Eén map is plotseling verdwenen van mijn externe harde schijf, maar al mijn andere bestanden en mappen zijn er nog en werken normaal. Ik heb die niet verwijderd, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken of die verborgen, beschadigd of kwijtgeraakt is, zodat ik de gegevens kan herstellen.
Als mij dit was overkomen, zou ik meteen stoppen met iets naar de schijf te schrijven. Geen bestanden ernaartoe kopiëren, geen reparatietools, geen poging tot formatteren. Wanneer dingen lijken te verdwijnen, staat de data er vaak nog een tijdje op, maar is het bestandssysteem de weg kwijt. Hoe meer je met de schijf doet, hoe groter de kans dat je de delen overschrijft die je terug wilt.
Begin met de saaie controles
Ik zou eerst de makkelijke dingen uitsluiten, omdat ik mensen in paniek heb zien raken door zaken als verborgen mappen of een haperende USB-poort.
- Zet Verborgen items aan in Verkenner. Ik heb meegemaakt dat mappen verdwenen leken terwijl ze alleen verborgen waren.
- Kijk naar de gebruikte ruimte op de schijf. Als Windows zegt dat de schijf nog steeds grotendeels vol is terwijl je mappen leeg lijken, zou ik dat als een redelijk goed teken zien.
- Vervang de USB-kabel en probeer daarna een andere USB-poort.
- Als de schijf op een andere pc is gebruikt, sluit hem dan weer aan op de oorspronkelijke machine. Ik heb gezien dat vreemde machtigings- en OS-indexeringsproblemen bestanden vermist deden lijken terwijl dat niet zo was.
Kijk wat de schijf doet
Het gedrag is belangrijk. Heel belangrijk.
Als de schijf normaal opent en alleen de bestanden ontbreken, zou ik eerst aan bestandssysteembeschadiging denken. Dat verloopt meestal gunstiger voor herstel.
Als Verkenner vastloopt, de schijf wegvalt en opnieuw verbinding maakt, het laden van mappen eeuwig duurt, of alles op een vervelende manier traag aanvoelt, zou ik me zorgen gaan maken over hardwareproblemen.
Als je klik-, schuur- of piepgeluiden hoort, zou ik daar stoppen. Blijf hem niet steeds opnieuw aansluiten om te zien of het deze keer werkt. Dat heb ik jaren geleden ooit gedaan met een oude externe schijf, geen slimme zet, en het maakte de situatie erger.
Haal eerst de gegevens eraf, repareer later
Als de schijf nog steeds zichtbaar is en je geen andere kopie hebt, zou ik herstel proberen vóór welke reparatiestap dan ook.
Disk Drill komt hiervoor vaak naar voren. Ik heb het vaak genoemd zien worden in overzichten van hersteltools, waaronder deze op YouTube:
Wat opvalt, is de eenvoudige werkwijze, brede ondersteuning voor bestandssystemen, herkenning van veel bestandstypen, voorbeelden voorafgaand aan herstel en een paar extra hulpmiddelen voor instabiele schijven.
Het onderdeel dat ik het belangrijkst zou vinden, is schijfkopie maken. In plaats van steeds opnieuw op de oorspronkelijke schijf te blijven inwerken, maak je er eerst een volledige image van. Die image bevat de volledige structuur van de schijf, niet alleen zichtbare bestanden. Als de schijf instabiel is, is werken vanaf de image veiliger omdat je de oorspronkelijke hardware niet verder belast. Dat is belangrijker dan mensen denken.
Hoe ik het zou aanpakken
- Installeer Disk Drill op je interne schijf of een andere gezonde schijf. Plaats het niet op de problematische schijf.
- Sluit de externe schijf aan en open Disk Drill.
- Als de schijf onstabiel werkt, maak dan eerst een schijfkopie. Scan de kopie, niet het fysieke apparaat.
- Als de schijf stabiel genoeg lijkt, selecteer dan de externe schijf en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Kies Universele scan wanneer daarom wordt gevraagd. Die controleert in één keer op verwijderde bestanden, beschadigde bestandssysteemvermeldingen, verloren partities en bekende bestandshandtekeningen.
- Wacht tot de scan is voltooid. Grote schijven kosten tijd. Ik weet dat het verleidelijk is om vroeg te stoppen zodra je een paar bestanden ziet, maar later in de scan verschijnen vaak meer resultaten.
- Bekijk de resultaten, bekijk een voorbeeld van wat belangrijk is en markeer de bestanden die je wilt terughalen.
- Klik op Herstellen en sla alles op een andere schijf op. Niet op dezelfde. Nooit op dezelfde.
