Permanente verwijderde bestanden in Windows 11 herstellen vanaf een SSD, suggesties?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden permanent verwijderd van mijn SSD op een Windows 11-pc, en ze stonden niet in de Prullenbak. Ik probeer uit te zoeken of er echt een kans is om verwijderde bestanden van een SSD te herstellen, vooral als TRIM mogelijk een rol speelt. Ik heb hulp nodig bij het vinden van veilige herstelopties, omdat sommige van deze bestanden echt belangrijk zijn en ik ze niet gemakkelijk kan vervangen.
Ik ben dit ooit tegengekomen op Windows 11, en ja, dat misselijke gevoel is echt. Een bestand dat als permanent verwijderd is gemarkeerd, is niet altijd voorgoed weg. Als Windows die sectoren nog niet opnieuw heeft gebruikt, is er nog steeds een kans op herstel. Het eerste wat ik deed, en wat jij ook zou moeten doen, was de schijf zo min mogelijk gebruiken. Geen apps installeren. Geen grote downloads. Geen bestanden verplaatsen. Elke schrijfactie geeft Windows opnieuw een kans om de verwijderde gegevens te overschrijven. Op SSD's gaat dit nog sneller mis omdat TRIM de verwijderde blokken op de achtergrond kan wissen. Als je bestand op een SSD stond, is tijd nog belangrijker. Voordat ik hersteltools zou gebruiken, zou ik eerst de saaie dingen controleren, omdat dat tijd bespaart als het werkt: ## Snelle plekken om te controleren - OneDrive - Bestandsgeschiedenis - Vorige versies - Elke cloudback-up waarvan je was vergeten dat die draaide - Een oude externe schijf Ik heb mensen een uur lang een schijf zien scannen en vervolgens het bestand zien vinden in de OneDrive-prullenbak of in een back-upmap waarvan ze vergeten waren dat die bestond. Begin daar. ## Als back-ups niet helpen Als die controles niets opleveren, zou ik overstappen op herstelsoftware. Disk Drill is meestal de eerste die ik zou proberen. Wat er voor mij uitsprong, was hoe vaak de oorspronkelijke bestandsnamen en mappaden behouden bleven. Dat is belangrijker dan mensen denken. Door 4.000 bestanden bladeren met namen als file000123.jpg wordt heel snel vervelend. ## Basisstappen voor herstel 1. Installeer Disk Drill op een andere schijf, als je die hebt. 2. Scan de schijf waarvan het bestand is verwijderd. 3. Bekijk de resultaten en gebruik zoeken of filters om het te beperken. 4. Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn. 5. Herstel ze naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde. Op Windows kun je zonder beperkingen scannen en voorbeelden bekijken, en de gratis herstel-limiet is 100 MB. ## Andere tools die het bekijken waard zijn Als het probleem groter is dan een verwijderd bestand, zou ik naar andere opties kijken. ### DiskGenius Deze hielp mij meer wanneer de chaos te maken had met een verloren partitie, een RAW-partitie of schade aan het bestandssysteem. ### Windows File Recovery Microsofts eigen tool. Gratis. Alleen geen GUI. Je typt opdrachten in de terminal, dus het voelt wat omslachtig als je liever point-and-click gebruikt. ## Wanneer ik zou stoppen en het niet zelf zou doen Er zijn situaties waarin ik niet aan de schijf zou blijven rommelen: - Hij maakt vreemde geluiden - Hij valt willekeurig offline - Windows detecteert hem niet meer - De gegevens zijn belangrijk genoeg dat mislukking niet acceptabel is Op dat punt zou ik eerder kiezen voor een professionele herstelservice voordat ik meer schade aanricht met herhaalde scans of willekeurige reparatiepogingen. De korte versie is simpel. Gebruik de schijf minder. Controleer eerst back-ups. Als je scant, herstel dan naar een andere schijf. Hoe eerder je dit doet, hoe beter je kansen meestal zijn.
Als de bestanden van een SSD zijn verwijderd, hangen je kansen af van TRIM. Dat is het irritante deel. Op veel Windows 11-systemen worden verwijderde blokken snel gewist zodra TRIM draait. Soms binnen enkele minuten, soms na een herstart, soms later. Dus ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer: een lange scan is niet altijd stap één bij SSD's. Controleer eerst of de schijf überhaupt nog de moeite waard is om te scannen. Doe dit: 1. Stop met het gebruiken van de pc. 2. Schakel hem uit. 3. Als de verloren bestanden erg belangrijk zijn, verwijder dan de SSD en sluit die aan op een andere machine als secundaire schijf, indien mogelijk alleen-lezen. 4. Open de opdrachtprompt en voer uit: fsutil behavior query DisableDeleteNotify Als dit 0 retourneert, is TRIM ingeschakeld. De kans op herstel daalt dan sterk. Nog een controle: winsat diskformal of gebruik CrystalDiskInfo om de gezondheid van de SSD te bekijken. Als SMART er slecht uitziet, blijf er dan niet in porren. Als je een snelle route wilt, is Disk Drill nog steeds een van de nettere opties voor herstel van SSD-bestanden op Windows 11, vooral omdat het bekijken van voorbeelden en het sorteren van resultaten minder pijnlijk is dan in veel andere tools. Maar als TRIM de blokken al heeft gewist, haalt geen enkele app magie uit lege ruimte. Nog een plek die mensen vaak missen, is app-specifieke geschiedenis: Photoshop-autosaves, Office-tijdelijke bestanden, Adobe-cloud, browserdownloadgeschiedenis, cache van e-mailbijlagen, exportmappen van Zoom of Teams. Ik heb gezien dat 'verwijderde' documenten daar nog steeds stonden. Bekijk ook deze korte handleiding voor stappen voor bestandsherstel van SSD's in Windows 11: bekijk de handleiding voor bestandsherstel van SSD's in Windows 11 Als het bestand zakelijk, juridisch of familiegerelateerd is en je het niet kunt vervangen, stop dan na één poging met doe-het-zelf. Herstel van SSD's wordt snel lastiger.
