Ik heb per ongeluk foto’s van mijn Nikon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, waaronder zowel JPEG- als RAW-afbeeldingen van een belangrijke shoot. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of herstel van verwijderde Nikon-foto’s beide bestandstypen kan terughalen en wat de veiligste herstelstappen zijn om te voorkomen dat de bestanden worden overschreven.
Verwijderde Nikon-foto’s, wat ik als eerste deed
Als de foto’s op een Nikon stonden, komt dit meestal neer op herstel van de SD-kaart. Ik heb dit een paar keer meegemaakt, en de eerste stap is saai maar belangrijk.
Stop met het gebruiken van de kaart. Meteen.
Maak geen extra foto’s. Neem geen video op. Formatteer de kaart niet opnieuw. Wanneer bestanden worden verwijderd, blijft de kaart de gegevens vaak nog bewaren totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Zodra dat gebeurt, ben je slechter af.
Het deel dat ik zou controleren voordat ik iets installeer
Ik zou eerst naar een andere kopie zoeken.
Als je de bestanden eerder al naar je pc hebt geïmporteerd, controleer dan daar.
Als SnapBridge aan het synchroniseren was, controleer dan je telefoon.
Als er een cloud-upload actief was, controleer dan ook die mappen.
Ik heb mensen een uur lang een kaart zien scannen en daarna de afbeeldingen in een importmap op datum zien terugvinden. Irritant, maar beter dan ze verliezen.
Als er geen back-up is
Dan zou ik beginnen met herstelsoftware.
Disk Drill is de makkelijke optie. Het leest Nikon-fototypen zoals NEF, NRW en JPEG. Op Windows kun je er gratis tot 100 MB mee herstellen, wat genoeg is om de kaart te testen en te zien of de bestanden netjes terugkomen voordat je ergens voor betaalt.
De herstelstappen die ik zou volgen
- Haal de SD-kaart uit de Nikon.
- Sluit hem met een kaartlezer aan op je computer.
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de SD-kaart.
- Kies de SD-kaart in de app.
- Klik op Zoeken naar verloren data.
- Gebruik Universele scan. Voor verwijderde camerafoto’s is dit meestal het juiste startpunt.
- Wacht tot de scan klaar is en bekijk daarna een voorbeeld van wat er is gevonden.
- Als de preview opent en de afbeelding er normaal uitziet, zijn je kansen redelijk goed.
- Herstel de bestanden naar je computer of een andere schijf. Sla ze niet terug op dezelfde SD-kaart op.
Dat laatste is belangrijker dan mensen denken. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde kaart is hoe je de rest van de herstelbare data overschrijft. Ik deed dit jaren geleden een keer. Domme fout. Meer verloren dan nodig was.
Als videobestanden ook ontbreken
Voer Geavanceerd cameraherstel uit na de normale scan.
Dit is belangrijker voor video dan voor foto’s. Cameravideobestanden raken gefragmenteerd, en een gewone scan mist soms delen of slaat de clip helemaal over. Ik heb standaardherstel wel de JPEG’s en NEF’s zien vinden, maar zien vastlopen op MOV- of MP4-bestanden totdat ik de camerascan gebruikte.
Als je een gratis route wilt
PhotoRec is het gebruikelijke antwoord.
Het werkt. Ik heb het gebruikt. Maar het is wat lomp.
Er is geen preview, wat alles vertraagt.
Herstelde bestanden komen vaak terug met algemene namen.
Het kost tijd om de uitvoer te sorteren, vooral als er ook oude rommel op de kaart stond.
Dus ja, gratis, maar niet prettig als je iets eenvoudigs wilt.
Wanneer ik zou stoppen en er niet meer aan zou zitten
Als de kaart helemaal niet op je computer verschijnt, of fysieke schade heeft, zou ik stoppen met prutsen.
Op dat punt heeft een herstelbedrijf de beste kans. Elke willekeurige nieuwe poging, het opnieuw plaatsen of een formatteerpoging verkleint je kansen. Een verbogen kaart, gebarsten behuizing, leesfouten, een kaart die vraagt om geformatteerd te worden, dat zijn allemaal slechte signalen.
Mijn korte versie
Verwijderde Nikon-foto’s zijn vaak herstelbaar als je snel handelt en stopt met schrijven naar de SD-kaart.
Beste volgorde:
- Stop met het gebruiken van de kaart.
- Controleer op bestaande kopieën.
- Scan de kaart met Disk Drill.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op.
- Gebruik Geavanceerd cameraherstel als er video bij betrokken is.
- Schakel over op een professionele dienst als de kaart onleesbaar of beschadigd is.
Als het verwijderen onlangs is gebeurd, zijn je kansen meestal redelijk goed. Timing is hier erg belangrijk.
Ja. Als de gegevens niet zijn overschreven, werkt Nikon-herstel van verwijderde foto’s voor zowel JPEG- als RAW-bestanden, waaronder NEF en soms NRW, afhankelijk van het cameramodel.
Een klein punt waarop ik afwijk van @mikeappsreviewer. Bestandstype is meestal niet het lastigste deel. De staat van de kaart is belangrijker. Als je SD-kaart nog steeds goed wordt aangekoppeld, zijn de herstelkansen voor JPEG en RAW vaak vergelijkbaar. RAW-bestanden zijn groter, dus als je na het verwijderen bent blijven fotograferen, lopen ze meer risico op gedeeltelijke overschrijving. Dat is het belangrijkste punt.