Op Windows krijg je tot 100 MB gratis met Disk Drill, wat genoeg is om te testen of de bestanden verschijnen voordat je geld uitgeeft. Ik zou dat eerst gebruiken als ik niet zeker wist of de schijf de moeite waard was om verder te belasten.
Wanneer ik software zou overslaan en meteen naar een lab zou gaan
Er komt een punt waarop herstelapps geen zin meer hebben.
Als de schijf niet meer wordt gedetecteerd, de verbinding tijdens scans verbreekt of mechanische geluiden begint te maken, zou ik stoppen met software te gebruiken en contact opnemen met een herstelservice.
Hetzelfde geldt als de ontbrekende bestanden dingen zijn die je niet kunt vervangen, familiefoto's, werkdocumenten, onderzoek, oude belastingdocumenten, dat soort dingen. Labs hebben hardwaretools en cleanroomprocessen die software niet heeft. Geen enkele app repareert een defecte leeskop. Dat heb ik op de dure manier geleerd.
Wat ik zou veranderen nadat ik de bestanden had teruggekregen
- Bewaar nog ergens anders een extra back-up.
- Koppel de schijf correct los voordat je hem uitplugt.
- Trek hem er niet uit terwijl er nog gegevens worden overgezet.
- Controleer af en toe de SMART-status als je tools die tonen.
- Vervang de schijf als hij uit Windows begint te verdwijnen, meer slechte sectoren krijgt of meer dan één keer bestandssysteemfouten geeft. Ook als hij later weer goed lijkt te werken, zou ik hem niet opnieuw vertrouwen voor belangrijke gegevens.
Mijn gok zou eerst bestandssysteemcorruptie zijn, tenzij de schijf zich defect gedraagt. In dat geval heb je de beste kans om de bestanden in één stuk terug te krijgen als je ze herstelt voordat je reparaties probeert.
Dat één map ontbreekt terwijl de rest van de schijf er normaal uitziet, wijst op een specifieker probleem dan een volledige schijfstoring. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je elke schrijfactiviteit moet uitstellen, maar ik zou niet meteen reparatiecommando’s uitvoeren. CHKDSK heeft de neiging dingen te ‘repareren’ door vermeldingen te verplaatsen, en soms verandert je map in een hoop .chk-rommel. Ontzettend irritant.
Een paar extra controles die ik zou doen:
-
Doorzoek de schijf op bestandstype, niet op mapnaam.
Als de mapindex kapot is, kunnen de bestanden nog steeds verschijnen bij zoekopdrachten zoals *.jpg, *.docx, *.mp4. Sorteer op pad als Windows dat toont. -
Controleer de Prullenbak op elke computer die met die schijf is gebruikt.
Externe schijven verwerken verwijderingen soms vreemd, vooral als software de bestanden beheerde. -
Open de Opdrachtprompt en voer uit:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Vervang X door de stationsletter.
Hiermee worden verborgen, alleen-lezen- en systeemattributen gewist. Als malware of een slechte ontkoppeling de attributen van de map heeft gewijzigd, kan die weer verschijnen. -
Kijk in Logboeken.
Windows-logboeken, Systeem.
Filter op disk, ntfs, volmgr. Als je I/O-fouten ziet rond het moment dat de map verdween, vertelt dat je meer dan gissen. -
Controleer de SMART-status met een hulpmiddel zoals CrystalDiskInfo.
Als de status slecht is, de temperatuur vreemd is of het aantal opnieuw toegewezen sectoren toeneemt, stop dan met rommelen met de schijf.
Als de map nog steeds niet verschijnt, ga dan over op herstel. Disk Drill is een prima keuze voor een situatie met een ontbrekende map op een externe harde schijf, omdat het verloren maprecords vindt, niet alleen verwijderde bestanden. Ik zou de hele schijf scannen en daarna kijken onder gereconstrueerde mappen en verloren bestanden. Herstel naar een andere schijf.
Voor iedereen die hier later op zoekt: dit is het soort probleem dat wordt behandeld in tips voor gegevensherstel van externe harde schijven en stappen voor herstel van bestandsverlies. Ook de moeite waard om te lezen: praktisch hersteladvies voor externe harde schijven bij ontbrekende bestanden
Als de schijf begint te klikken, te ontkoppelen of Verkenner vastloopt, stop dan daar. Software helpt op dat moment niet meer.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @espritlibre al hebben behandeld: controleer of de mapnaam/het pad een randgeval van het bestandssysteem heeft geraakt, in plaats van dat de gegevens echt zijn verdwenen.
