Per ongeluk geformatteerde SD-kaart herstellen, wat zijn mijn werkelijke opties?

Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd voordat ik een back-up maakte van mijn foto’s en video’s, en nu probeer ik uit te zoeken wat mijn echte herstelopties zijn. Op de kaart stonden belangrijke persoonlijke bestanden, en ik heb hulp nodig om te begrijpen of ik software voor SD-kaartherstel moet gebruiken, helemaal moet stoppen met het gebruik van de kaart, of deze naar een professionele gegevenshersteldienst moet brengen.

Ik heb dit ooit meegemaakt met een camerakaart, en het korte antwoord is ja, de bestanden staan er vaak nog steeds op.

Wat er meestal gebeurt na het formatteren van een SD-kaart, is een snelle formattering, of je dat nu deed in een camera, drone of op je computer. De kaart wordt niet in één keer volledig gewist. Wat eerst wordt gewist, is de bestandsindex, zeg maar het deel dat je apparaat gebruikt om te weten wat waar staat. De foto- en videogegevens blijven vaak op de kaart staan totdat er nieuwe opnames bovenop worden geschreven.

Dus het eerste wat je moet doen: stop nu met het gebruiken van de kaart. Haal hem eruit. Neem geen nieuwe clip op. Kopieer er niets naartoe. Elke nieuwe schrijfactie vergroot de kans dat oude gegevens worden overschreven, en zodra dat gebeurt, neemt de kans op herstel snel af.

Als je de praktische route wilt nemen, gebruik dan herstelsoftware. Ik heb Disk Drill gebruikt in een vergelijkbare situatie, en het deed het beter dan de willekeurige tools die ik daarvoor had geprobeerd. Videoherstel is waar veel apps tekortschieten. Grote clips raken vaak verdeeld in stukken over de kaart, waardoor sommige tools fragmenten vinden en je bestanden geven die niet geopend kunnen worden. Disk Drill heeft een modus Geavanceerd cameraherstel die gericht is op camera- en dronebeelden, en dat is het onderdeel dat ik eerst zou proberen als je ontbrekende bestanden video's zijn.

Wat ik zou doen, stap voor stap:

1. Plaats de SD-kaart in je computer met een degelijke kaartlezer. Slechte lezers verspillen tijd en geven vreemde fouten.
  2. Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer. Installeer niets op de SD-kaart.
  3. Start het, kies de geformatteerde kaart en begin dan met een scan. Als dit drone- of camerabeelden waren, gebruik dan Geavanceerd cameraherstel.
  4. Wacht tot de scan is voltooid. Bekijk vooraf wat het vindt, zodat je kunt controleren of de bestanden openen en er intact uitzien.
  5. Herstel de bestanden naar de schijf van je computer, niet terug naar de SD-kaart. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde kaart is hoe mensen een herstel op het allerlaatste moment verpesten.

Als je andere opties wilt, is PhotoRec er een die mensen niet voor niets noemen. Het is gratis en open source, en het haalt inderdaad gegevens van beschadigde of geformatteerde kaarten. Het lastige deel is de interface. Die voelt ouderwets, is erg tekstgericht, en het geeft je je oorspronkelijke mapstructuur of normale bestandsnamen niet terug, dus opruimen na herstel is vervelend. R-Studio is nog een serieuze optie, al vond ik het lastiger om mee te werken tenzij je al goed bekend bent met opslagtools. Ook is de gratis versie nutteloos voor grote videobestanden vanwege de groottelimiet.

Nog één ding. Als de kaart helemaal niet verschijnt, of als de beelden belangrijk genoeg zijn dat je geen risico wilt nemen met een poging thuis, sla dan de software-route over en kijk naar een herstelbedrijf. Die plekken gebruiken directe hardwaremethoden en tools op chipniveau. Het kost meer, ja, maar veel degelijke bedrijven rekenen alleen als ze iets herstellen.

Dus, nog geen paniek. Als de kaart alleen is geformatteerd en sindsdien niet is gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk.

Als de kaart één keer is geformatteerd en daarna niet meer is gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk. @mikeappsreviewer heeft gelijk over het belangrijkste punt, stop alle schrijfacties. Ik ben het alleen een beetje oneens met meteen één scan uitvoeren en hopen op het beste. Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart als je computer die ziet. Werk vanuit de image, niet vanaf de kaart. Als een scan crasht of de kaart begint uit te vallen, heb je nog steeds één schone kans over.

Gebruik USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd als je daarmee bekend bent. Sla de image op op de schijf van je pc.

Test daarna herstelapps op de image. Disk Drill is een goede keuze, vooral voor foto’s en cameravideo. Als het de bestandsstructuur vindt, geweldig. Zo niet, dan halen file carving-tools vaak JPG-, MP4-, MOV-, CR3-, NEF- en RAW-bestanden op aan de hand van alleen signaturen. De keerzijde is dat bestandsnamen en mappen verloren gaan.

Eén harde waarheid. Een volledige formattering wist op sommige camera’s meer dan mensen verwachten. TRIM op sommige SD-kaarten en kaartlezers schaadt herstel ook snel. Niet elke formattering is hetzelfde. Als dit is gebeurd op een telefoon, drone of nieuwer apparaat, dalen je kansen.

Als de kaart wordt gekoppeld met de verkeerde grootte, opnieuw om formatteren vraagt of I/O-fouten geeft, stop dan met doe-het-zelf en stuur hem naar een lab.

