Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn computer verwijderd en nu probeer ik een beginnersvriendelijke tool voor gegevensherstel te vinden die echt werkt. Ik heb nog nooit software voor bestandsherstel gebruikt, dus ik heb iets eenvoudigs, veiligs en betaalbaars nodig om verloren gegevens te helpen herstellen zonder de situatie erger te maken.
Ik heb in de loop der jaren een hele stapel herstelapps uitgeprobeerd, en het patroon is altijd hetzelfde. De verkooppagina ziet er gelikt uit, de screenshots zien er netjes uit, en dan gooi je er een verprutste schijf tegenaan en de waarheid komt snel boven tafel. Sommige tools bedelven je onder opslagjargon. Sommige zijn prima voor een bestand dat je 10 minuten geleden hebt verwijderd, en vallen dan uit elkaar bij een beschadigde partitie. Sommige zien er simpel uit, en verspillen dan je tijd.
Als ik voor de meeste normale herstelklussen met één tool moest beginnen, zou ik nog steeds grijpen naar Disk Drill. Ik heb er als eerste poging meer geluk mee gehad dan met de meeste flashy dingen die mensen blijven aanraden. De indeling is belangrijker dan mensen toegeven. Als je al gestrest bent omdat je schijf raar doet, heb je geen scherm vol cryptische opties nodig. Disk Drill houdt het pad behoorlijk duidelijk.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkom is de byte-voor-byte-back-upoptie. Dat heb ik op de harde manier geleerd met een onbetrouwbare externe HDD. Als de schijf instabiel is, zijn herhaalde scans een slechte gewoonte. Eerst een volledige image maken en daarna die image scannen, zet minder druk op de originele schijf. In sommige gevallen is dat precies wat het herstel lang genoeg in leven houdt om het af te maken. Op Windows is de gratis limiet 100 MB, dus het is niet veel, maar voor een kleine map of een paar documenten helpt het.
UFS Explorer zit in een andere categorie. Als de klus lelijk wordt, begint deze logisch te worden. RAID-arrays, Linux-bestandssystemen, kapotte partities, beschadigde metadata, vreemde opslagconfiguraties, het kan dingen aan waar veel simpelere apps niet mee overweg kunnen. Ik heb het gebruikt toen andere tools me de helft van een mappenstructuur en onzinbestandsnamen gaven. Het deed het beter. Toch zou ik het niet geven aan iemand die een snelle point-and-click-oplossing wil. De interface voelt druk aan. Je hebt wat geduld nodig, en een beetje opslagkennis kan geen kwaad.
DiskGenius verdient meer aandacht dan het krijgt. Ik zie mensen het niet vaak genoeg noemen, ook al is het nuttig wanneer een schijf naar RAW overschakelt of een partitie verdwijnt. Het combineert partitiewerk en bestandsherstel op één plek, wat me wat heen-en-weer springen tussen tools heeft bespaard. Het nadeel is na ongeveer 30 seconden wel duidelijk. De interface is druk. Alles staat overal. Maar als je probleem meer ruikt naar partitiebeschadiging dan naar een gewone verwijdering, zou ik het proberen. De gratis versie loopt tegen limieten aan bij grotere klussen, ja, maar het is nog steeds een poging waard.
Dan is er nog Windows File Recovery. Microsoft heeft het gemaakt, het is gratis, en het voelt precies als een Microsoft-hulpprogramma voor mensen die het niet erg vinden om commando’s in een terminal te typen. Geen GUI, geen begeleiding. Voor zover ik heb gezien werkt het het best bij simpele NTFS-gevallen, zoals een per ongeluk verwijderd bestand terwijl de schijf zelf nog gezond is. Voor grote herstelacties of corrupte bestandssystemen zou ik het eerst overslaan en er alleen op terugkomen als ik nog één gratis poging wilde. Nog steeds handig om achter de hand te houden, ook al is het een beetje irritant.
De grootste fout die mensen maken, gebeurt voordat het herstel überhaupt begint. Ze blijven dezelfde schijf gebruiken. Niet doen. Zodra bestanden verwijderd zijn, blijft de data vaak staan totdat nieuwe data die overschrijft. Dus als je dingen blijft downloaden, apps installeert, Windows bijwerkt, video’s kopieert, dan knaagt dat allemaal aan je kansen. Ik heb mensen exact de bestanden zien wissen die ze terug wilden hebben door herstelsoftware te installeren op dezelfde schijf die ze probeerden te redden. Brute fout. Zet de herstelapp op een andere interne schijf, een externe SSD, of zelfs een USB-stick als je vastzit.
Nog één ding, en dit deel is belangrijk. Herstelsoftware helpt bij logische schade. Het repareert geen hardwarestoringen. Als je schijf klikt, schuurt, piept, offline gaat, heet wordt of niet verschijnt in BIOS of Schijfbeheer, stop dan daar. Blijf hem niet scannen. Blijf niet herstarten en hopen. Ik heb dit ooit gedaan met een stervende schijf en het erger gemaakt. Als het probleem fysiek lijkt, is een professioneel herstelbedrijf met cleanroom-apparatuur de veiligere zet. Duur, ja. Nog steeds een betere gok dan de schijf gaar koken met nog meer opstartcycli.
Als je het makkelijkste startpunt wilt, zou ik Disk Drill kiezen. Niet omdat het magie is. Omdat het het proces eenvoudig houdt, en voor een beginner is dat belangrijker dan mensen willen toegeven.
