Wat betekenen apps in de iPhone-opslaginstellingen?

Ik bekeek mijn iPhone-opslag om ruimte vrij te maken en zag een categorie genaamd Applicaties, maar ik weet niet precies wat daaronder valt of waarom die zo groot lijkt. Ik heb hulp nodig om te begrijpen of dit alleen mijn geïnstalleerde apps zijn, appgegevens of iets anders, zodat ik weet wat ik veilig kan verwijderen om meer opslagruimte terug te krijgen.

Applicaties in iPhone-opslag is een rommelig label. Ik ben er ook door in de war geraakt. Je kijkt naar de balk, ziet een flink stuk met de naam ‘Applicaties’, telt dan de apps die je hebt geïnstalleerd en denkt: onmogelijk dat die paar pictogrammen samen zoveel innemen.

Wat iOS daar meetelt is meer dan alleen de app zelf.

Het omvat meestal:

• het app-pakket, dus de code en kernbestanden
  • extra app-bronnen, zoals gedownloade taalbestanden of ingebouwde assets
  • cache en tijdelijke rommel, zoals afbeeldingen uit sociale feeds, restanten van gestreamde media, game-assets en andere dingen die apps bewaren om de volgende keer sneller te laden

Dat laatste is waar het getal vreemd wordt. Apple wist een deel daarvan wel als de opslag krap wordt. In mijn ervaring blijft er echter veel langer staan dan je zou verwachten.

Als je wilt zien wat ruimte inneemt, ga dan hierheen:

Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Geef het even de tijd. Bij mij staat het daar altijd eerst even na te denken. Daarna krijg je een lijst met apps van groot naar klein. Tik op een app en je ziet meestal twee categorieën:

• Appgrootte
  • Documenten en gegevens

Appgrootte is de geïnstalleerde software. Documenten en gegevens is alles wat gekoppeld is aan jouw gebruik: chats, downloads, gecachte media, offline bestanden, opgeslagen gegevens en soortgelijke rommel.

Ik merkte dat mijn iPhone raar begon te doen toen de vrije ruimte laag werd. Apps deden er langer over om te openen. De camera startte trager op. Wisselen tussen apps voelde schokkerig. Eerst gaf ik de leeftijd van de telefoon de schuld. Uiteindelijk bleek dat ik bijna geen vrije opslag meer had, en iOS sleepte omdat het geen ademruimte had.

Wat mij hielp, was eerst de grootste boosdoeners bekijken in plaats van te gokken. Bijlagen in Berichten, websitegegevens van Safari, offline videodownloads, enorme caches van sociale media, dat waren de gebruikelijke verdachten. Handmatig opschonen werkt, maar je bent het snel zat. Ik deed het een tijdje en werd moe van het om de paar dagen doorspitten van instellingen.

Ik heb ook een opschoonapp geprobeerd. Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner. Wat mij opviel, was het ontbreken van advertenties en paywall-onzin. Hij werkt ook op het apparaat zelf, en dat was voor mij belangrijker dan extra functies.

Het onderdeel dat ik het meest gebruikte was de weergave Heavies. Die sorteerde media op bestandsgrootte, zodat ik niet blind hoefde te zoeken. Ik gebruikte ook de sectie Similars voor foto’s die op duplicaten leken, overgebleven burst-foto’s, wazige opnamen en screenshots waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Exacte bestandsgroottes zien voordat ik iets verwijderde maakte het makkelijker om snel te beslissen. Ik maakte een paar GB vrij en de telefoon voelde weer normaal aan.

Een paar ingebouwde iPhone-trucs zijn ook de moeite waard.

Apps offloaden:
Als je een grote app of game hebt die je zelden opent, gebruik dan Offload App in het opslagmenu. Hierdoor wordt de app zelf verwijderd, maar blijven je gegevens bewaard. Als je hem later opnieuw installeert, staat alles er nog.

Safari opschonen:
Ga naar Instellingen > Safari en wis vervolgens Geschiedenis en websitedata. Dit maakt soms meer ruimte vrij dan mensen verwachten.

Berichten opschonen:
Grote bijlagen in Berichten stapelen zich na verloop van tijd op. Als je veel appt, controleer die dan.

Gedownloade media:
Streamingapps bewaren offline bestanden vaak nog lang nadat je bent gestopt met kijken of luisteren.