Een paar praktische controles:
- Kijk naar de kaartgrootte en het aantal opnamen na het verwijderen.
- Als je zelfs maar 20 tot 50 nieuwe RAW-opnamen hebt gemaakt, kunnen oudere verwijderde RAW’s als eerste beschadigd zijn.
- Als er daarna slechts een paar JPEG’s zijn gemaakt, blijven de herstelkansen beter.
Ook komen sommige herstelde RAW-bestanden intact terug, maar zonder de oorspronkelijke bestandsnaam of mapstructuur. De afbeeldingsgegevens zijn wat telt. Nikon-apps sorteren ze na herstel mogelijk niet netjes, dus test de herstelde NEF-bestanden in Lightroom, Capture NX Studio of zelfs in de miniatuurweergave van Windows.
Als je de beste Nikon SD-kaart herstelsoftware wilt voor het herstellen van JPEG- en RAW-foto’s, is Disk Drill een goede keuze omdat het veelvoorkomende Nikon-formaten detecteert en je voorbeelden van resultaten laat bekijken vóór herstel. Voorbeeldweergave is belangrijk. Een miniatuur die opent voor een JPEG is een goed teken. Bij NEF zou ik kijken naar een RAW-voorbeeld of een geldige bestandsgrootte.
Sla alles wat is hersteld op je computer op, niet terug op de kaart. Voor de hand liggend, maar mensen doen het nog steeds.
Als je ook een snelle visuele uitleg wilt, is deze uitleg over Nikon-fotoherstel het bekijken waard.
Kort antwoord: ja, zowel JPEG als RAW zijn herstelbaar. De echte vraag is hoeveel er na het verwijderen naar de kaart is geschreven.
Ja, meestal kunnen beide worden hersteld. Nikon-camera’s maken van JPEG versus RAW hier niet echt een speciaal geval. Als de bestanden van de SD-kaart zijn verwijderd en de kaart daarna niet intensief is hergebruikt, kan herstelsoftware vaak zowel JPEG- als NEF-bestanden terughalen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer, maar ik wil één punt nuanceren: mensen richten zich iets te veel op het bestandsformaat. Het grotere probleem is of de camera na het verwijderen is blijven schrijven naar de kaart. Een verwijderde JPEG en een verwijderde RAW zijn in theorie allebei herstelbaar, maar een grote RAW raakt sneller beschadigd als zelfs maar een deel ervan is overschreven. Dan gaat het snel mis.
Nog iets wat mensen vaak vergeten: als je de foto’s in de camera hebt verwijderd, werken sommige Nikon-modellen ook de kaartdatabase en mapstructuur bij op manieren waardoor herstelde bestanden rommelig kunnen terugkomen. Raak dus niet in paniek als bestandsnamen weg zijn of als de mappenstructuur er vernield uitziet. Als de NEF opent, is dat de winst.
Als je de eenvoudigste route wilt, is Disk Drill waarschijnlijk de meest gebruiksvriendelijke optie voor het herstellen van verwijderde Nikon-foto’s hiervoor. Het is behoorlijk goed in het vinden van JPEG-, NEF- en andere camerabestandstypen zonder dat je een uur lang een opdrachtregel hoeft te bewaken. Ik zou ook eerst herstellen naar je computer en de bestanden later sorteren.
Nog één gedachte die niet vaak genoeg is genoemd: als de kaart kuren vertoont, maak er dan eerst een byte-voor-byte-image van voordat je gaat scannen. Herstel vanuit de image is veiliger dan steeds opnieuw op de echte SD-kaart in te werken. Dat is belangrijk als de kaart leesfouten heeft of steeds de verbinding verliest.
Voor extra leesmateriaal is deze thread over hoe je veilig verwijderde foto’s van een SD-kaart kunt herstellen de moeite waard.
Korte versie: ja, herstel van verwijderde Nikon-foto’s kan zowel JPEG- als RAW-afbeeldingen terugzetten. De echte beslissende factor is kaartactiviteit na verwijdering, niet het Nikon-merk of alleen het bestandstype.
Ja, beide komen meestal terug, JPEG en Nikon RAW zoals NEF, soms ook NRW. Ik ben het eens met @nachtdromer en @techchizkid dat het risico op overschrijven het echte probleem is, niet het formaat zelf. Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer over één praktisch punt: preview is handig, maar een ontbrekende RAW-preview betekent niet altijd dat het bestand slecht is. Sommige apps gaan gewoon slecht om met NEF-previews.
Eén ding dat ik zou toevoegen: controleer of de camera dubbele slots, overflow of back-upopname gebruikte. Veel mensen vergeten dat ze mogelijk nog kopieën op kaart 2 hebben.
Over Disk Drill:
Voordelen:
- eenvoudig om camerakaarten te scannen
- herkent JPEG en Nikon RAW goed
- preview helpt bij een snelle eerste beoordeling
- redelijk geschikt voor niet-technische gebruikers
Nadelen:
- gratis herstel is beperkt op Windows
- scanresultaten kunnen rommelig ogen op intensief gebruikte kaarten
- RAW-metadata en bestandsnamen komen mogelijk niet netjes terug
Dus ja, herstel van verwijderde Nikon-foto’s kan beide herstellen. Beoordeel succes alleen niet op basis van mapnamen of miniaturen. Als de herstelde NEF opent in bewerkingssoftware, is dat de echte test.