Mijn externe harde schijf wordt ineens niet meer gekoppeld op mijn Mac, en ik heb al verschillende kabels, poorten en opnieuw opstarten geprobeerd zonder succes. Schijfhulpprogramma ziet hem soms, maar ik heb geen toegang tot mijn bestanden, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken wat ik nu moet doen voordat ik belangrijke gegevens verlies.
Ik kom dit op Macs vaak genoeg tegen dat ik een niet-aangekoppelde schijf niet meer meteen als een dode schijf beschouw. Sommige van de lelijkste gevallen die ik heb gezien, waren gewoon problemen met het bestandssysteem, niets meer. De schijf verscheen in Schijfhulpprogramma, het ledlampje bleef normaal knipperen en de behuizing klonk prima. macOS weigerde hem nog steeds aan te koppelen.
Voordat ik aan reparaties begin, sluit ik eerst de simpele dingen uit.
Vervang de kabel. Sluit de schijf rechtstreeks op de Mac aan, sla de hub over en probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
Controleer de Finder-instellingen en zorg ervoor dat externe schijven niet verborgen zijn. Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt en de grootte ongeveer overeenkomt met wat je verwacht, zie ik dat als een redelijk goed teken. Je Mac ziet de hardware nog steeds.
Dan komt het deel dat mensen overslaan. Als de bestanden belangrijk zijn, probeer de schijf dan niet eerst te 'repareren'. Haal de gegevens er eerst af.
Wat voor mij het beste werkte bij niet-aangekoppelde volumes was Disk Drill. Het communiceert rechtstreeks met het opslagapparaat, dus ik heb ermee bestanden kunnen ophalen van schijven die macOS helemaal niet wilde aankoppelen.
Als je gegevens belangrijk zijn, zou ik deze volgorde aanhouden:
1. Installeer en open Disk Drill.
2. Zoek de niet-aangekoppelde schijf in de apparatenlijst.
3. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up.
4. Scan de schijf zelf of scan de back-upimage.
5. Loop de bestanden door die het vindt.
6. Bekijk een voorbeeld van de belangrijke bestanden en controleer of ze openen.
7. Herstel ze naar een andere schijf.
Zodra de bestanden ergens veilig staan, heb je de ruimte om te experimenteren zonder bij elke klik in de stress te schieten.
Als je niets geeft om de oude inhoud en de schijf alleen weer bruikbaar wilt maken, is formatteren meestal de snelste route.
Formatteer de schijf opnieuw
Formatteren bouwt het bestandssysteem opnieuw op. Het wist de oude inhoud, dus dit is geen herstelstap, maar ik heb gezien dat het koppelingsproblemen snel kan oplossen.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
3. Kies de fysieke schijf, niet het volume dat eronder genest is.
4. Klik op Wis.
5. Typ een naam.
6. Kies APFS als de schijf binnen de Mac-omgeving blijft.
7. Kies exFAT als je wilt dat deze werkt met zowel macOS als Windows.
8. Klik op Wis en wacht.
9. Koppel de schijf los en sluit deze daarna opnieuw aan.
Als deze daarna normaal wordt gekoppeld, zou ik mijn geld zetten op bestandssysteemcorruptie en niet op defecte hardware.
Als je herstel wilt proberen voordat je alles wist, zijn er een paar dingen die het proberen waard zijn. Ik heb wisselende resultaten gezien. Bij lichte corruptie, zeker. Bij zwaardere schade, minder.
Methode 1: Voer EHBO uit op de fysieke schijf
Soms zit het probleem hoger in de partitietabel, niet in het volume zelf.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
3. Selecteer de fysieke schijf bovenaan de lijst.
4. Klik op EHBO.
5. Bevestig de reparatie.
6. Laat het proces voltooien.
7. Probeer de schijf opnieuw te koppelen.
Wanneer de schade klein is, is dit voldoende.
Methode 2: Beëindig een vastgelopen fsck-proces
Ik heb macOS zien vastlopen op de achtergrond tijdens het controleren van een bestandssysteem, en de schijf bleef die hele tijd niet gekoppeld. Irritant, en makkelijk te missen.
1. Open Terminal.
2. Voer uit: sudo pkill -f fsck
3. Druk op Return.
4. Voer je beheerderswachtwoord in als macOS daarom vraagt.
5. Wacht een paar seconden.
6. Kijk of de schijf vanzelf wordt gekoppeld.
Dit repareert de schijf niet. Het stopt een vastgelopen achtergrondcontrole die het koppelen mogelijk blokkeert.