Dus ja, ‘Applicaties’ is meer alle bagage die apps met zich meebrengen, niet alleen de installatiesgrootte. Als je telefoon traag aanvoelt, controleer dan eerst de opslag voordat je aanneemt dat de hardware versleten is. Ik deed dat ook, en opslag was het probleem. Toen ik eenmaal ruimte had vrijgemaakt, werd de vertraging een stuk minder.

“Apps” in iPhone-opslag betekent meestal de totale ruimte die je geïnstalleerde apps samen gebruiken. Het gaat niet alleen om de appbestanden. Het omvat vaak ook appbundels, ondersteuningsbestanden, lokale databases, gedownloade inhoud en sommige gecachte appgegevens.

Op één klein punt ben ik het niet eens met @mikeappsreviewer: iOS labelt dingen niet altijd duidelijk genoeg voor elke app, dus het categorieoverzicht en het overzicht per app komen niet altijd perfect overeen. Apple’s opslagrapportage is al jaren wat onnauwkeurig.

Een simpele manier om ernaar te kijken:

1. De apps zelf
  2. Gegevens die die apps op je telefoon opslaan
  3. Overgebleven lokale bestanden door appgebruik

Als “Apps” enorm groot lijkt, zijn de grootste boosdoeners vaak:

• video-apps met offline downloads
  • podcast- of muziek-apps met opgeslagen media
  • berichtenapps met grote chatgeschiedenissen
  • games met extra assetpakketten
  • sociale apps die heel veel media opslaan

Een nuttige controle die mensen vaak overslaan is een herstart. Opslagtotaal wordt soms opnieuw berekend na een reboot. Ik heb gezien dat het getal daalt nadat iOS verouderde tijdelijke bestanden wist.

Als je sneller wilt opschonen, richt je dan ook op je fotobibliotheek, want mensen geven “Apps” vaak de schuld terwijl media het grotere probleem is. Een tool zoals Clever Cleaner helpt om grote video’s, duplicaten en soortgelijke foto’s sneller te sorteren dan alles met de hand te doen. Als je snel wilt zien hoe het werkt, bekijk dan een korte demo van iPhone-opslag opschonen.

Kort gezegd: “Apps” zijn je apps plus veel van de dingen die ze in de loop van de tijd verzamelen.

“Apps” is in feite de verzamelcategorie voor app-gerelateerde opslag, niet alleen voor de apps die je hebt geïnstalleerd. Dus als dat getal veel te groot lijkt, beeld je het je niet in.

Het bevat meestal:

• de app-binaries zelf
  • lokaal opgeslagen appgegevens
  • gedownloade inhoud binnen apps
  • caches, tijdelijke bestanden en wat restanten die iOS niet netjes weergeeft

Ik wil @mikeappsreviewer en @espritlibre op één punt toch een beetje tegenspreken: mensen nemen vaak aan dat “Apps” vooral opgeblazen cache is, maar soms is het gewoon normaal appgedrag. Eén game, een Netflix-download of jaren aan WhatsApp-/Berichten-media kan die categorie snel laten exploderen.

Ook de gekleurde opslagbalk is een beetje vaag. Die is nuttig, maar niet altijd precies. De lijst per app daaronder is betrouwbaarder.

Wat ik zou doen:

• controleer de grootste apps één voor één
  • kijk naar downloads binnen apps, niet alleen naar de appgrootte
  • verwijder en installeer apps opnieuw die veel cache oppotten maar geen duidelijke manier bieden om die te wissen
  • onthoud dat een deel van de opslag onder “apps” krimpt na iOS-opschoning of een herstart

Als je sneller wilt opruimen, kan Clever Cleaner helpen met dingen die mensen verkeerd lezen als app-opslag, vooral enorme video’s, dubbele foto’s en vergelijkbare rommel in Foto’s. Dat is belangrijk, omdat soms “Apps” de schuld krijgt terwijl Foto’s de echte opslagvreter is. Je kunt ook reviews van de Clever Cleaner-app van echte iPhone-gebruikers lezen voordat je het probeert.

Dus ja, het korte antwoord: “Apps” betekent je geïnstalleerde apps plus een hoop van de dingen die ze in de loop van de tijd verzamelen. Apple labelt het gewoon een beetje slecht, eerlijk gezegd.