Tijdelijke bestanden op iPhone worden na elke update groter - normaal?

Na elke iPhone-update merk ik dat mijn tijdelijke bestanden of systeemgegevens groter worden en meer opslagruimte innemen. Ik probeer uit te zoeken of dit normaal iPhone-gedrag is of dat er iets mis is met het opslagbeheer van iOS. Ik heb hulp nodig om te begrijpen waarom dit steeds gebeurt en wat ik kan doen om tijdelijke bestanden te wissen en ruimte vrij te maken.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Je herstart de iPhone, controleert Opslag opnieuw, en dat grote blok 'Systeemgegevens' staat er nog steeds alsof er niets is veranderd. Irritant, maar daar is een reden voor.

Waarom een herstart nauwelijks helpt

Een herstart wist het geheugen en stopt vastgelopen achtergrondprocessen. Het wist geen appcaches. De iPhone slaat die bestanden op de schijf op, niet in het kortetermijngeheugen dat een herstart leegmaakt. Safari bewaart sitegegevens. Spotify houdt muziekfragmenten en albumillustraties vast. TikTok slaat videofragmenten op. Berichten bewaart media en voorvertoningen. iOS behandelt dit allemaal als nuttige bewaarde gegevens, dus laat het met rust totdat de opslag vol genoeg raakt om opschoning af te dwingen.

Waarom de rommel snel terugkomt

Dit deel voelt dom aan, maar het is normaal. Op het moment dat je apps opent en begint te scrollen, streamen of browsen, beginnen ze meteen weer cache op te bouwen. Elke feedverversing, elke paginalading, elke clip die je bekijkt voegt meer toe. Je wist het één keer, en daarna begint het zich meteen weer op te bouwen. Het doel is dus niet om het voorgoed te stoppen. Je probeert te voorkomen dat het uitgroeit tot een probleem.

Waarom Systeemgegevens vaak groeien na updates

iOS-updates zijn onder de motorkap rommelig. De telefoon downloadt eerst installatiepakketten, pakt ze daarna uit en laat vervolgens logbestanden en restjes achter als de opschoning niet perfect verloopt. Het meeste verdwijnt vanzelf. Een deel niet, althans niet meteen. Ik heb meer dan eens gezien dat de opslag er direct na een update slechter uitzag. Opnieuw opstarten na de update helpt een beetje, maar niet altijd.

Maakt het offloaden van apps tijdelijke bestanden schoon?

Slechts half. Offloaden verwijdert de app zelf, dus je krijgt wat ruimte terug, maar je Documenten en Gegevens blijven staan. In veel apps leeft de cache daar ook. Dus als je doel een volledige reset van de lokale rommel van een app is, dan doet offloaden dat niet. De app verwijderen en opnieuw installeren is de schonere oplossing.

Als je caches hebt gewist en de telefoon nog steeds traag aanvoelt

Hier heb ik tijd verspild. De browser opschonen helpt. Apps opschonen helpt. Maar op de meeste iPhones is de fotobibliotheek de grotere opslagvreter. Dubbele foto's, burstfoto's, willekeurige screenshots, oude schermopnames, enorme 4K-clips, het stapelt zich allemaal ongemerkt op. Wanneer de vrije ruimte te laag wordt, heeft iOS niet genoeg ademruimte voor achtergrondtaken, indexering en tijdelijke bewerkingen. De vertraging blijft hangen, zelfs nadat je browserrommel hebt gewist.

Dingen die het waard zijn om eerst te doen:

1. Ga naar Instellingen > Apps > Safari en tik daarna op Wis geschiedenis en websitedata
  2. Open Bestanden, ga naar Blader > Op mijn iPhone > Downloads en verwijder daarna oude bestanden die je was vergeten
  3. Ga naar Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en zet dit daarna van Altijd op 1 jaar of 30 dagen

Wanneer handmatig opschonen nog steeds niet genoeg is

Voor mij zat het ontbrekende stukje in de fotobibliotheek. Handmatig opschonen doet niet veel als het grootste deel van je opslag vastzit in foto's en video's. Clever Cleaner pakt juist dat deel aan.

Wat mij opviel, was de sortering. De sectie Zwaarste bestanden zet de grootste bestanden vooraan met de grootte erbij, zodat je niet door jarenlang verzamelde spullen hoeft te graven om te raden wat je opslag heeft opgegeten. De sectie Vergelijkbaar groepeert bijna dubbele foto's, niet alleen exacte kopieën, wat helpt bij burstfoto's en die vijf pogingen van dezelfde foto waarvan je er maar één nodig hebt. Voor zover ik kon zien, verwerkt het alles op het apparaat zelf.

Nadat ik een hoop herhaalde foto's en te grote video's had verwijderd, voelde de telefoon weer normaal aan. Minder haperingen, minder vertraging. Iets wat mensen vergeten, en ik de eerste keer ook, is Foto's openen en Recent verwijderd leegmaken. Als je dat overslaat, blijven de verwijderde bestanden daar nog 30 dagen staan en gebruiken ze nog steeds opslagruimte.

Ja, enige groei na een iPhone-update is normaal. Ik zou me alleen zorgen maken als het dagenlang enorm blijft of blijft stijgen zonder daling.

Wat er gebeurt na een update:

1. iOS indexeert Foto’s, Berichten, Spotlight en Mail opnieuw.
  2. Het bouwt caches opnieuw op.
  3. Het bewaart update-logboeken en rollbackgegevens een tijdje.
  4. Het controleert bestanden in iCloud opnieuw.

Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Opnieuw opstarten is niet nutteloos. Het wist opslagcaches niet, dat klopt, maar het zet soms vertraagde opruimtaken in gang na een update. Ik heb gezien dat Systeemgegevens 's nachts met een paar GB daalden na een herstart plus opladen via wifi.

Wat ik eerst zou doen:

1. Wacht 24 tot 72 uur na de update.
  2. Laat de telefoon 's nachts aan de oplader.
  3. Controleer Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag één keer per dag, niet elk uur.
  4. Zorg dat de vrije ruimte boven de 10 procent blijft. iOS werkt slechter wanneer de opslag vol zit.

Als het niet kleiner wordt, kijk dan naar de minder voor de hand liggende dingen:

1. Mislukt updatebestand in iPhone-opslag.
  2. Gedownloade offline media in TV, Muziek, Netflix, YouTube.
  3. Mailbijlagen gesynchroniseerd vanuit grote inboxen.
  4. Dictafoons en podcastdownloads.

Als je opslag nog steeds krap is, is Clever Cleaner het bekijken waard voor het opruimen van foto’s en video’s. Dat helpt op veel telefoons meer dan het najagen van Systeemgegevens. Ook is deze snelle video over iPhone-opslag opruimen snel te bekijken.

Als Systeemgegevens absurd hoog blijven, zoals 20 GB tot 50 GB gedurende een week, maak dan een back-up en installeer iOS opnieuw. Dat is meestal de oplossing wanneer opruimtaken vastlopen.

Ja, meestal normaal. Waar ik een beetje tegenin zou gaan, is het idee dat elke grote piek in Systeemgegevens meteen troep betekent. Soms is het actieve werkruimte, geen achtergelaten rommel.

Na updates doen iPhones veel dingen achter de schermen die niet altijd netjes in Opslag worden weergegeven:

• controles van het bestandssysteem
  • updates van de database van de fotobibliotheek
  • hervalidatie van app-assets
  • heropbouw van beveiligingscaches
  • achtergronddownloads van modellen voor nieuwere iOS-functies

Daardoor kan de opslaggrafiek er eerst slechter uitzien voordat het beter wordt. Apple is best slecht in het uitleggen hiervan, en daarom voelt het verdacht.

Waar ik het eens ben met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer is dit: als het dagenlang opgeblazen blijft en nooit daalt, dan zit er waarschijnlijk iets vast.

Wat ik zou controleren waar ze niet echt op ingingen:

• Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysedata
    Als je heel veel herhaalde panic/full-logbestanden ziet, kan dat dingen opblazen.
  • Mail-appaccounts met enorme gesynchroniseerde bijlagen
  • interne opslag van WhatsApp/Telegram, wat vaak niet duidelijk wordt weergegeven
  • gedeelde aanbevelingen voor iPhone-opslag die soms pas na een paar minuten op dat scherm verschijnen

Ook loopt de Opslag-pagina zelf soms achter op de werkelijkheid. Ik heb gezien dat die urenlang onjuist rapporteert.

Als je telefoon verder prima werkt, geef het dan een paar dagen. Als de ruimte nog steeds verpest is, pak dan eerst je echt grootste categorieën aan. Eerlijk gezegd helpen apps zoals Clever Cleaner daarom meer dan obsessief naar Systeemgegevens kijken, omdat enorme foto-/videobibliotheken meestal het echte probleem zijn.

Als je een duidelijke handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag wilt, dan is dit goed: stapsgewijze handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag.

Mijn regel: normaal als het stijgt na een update, niet normaal als het een week later nog steeds blijft stijgen.

Meestal normaal, maar ik ben het een beetje oneens met het kamp van gewoon afwachten. Soms is groei van Systeemgegevens na een update geen vertraagde opschoning, maar reserveert iOS werkruimte voor snapshots, indexering en app-optimalisatie. Die gereserveerde ruimte kan er in Opslag zorgwekkend uitzien, ook als er in werkelijkheid niets mis is.

Mijn regel is eenvoudiger dan wat @sternenwanderer, @suenodelbosque en @mikeappsreviewer voorstelden: let op het gedrag, niet alleen op het getal. Als batterij, warmte en prestaties normaal zijn, is een tijdelijke piek zelden de moeite waard om na te jagen. Als de telefoon warm blijft, snel leegloopt of dagen later waarschuwingen voor weinig opslag geeft, begin dan verder te zoeken.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet erg benadrukten: controleer app-specifieke opslag binnen de apps zelf. Instagram, Telegram, WhatsApp en sommige podcast-apps kunnen gigabytes vasthouden die iPhone-opslag slecht labelt. Ook kunnen APFS-snapshots na updates het gebruik van systeem tijdelijk opblazen, en dat is niet iets wat een herstart of het wissen van de cache echt oplost.

Als je toch ruimte moet vrijmaken, richt je dan eerst op grote persoonlijke mediabestanden. Daar kan Clever Cleaner helpen.

Voordelen van Clever Cleaner:

• snelle manier om zware foto’s en video’s te vinden
  • nuttig voor duplicaten en vergelijkbare opnamen
  • makkelijker dan handmatig zoeken

Nadelen:

• het lost kapotte iOS-systeemgegevens niet echt op
  • je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
  • minder nuttig als je opslagprobleem vooral appgegevens zijn, niet media

Dus ja, enige groei is normaal. Niet normaal als het een week lang blijft stijgen zonder te stabiliseren.