Methode 3: Koppel het handmatig in Terminal
Schijfhulpprogramma faalt soms op vreemde manieren. Ik heb gehad dat Terminal een volume kon koppelen terwijl de GUI alleen maar niets deed.
1. Open Terminal.
2. Voer diskutil list uit
3. Zoek de schijfidentificatie, iets als disk4s1.
4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit
5. Vervang dit door je eigen identificatie.
6. Druk op Return.
7. Lees de foutuitvoer als het mislukt.
Als de opdracht werkt, wordt het volume meteen gekoppeld. Zo niet, dan geeft Terminal je meestal een nuttigere aanwijzing dan Schijfhulpprogramma.
Laatste punt. Dit alles gaat ervan uit dat de hardware van de schijf nog in orde is. Als die nooit in Schijfhulpprogramma verschijnt, de verkeerde capaciteit toont, klikkende geluiden maakt, steeds opnieuw de verbinding verliest of niet wil opstarten, dan ben je waarschijnlijk een koppelpunt voorbij en heb je te maken met hardwarefalen. Op dat moment zijn pogingen tot softwareherstel meestal tijdverspilling en maken ze herstel soms moeilijker. Dat heb ik op de harde manier geleerd.
Als Schijfhulpprogramma de schijf af en toe wel en dan weer niet ziet, zou ik niet meteen concluderen dat het een dode schijf is. Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer: ik zou de SMART-status van de schijf controleren voordat ik te veel reparatiepogingen uitvoer. Selecteer in Schijfhulpprogramma de fysieke schijf en kijk naar SMART-status. Als daar Defect of Niet ondersteund via een instabiele USB-brug staat, behandel de schijf dan alsof die op geleende tijd draait.
Een paar dingen die de moeite waard zijn om te doen en die nog niet zijn genoemd:
-
Controleer de systeemlogboeken.
Open Console, sluit daarna de schijf aan en zoek naar diskmanagementd, I/O of koppelingsfouten. Als je herhaalde I/O-fouten, time-outs of invalid node structure ziet, wijst dat op hardwareproblemen of schade aan het bestandssysteem. -
Probeer Veilige modus.
Start je Mac op in Veilige modus en sluit daarna de schijf aan. Ik heb gezien dat kernel-extensies van derden, nutteloze antivirussoftware en oude NTFS-stuurprogramma’s het koppelen blokkeren. Veilige modus haalt veel daarvan weg. -
Test vanaf een andere Mac.
Dit is belangrijk. Als het op twee Macs niet werkt, wijst dat sterk in de richting van de schijf of de behuizing. -
Als de behuizing verwijderbaar is, haal dan de losse schijf eruit en gebruik een andere SATA-naar-USB-adapter. Slechte behuizingen zetten mensen voortdurend op het verkeerde been.
-
Voer dit uit in Terminal:
diskutil info /dev/diskX
Je wilt zien of macOS een geldige partitietabel en bestandssysteem rapporteert. Onjuiste grootte, ontbrekend schema of onleesbare media is slecht nieuws.
Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik nog steeds eerst Disk Drill gebruiken en herstellen naar een andere schijf voordat je verder gaat rommelen. Wis daarna de schijf en test die opnieuw. Als die opnieuw offline gaat, zet hem met pensioen. Schijven worden niet betrouwbaarder nadat dit soort gedoe begint.
Voor extra leesvoer heeft deze thread meer duidelijke tips voor het oplossen van een externe harde schijf die niet koppelt op een Mac, meer manieren om een externe schijf te repareren die niet wil koppelen op een Mac.
Als Schijfhulpprogramma het slechts soms ziet, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer over de invalshoek dat het “waarschijnlijk alleen het bestandssysteem” is. Wisselende zichtbaarheid wijst vaak op de behuizing, de stroomvoorziening of de USB-bridgeprint van de schijf die kuren heeft, en niet alleen op corruptie. @nachtdromer had gelijk om SMART en logs ter sprake te brengen.
Eén ding dat ik zou toevoegen: controleer Systeeminformatie in plaats van alleen Schijfhulpprogramma. Apple-menu > Over deze Mac > Systeemoverzicht > USB of Thunderbolt. Als de schijf daar consequent verschijnt met de juiste leverancier-/productinformatie, maar niet als aankoppelbaar volume, ziet macOS in elk geval de hardwarelaag. Als hij daar ook verdwijnt, zit het probleem waarschijnlijk op een lager niveau.
