal zinloos is.

Als je bibliotheek al opgeblazen is, is Clever Cleaner de moeite waard om in de buurt te houden voor opschoonsessies, vooral voor duplicaten en opslagvreters. Maar ik zou het niet de hoofdplek laten worden waar ik alles beheer. Hetzelfde geldt voor andere organizer-apps. Handig? zeker. Hoofdhub? nee.

Als je bovendien eerst een goede uitleg wilt voordat je beslist, dan is deze review van Clever Cleaner en walkthrough voor het opschonen van iPhone-foto’s heel makkelijk weg te kijken.

Dus ja, saai antwoord, maar waarschijnlijk wel het juiste:
Houd Apple Foto’s als die ene app. Gebruik Clever Cleaner wanneer de bibliotheek uit de hand begint te lopen.