Permanent verwijderde bestanden herstellen in Windows 11 vanaf een SSD, suggesties?
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @voyageurdubois zeiden: als dit je systeem-SSD was, kan Windows 11 ook sneller dan mensen verwachten sporen uit tijdelijke gebieden en app-caches hebben verwijderd, dus ik zou **herstel op applicatieniveau** controleren voordat je meerdere diepe scans uitvoert. Dingen waar ik naar zou kijken die vaak over het hoofd worden gezien: - Office-paneel voor documentherstel - tijdelijke mappen `%AppData%` en `%LocalAppData%` - Adobe automatisch opslaan/recente bestanden - sessieback-ups van Notepad of editors - browserdownloadmappen/geschiedenis - caches van bijlagen in e-mailclients Ook een kleine afwijking van het gebruikelijke advies om het steeds opnieuw te scannen met diff-tools. Op SSD's kan dat gewoon tijd verspillen, en soms een schijf belasten die al slechte NAND-slijtage heeft. Eén degelijke scan is slimmer dan tien wanhopige scans. Als je software wilt proberen, is **Disk Drill** een redelijke keuze omdat het het makkelijker maakt om te bepalen wat daadwerkelijk herstelbaar is in plaats van een gigantische hoop rommel over je heen te storten. Maar als TRIM de blokken al heeft opgeschoond, zal zelfs de beste Windows 11 SSD-herstelsoftware geen wonderen verrichten. Dat is de vervelende waarheid. Een andere onderschatte zet: controleer of het bestand in een andere vorm bestond. Zoek naar: - dubbele bestandsnamen - oudere exports zoals PDF/JPG - ZIP-bijlagen - gesynchroniseerde kopieën in messengers zoals Teams/Slack/Discord En als je Windows Search gebruikt, probeer dit dan in Verkenner: `content:trefwoord` Soms is het bestand er nog steeds en is het alleen verplaatst/hernoemd. Klinkt dom, maar ik heb het zien gebeuren. Twee keer lol. Als je wat extra leesvoer wilt, is deze thread behoorlijk relevant: Discussie over herstel van SSD-bestanden in Windows 11 en tips voor verwijderde bestanden Korte versie: stop met schrijven naar de SSD, controleer opslag op applicatieniveau en gesynchroniseerde kopieën, probeer daarna Disk Drill één keer, herstel naar een andere schijf en verwacht geen magie als TRIM al actief is geweest.
Permanent verwijderde bestanden herstellen in Windows 11 vanaf een SSD, nog suggesties?
Ik zou nog één invalshoek toevoegen waar de anderen alleen op hebben gezinspeeld: **controleer Volume Shadow Copy / Vorige versies vanuit de bovenliggende map**, niet alleen Bestandsgeschiedenis in het algemeen. Op sommige Windows 11-configuraties blijft een momentopname van een map bestaan, zelfs wanneer het bestand zelf definitief is verwijderd. Klik met de rechtermuisknop op de map waarin het stond, Eigenschappen, Vorige versies. Het is saai, maar ik heb gezien dat het mensen een scan bespaarde. Kleine nuance bij het advies om in alle gevallen de SSD meteen te verwijderen: als het een moderne laptop is met BitLocker, vreemde OEM-stuurprogramma's of geen gemakkelijk beschikbare reservemachine, kan het fysiek eruit halen nieuwe problemen veroorzaken. Als de schijf stabiel is, zou ik eerst zo min mogelijk opstarten en er een image van maken als je daarvoor de tools hebt. Mijn volgorde zou zijn: 1. Controleer de OneDrive-prullenbak op het web en vorige versies voor precies die bestandsnaam. 2. Controleer Vorige versies van de bovenliggende map. 3. Als de data waardevol is, maak dan eerst een sectorimage van de SSD. 4. Scan de image, niet de live-SSD. Dat laatste is belangrijker dan mensen denken. Herstel vanuit een image is veiliger dan de oorspronkelijke schijf met meerdere scans te belasten. Over **Disk Drill**: **Voordelen** - gemakkelijk te sorteren op type, datum en pad - preview is daadwerkelijk nuttig - minder irritant dan veel herstelapps voor het vinden van één specifiek bestand **Nadelen** - als TRIM de blokken al op nul heeft gezet, helpt het niet - diepe scans kunnen veel hernoemde/raw-bestanden opleveren - niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt Dus ja, ik ben het eens met @voyageurdubois, @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer over het snel stoppen van schrijfacties, maar mijn belangrijkste suggestie is: **maak eerst een image als dat mogelijk is**. Bij SSD-herstel is het behouden van de huidige staat soms de enige echte winst die nog over is.