Ik heb dit zien gebeuren wanneer:
- de map een vreemde spatie of punt aan het einde van de naam had
- het volledige pad te lang werd voor normale verwerking door Verkenner
- de map op een Mac/NAS was aangemaakt en Windows lastig deed over hoe die wordt weergegeven
- de directoryvermelding beschadigd raakte, maar de bestanden dieper in de structuur nog steeds aanwezig zijn
Een paar controles die anders zijn dan de gebruikelijke routine voor verborgen bestanden:
-
Open het station in de Opdrachtprompt en voer
dir /xentree /fuit
Soms slaat Verkenner dingen over die de opdrachtregel nog wel ziet. -
Probeer een andere bestandsbeheerder
Verkenner staat niet bepaald bekend als foutloos. FreeCommander, Total Commander of zelfs de bestandsbrowser van 7-Zip kunnen soms mappen tonen die Windows weigert weer te geven. -
Sluit de schijf indien mogelijk aan op een ander besturingssysteem
Als je toegang hebt tot een Mac- of Linux-machine, kijk dan of de map daar verschijnt. Daarmee kun je snel zien of dit een weergaveprobleem van Windows is of daadwerkelijke schade aan het bestandssysteem. -
Controleer eigenaarschap en machtigingen op de hoofdmap van het station
Zeldzaam, maar ik heb gezien dat één enkele map ontoegankelijk werd omdat de ACL’s beschadigd waren. In dat geval lijkt die voor de ene gebruiker verdwenen, maar niet voor een andere.
Ik ben het er enigszins mee oneens om meteen te veel attributen te wissen als de gegevens kritisch zijn. Meestal is het veilig, maar als de schijf al instabiel is, telt elke extra lees-/schrijfcyclus.
Als niets daarvan werkt, schakel dan inderdaad over op herstelmodus. Disk Drill is hier logisch, omdat gevallen met ontbrekende mappen vaak eigenlijk gevallen van verloren directorystructuur zijn, niet van eenvoudige verwijdering. Ook zou ik, voordat je iets groots doet, iets lezen als handleiding voor herstel van externe harde schijven bij ontbrekende mappen en bestanden aangezien dat helpt om te bepalen wat je eerst moet doen en wat je beter niet aanraakt.
Als de gebruikte ruimte op de schijf niet veel is veranderd, is dat eigenlijk een behoorlijk goed teken dat de map er mogelijk nog is, maar gewoon niet meer correct is geïndexeerd. Als de gebruikte ruimte ineens sterk is afgenomen, dan zou ik ervan uitgaan dat verwijdering of beschadiging echt heeft plaatsgevonden.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: controleer of de map is veranderd in een verweesde directoryvermelding in plaats van verwijderd. Dat kan gebeuren na een slechte uitworp of een stroomonderbreking. In dat geval ziet de schijf er grotendeels normaal uit, maar één map wordt niet meer weergegeven omdat het bovenliggende record er niet langer correct naar verwijst.
Een snelle manier om dat te testen zonder herstelwerk uit te voeren is dit:
- noteer de gebruikte ruimte van de schijf voordat je iets anders doet
- gebruik een bestandsindexerings-/zoektool zoals Everything of Windows Search, beperkt tot die schijf
- zoek naar een paar exacte bestandsnamen waarvan je weet dat ze in de ontbrekende map stonden
- als bestanden verschijnen maar hun oorspronkelijke pad beschadigd of leeg lijkt, wijst dat sterk op directoryschade, niet op echte verwijdering
Ik ben het er enigszins mee oneens om eerst te veel zichtbaarheidstweaks te proberen als de gegevens erg belangrijk zijn. Verborgen attributen zijn mogelijk, zeker, maar als de map plotseling op een externe schijf verdween, komt metadatacorruptie vaker voor dan een mysterieuze verborgen vlag op slechts één map.
Controleer ook of de schijf exFAT is. Ik heb na onveilig loskoppelen vaker vreemde problemen met één enkele map gezien op exFAT dan op NTFS.
Als je overgaat op herstel, is Disk Drill redelijk voor dit soort gevallen omdat het zowel mapstructuren kan herbouwen als losse bestanden kan terughalen. Voordelen: eenvoudige voorvertoningen, degelijke gereconstrueerde mappen, kan een image van de schijf maken. Nadelen: de gratis herstelbeperking op Windows is erg klein, diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen opleveren, en het is geen wondermiddel als de hardware faalt. Recuva en R-Studio zijn de gebruikelijke alternatieven, afhankelijk van of je eenvoudigere of geavanceerdere controle wilt.
@espritlibre, @techchizkid en @mikeappsreviewer hebben gelijk over het vermijden van schrijfacties. Dat deel is het belangrijkst. Als de schijf traag begint te worden of de verbinding verbreekt, stop dan met softwarepogingen en maak indien mogelijk eerst een kloon.