Probeer dit ook in Terminal:
log show --last 10m | grep -i 'disk arbitration'
Dat kan aankoppelweigeringen tonen die Schijfhulpprogramma verbergt achter nutteloze formuleringen. Als je herhaalde ontkoppelingen, resets of arbitration-fouten ziet, zou ik stoppen met reparatiepogingen.
Nog iets wat mensen vaak overslaan: verbinding met eigen voeding. Sommige draagbare schijven vallen net uit wanneer een Mac-poort te weinig stroom levert. Een USB-dock met eigen voeding gebruiken, of een Y-kabel als het een oudere schijf is, kan soms zomaar het verschil maken. Klinkt dom, maar ik heb het gezien.
Als de gegevens belangrijk zijn, zou ik herhaalde aankoppelpogingen vermijden, want elke keer opstarten kan net die ene keer te veel zijn. Op dat punt zou ik eerst herstel doen met Disk Drill, idealiter eerst een image van de schijf maken voordat je door de bestanden gaat zoeken.
En als je een degelijke uitleg wilt, dit is een prima videohandleiding voor het repareren van een externe harde schijf die niet wil aankoppelen op een Mac.
Korte versie:
- zichtbaar in Systeeminformatie = beter teken
- slechts soms zichtbaar = mogelijk hardware-/behuizingsprobleem
- herhaalde I/O-fouten = niet verder aan zitten
- bestanden nodig = eerst herstellen, later repareren
Als je post wat Schijfhulpprogramma zegt over de partitietabel/het bestandssysteem, wordt het vrij snel een stuk duidelijker.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen alleen indirect hebben aangestipt: eigendom en versleuteling.
Soms is de schijf technisch in orde, maar weigert macOS deze correct te koppelen omdat:
- deze voor het laatst is gebruikt op een andere Mac met andere machtigingen
- het een met FileVault of APFS versleuteld volume is dat niet automatisch wordt ontgrendeld
- deze een vuile NTFS/exFAT-status heeft doordat hij van Windows is losgekoppeld zonder veilig te verwijderen
Een paar controles die de moeite waard zijn:
diskutil list
diskutil apfs list
sudo gpt -r show /dev/diskX
Waarom deze? Omdat Schijfhulpprogramma vaag kan zijn. Als gpt een kapotte of vreemde partitietabel toont, wijst dat op corruptie van de partitietoewijzing, niet alleen op een mislukte koppeling. Als diskutil apfs list wel een container ziet maar geen aangekoppeld volume, dan is dat een ander probleem dan een defecte schijf.
Ik ben het licht oneens met het instinct om eerst meer reparatietools uit te voeren. Als de schijf steeds verschijnt en weer verdwijnt, zou ik zo min mogelijk doen voordat ik beslis of de prioriteit herstel of diagnose is. Herhaalde pogingen kunnen een zwakke schijf verder verslechteren.
Controleer ook of het volume door het besturingssysteem simpelweg als niet-koppelbaar is gemarkeerd:
diskutil verifyDisk /dev/diskX
diskutil verifyVolume /dev/diskXsY
Eerst verifiëren, later repareren.
Over Disk Drill:
Voordelen: goed in het zien van bestanden op volumes die macOS niet wil koppelen, byte-voor-byte back-up is nuttig, eenvoudiger dan veel andere hersteltools.
Nadelen: geen magie, scans kunnen eeuwig duren, een herstelvoorbeeld is niet hetzelfde als garantie op intacte bestanden, en de goede functies zijn betaald.
Dus mijn volgorde zou zijn:
- Bevestig het partitieschema en de APFS/containerstatus in Terminal
- Verifieer, maar repareer nog niet
- Als de gegevens belangrijk zijn, gebruik dan Disk Drill of maak eerst een image van de schijf
- Overweeg pas daarna wissen/opnieuw opbouwen
@nachdromer, @waldgeist en @mikeappsreviewer hebben kabels, SMART, logboeken en behuizingsproblemen al behoorlijk goed behandeld. Wat ontbreekt, is of het volume structureel aanwezig is maar wordt geblokkeerd door machtigingen, versleuteling of een kapotte partitietoewijzing. Dat onderscheid is erg belangrijk.