Ook, als je meer context wilt, is deze discussie over herstel van geformatteerde SD-kaarten met echte oplossingen van gebruikers de moeite waard om te bekijken.

Ik zou één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @sognonotturno echt genoeg hebben benadrukt: controleer wat voor soort format er daadwerkelijk is gebeurd. Dat is veel belangrijker dan mensen denken.

Als het een snelle format op een camera of pc was, is herstel vaak heel goed mogelijk. Als het apparaat een diepere herinitialisatie heeft gedaan, of als de kaart/kaartlezer TRIM ondersteunt en dat commando heeft doorgegeven, kan het venster heel snel dichtklappen. Dus ja, er zijn echte opties, maar ze zijn niet allemaal gelijk.

Mijn mening:

1. Koppel hem niet steeds opnieuw aan alleen om te kijken.
  2. Als de kaart nog normaal leesbaar is, herstel dan zo snel mogelijk.
  3. Als hij begint te ontkoppelen, 0 bytes toont, een verkeerde capaciteit laat zien of opnieuw vraagt om te formatteren, stop dan met eraan rommelen.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat een image maken altijd stap één is voor iedereen. Het is ideaal, zeker, maar voor een normale gezonde SD-kaart die alleen snel is geformatteerd, is meteen een alleen-lezen-scan doen met iets als Disk Drill vaak sneller en minder intimiderend voor gewone mensen. Als de kaart instabiel is, dan ja, eerst een image maken. Zonder twijfel.

Beoordeel herstel ook niet alleen op bestandsnamen. Na het formatteren kun je lelijke namen en geen mappen krijgen, maar de foto’s/video’s kunnen nog steeds perfect bruikbaar zijn. Daar raken mensen onnodig van in paniek.

Om de verwachtingen te ordenen:

• JPG/PNG-foto’s: meestal de beste kansen
  • RAW-foto’s: vaak redelijk
  • MP4/MOV-video’s: wisselend, hangt af van fragmentatie
  • Grote 4K-clips: lastiger dan mensen denken

Als je een praktisch overzicht wilt, is deze Disk Drill-review voor herstel van SD-kaartfoto’s en -video’s waarschijnlijk nuttiger dan marketingpagina’s lezen.

Korte versie: als je één keer hebt geformatteerd en daarna bent gestopt met het gebruiken van de kaart, maak je nog kans. Als de kaart zich vreemd gedraagt, stop dan met doe-het-zelf voordat je het erger maakt.

Het belangrijkste dat ik zou toevoegen aan wat @sognonotturno, @jeff en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: de kwaliteit van herstel is net zo belangrijk als het succes van herstel.

Veel mensen vieren het wanneer software 2.000 bestanden vindt, om er daarna achter te komen dat de helft van de video’s corrupt is, miniaturen kapot zijn of RAW-bestanden met fouten openen. Dus als je je opties beoordeelt, vraag dan niet alleen kan het bestanden vinden Vraag ook kan het bestanden herstellen die daadwerkelijk openen

Mijn praktische rangschikking:

1. Beste doe-het-zelf-geval
    Kaart is één keer snel geformatteerd, niet opnieuw gebruikt en wordt nog steeds prima gelezen op een computer.
    Dit is waar tools zoals Disk Drill zinvol zijn.

2. Riskant doe-het-zelf-geval
    Kaart is zichtbaar, maar traag, verbreekt de verbinding of geeft leesfouten.
    Hier ben ik het eigenlijk niet helemaal eens met de menigte die zegt scan het gewoon. Instabiele flashmedia kunnen erger worden terwijl ze door herhaalde leesacties zwaar worden belast.

3. Slecht geval
    Verkeerde capaciteit, niet goed gedetecteerd, wil elke keer opnieuw formatteren of kwam uit een apparaat dat mogelijk TRIM uitvoert.
    Op dat punt is software vaak een gok.

Voor Disk Drill, echte voor- en nadelen:

Voordelen

• Makkelijk genoeg voor niet-technische gebruikers
  • Goede voorbeeldweergave-ondersteuning voor gangbare foto- en videoformaten
  • Beter dan veel basistools in het omgaan met cameramedia
  • Overzichtelijkere workflow dan veel gratis hulpprogramma’s

Nadelen

• Geen magie als metadata verdwenen is en bestanden gefragmenteerd zijn
  • Kan veel bestanden met generieke namen vinden, wat snel rommelig wordt
  • Betaald herstel voor volledig gebruik
  • Bij ernstig beschadigde kaarten is software in het algemeen mogelijk niet het juiste hulpmiddel

Eén ding dat mensen overslaan: controleer na herstel voorbeelden van elk bestandstype. Open een paar JPG’s, meerdere video’s van verschillende datums en enkele RAW’s als je die had. Ga er niet van uit dat de hele batch goed is alleen omdat de scan is voltooid.

Dus je daadwerkelijke opties zijn vrij eenvoudig:

• gezonde kaart: doe-het-zelf-herstel
  • instabiele kaart: maak eerst een image of stop
  • defecte kaart met waardevolle data: professioneel lab

Als de kaart leesbaar is en dit alleen een per ongeluk uitgevoerde formattering was, is Disk Drill een redelijke eerste poging. Als hij zich vreemd begint te gedragen, stop dan voordat nieuwsgierigheid meer schade aanricht dan de formattering deed.