@mikeappsreviewer behandelde het zwaardere werk goed. Op één klein punt ben ik het echter niet eens. Ik zou een beginnende gebruiker niet meteen naar tools zoals UFS Explorer of DiskGenius sturen, tenzij het probleem met de schijf duidelijk meer is dan een normale verwijdering. Die apps zijn goed, maar ze worden snel rommelig.
Voor een gewone onbedoelde verwijdering is mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste voor beginners.
Overzichtelijke indeling.
Voorbeeldweergave werkt goed voor foto’s, documenten en video.
Goede eerste scantool als je schijf nog steeds normaal wordt weergegeven. -
Recuva
Ouder, eenvoudiger, goedkoper.
Goed voor basisverwijderingen.
Minder nuttig zodra bestandssystemen vreemd gaan doen. -
Windows File Recovery
Gratis.
Het proberen waard als je commando’s niet erg vindt.
De meeste nieuwe gebruikers haten het na 5 minuten.
Belangrijke regel: stop met het gebruiken van de schijf waarvan je hebt verwijderd. Installeer daar geen herstelsoftware op. Sla daar ook geen herstelde bestanden op. Daar gaan mensen steeds weer de mist in.
Als je eerst een eenvoudig overzicht wilt voordat je het probeert, hielp deze Disk Drill-recensie mij te begrijpen wat het doet en waar het past, bekijk deze beginnersvriendelijke Disk Drill-hersteluitleg.
Als je schijf geluiden maakt of de verbinding verbreekt, sla software dan over en ga naar een lab. Als het om een normale verwijdering gaat, is Disk Drill degene waarmee ik zou beginnen.
Als je de minst frustrerende beginnersoptie wilt, zou ik beginnen met Disk Drill voor herstel van verwijderde bestanden. Niet dat het een soort wondermiddel is, maar voor normale situaties van oeps ik heb een map verwijderd is het makkelijker te gebruiken dan veel van de andere dingen die mensen aanraden.
Ik ben het op één punt wel een beetje oneens met @mikeappsreviewer: mensen grijpen soms te snel naar de meer geavanceerde tools alleen omdat ze krachtig klinken. Zo eindigen beginners met partities, sectoren, signatures en andere nerd-chaos waar ze helemaal niet om hebben gevraagd. Als je schijf nog gewoon zichtbaar is en dit alleen een per ongeluk verwijdering was, is simpel beter.
Mijn globale mening:
- Disk Drill: makkelijkste startpunt, overzichtelijke interface, redelijke previews
- Recuva: super eenvoudig, nog steeds bruikbaar, maar voelt oud aan en kan dingen missen
- PhotoRec: krachtig, gratis, lelijk als de nacht, en totaal niet beginnersvriendelijk
Eén ding dat niemand mooier moet voorstellen dan het is: herstel wordt slechter naarmate je dezelfde computer meer gebruikt nadat je de bestanden hebt verwijderd. Stop daar dus zo snel mogelijk met dingen opslaan. Echt waar. Zelfs browsen en willekeurige apps installeren kan het erger maken.
Bekijk ook deze thread als je meer praktijkervaringen wilt lezen: praktische tips van echte gebruikers voor het herstellen van verwijderde bestanden op pc
Als de schijf klikkende geluiden maakt, vastloopt of de verbinding verbreekt, ga dan niet rommelen met software. Dan heb je een lab nodig. Als het alleen om verwijderen gaat, is Disk Drill waarschijnlijk de veiligste keuze voor beginners.
Ik zou dit iets anders opsplitsen dan @espritlibre, @mike34 en @mikeappsreviewer.
Voor een echte beginner is de beste tool niet altijd degene met de meeste herstelmodi. Het is degene waarbij de kans het kleinst is dat je onder stress iets stoms doet. Daarom is Disk Drill een redelijke eerste keuze, maar niet automatisch in elk geval de “beste”.
Voordelen van Disk Drill:
- heel gemakkelijk om doorheen te navigeren
- goede bestandsvoorbeeldweergave, wat helpt om te voorkomen dat je rommel herstelt
- redelijk goed bij veelvoorkomende gevallen van per ongeluk verwijderen
- kan herstelbare bestanden tonen op een manier die logisch is voor niet-technische gebruikers
Nadelen van Disk Drill:
- gratis herstel op Windows is beperkt
- scanresultaten kunnen wat overweldigend aanvoelen op grote schijven
- niet de tool die ik als eerste zou vertrouwen bij ernstig beschadigde bestandssystemen of vreemde partitieproblemen
Mijn lichte meningsverschil met het gebruikelijke advies: mensen richten zich te veel op de app en te weinig op het hersteldoel. Als de verwijderde bestanden op je systeemschijf stonden, herstel ze dan niet terug naar diezelfde schijf. Gebruik een externe schijf, zelfs als de software zelf eenvoudig lijkt.
Controleer ook, voordat je iets uitvoert, de Prullenbak, de prullenbak van OneDrive/Google Drive en Vorige versies/Bestandsgeschiedenis. Veel “herstel”-taken zijn makkelijker dan mensen denken.
Als niets daarvan werkt, begin dan gerust met Disk Drill. Als het de bestanden vindt en ze correct weergeeft in de voorbeeldweergave, prima. Als bestandsnamen beschadigd zijn of mappen ontbreken, dan zou ik kijken naar de meer geavanceerde opties die de anderen noemden. Dat is meestal een beter opschalingspad dan een beginner meteen in tools in forensische stijl te gooien.