Kan någon rekommendera den bästa hårddiskreparationsprogramvaran för Windows?

Min Windows-dator började visa hårddiskfel och tillfälliga frysningar efter en nylig krasch. Jag försöker hitta pålitlig hårddiskreparationsprogramvara för Windows som kan söka efter dåliga sektorer, åtgärda filsystemproblem och förhoppningsvis förhindra dataförlust innan disken slutar fungera helt. Några rekommendationer?

Det finns egentligen inte ett enda bästa verktyg för reparation av hårddiskar. Det beror på vad som är fel med disken. Ett problem med raderade filer, en saknad partition, dåliga sektorer och en disk som håller på att dö är alla olika situationer, och att använda fel verktyg först kan göra saken värre.

Den viktigaste regeln jag skulle följa är enkel: få ut datan först, oroa dig sedan för reparationer. Om disken beter sig konstigt, blir RAW, ber om att formateras, försvinner från Windows eller blir långsammare för varje minut, börja inte experimentera med varje reparationsalternativ du kan hitta.

Om jag var tvungen att begränsa det till fem verktyg skulle jag titta på dessa:

1. Disk Drill - Bästa första steget för återställning

Disk Drill är vanligtvis en bättre utgångspunkt när filerna är viktiga. Det är fokuserat på återställning, inte på att fixa disken, vilket är vad du vill ha om Windows säger att disken behöver formateras, partitionen visas som RAW eller filer plötsligt försvann. Det kan också skapa en diskavbild från en felande disk innan du skannar den, vilket är mycket säkrare än att upprepade gånger skanna instabil hårdvara.

Det har också S.M.A.R.T.-övervakning, och gränssnittet är enklare att hantera än i många andra återställningsprogram.

Fördelar

1. Starka funktioner för filåterställning.
  2. Tillräckligt enkelt för nybörjare.
  3. Kan skapa en avbild av en instabil disk före återställning.
  4. Inkluderar S.M.A.R.T.-övervakning av diskhälsa.

Nackdelar

1. Det är egentligen inte ett reparationsverktyg.

2. TestDisk - Bästa kostnadsfria alternativet för partitionsreparation

TestDisk är verktyget jag skulle titta på när problemet handlar mer om partitionstabellen eller startsektorn. Om en partition försvann, disken plötsligt visas som oallokerad eller startsektorn är skadad, kan det vara mycket effektivt.

Haken är att det inte är användarvänligt. Det körs i ett textbaserat gränssnitt, och om du gissar dig fram kan du göra situationen värre.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Mycket bra för problem med partitioner och startsektorer.
  3. Fungerar på många olika operativsystem.

Nackdelar

1. Textbaserat gränssnitt.
  2. Inte särskilt bra för nybörjare.
  3. Lätt att använda fel om du inte förstår vad det ändrar.

3. Hard Disk Sentinel - Bäst för att kontrollera diskhälsa

Hard Disk Sentinel är mer ett varningssystem än ett reparationsprogram. Det övervakar S.M.A.R.T.-data, temperatur, dåliga sektorer och allmän hälsa så att du kan avgöra om en disk är säker att fortsätta använda eller bör bytas ut.

Det är användbart eftersom den bästa reparationen ibland är att inse att disken är på väg att ge upp innan den dör helt.

Fördelar

1. Detaljerad hälsorapportering.
  2. Kan varna dig tidigt om diskfel.
  3. Fungerar med HDD:er, SSD:er, USB-enheter och RAID-konfigurationer.

Nackdelar

1. Ingen filåterställning.
  2. Betalprogram.

4. Victoria HDD/SSD - Bäst för diagnostik av dåliga sektorer

Victoria är användbart när du vill titta närmare på diskens fysiska ytskikt. Det kan köra detaljerade sektorsökningar och kan försöka göra ommappning av sektorer, så det lämpar sig bättre för diagnostik än för vanlig filåterställning.

Det är inte verktyget jag skulle ge till en nybörjare, men för att kontrollera dåliga sektorer och läsa S.M.A.R.T.-data är det stabilt.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Bra verktyg för ytskanning och diagnostik.
  3. Detaljerad S.M.A.R.T.-information.

Nackdelar

1. Gränssnittet kan vara förvirrande.
  2. Återställer inte filer.

5. DiskGenius - Bra allroundverktyg för diskar

DiskGenius är mer som en allt-i-ett-verktygslåda. Det har partitionshantering, kloning, säkerhetskopieringsverktyg, filåterställning och vissa reparationsfunktioner. Det gör det praktiskt om du arbetar med diskar ofta.

Jag skulle inte göra det till mitt förstahandsval för någon som bara behöver återställa viktiga filer från en felande disk, men det är användbart när du behöver flera diskverktyg på ett ställe.

Fördelar

1. Många verktyg i ett program.
  2. Bra funktioner för partitionsåterställning.
  3. Inkluderar alternativ för kloning och säkerhetskopiering.

Nackdelar

1. Gränssnittet känns trångt.
  2. Vissa verktyg är låsta bakom betalversionen.

Det viktigaste är att veta när man ska sluta. Om disken klickar, skrapar, försvinner från Windows, tar evigheter att läsa eller visar fler dåliga sektorer med tiden, fortsätt inte att pressa den med skanningar och reparationsförsök. Återställ det som är viktigt, skapa en avbild av disken om den fortfarande går att läsa och byt ut den.

Programvara kan fixa logiska problem som skadade partitioner eller problem med filsystemet. Den kan inte fixa slitna läshuvuden, en felande motor eller skadade skivytor.

Om disken inte upptäcks alls, ger ifrån sig höga mekaniska ljud eller innehåller data som du absolut inte har råd att förlora, hoppa över gör-det-själv-verktygen och använd ett professionellt dataräddningslaboratorium. Det kostar mer, men att upprepade gånger slå på en mekaniskt felande disk kan göra återställningen svårare eller till och med omöjlig.

Förvänta dig att programvara köper dig tid, inte gör en dålig enhet frisk igen. Innan du kör CHKDSK eller något alternativ för att reparera dåliga sektorer, kopiera det viktiga eller skapa en avbild, eftersom dessa verktyg kan belasta en felande disk och ibland ta bort skadade filposter medan de fixar dem. Disk Drill är okej om du behöver en mer guidad återställningsväg, men om enheten fortsätter att frysa hela datorn skulle jag sluta testa och byta ut enheten.

Kör inte en ytskanning på samma enhet som du försöker spara från om datorn redan fryser. Det är så man förvandlar en enhet som gick att läsa i 20 minuter till en som knappt går att läsa alls.

Det saknade steget här är att ta reda på om du har ett Windows-problem eller ett hårdvaruproblem. Hårddiskfel kan betyda ett skadat filsystem efter kraschen, men frysningarna får mig att misstänka själva enheten, SATA-kabeln, USB-kapslingen om den är extern, eller till och med strömförsörjningen. Programvara kan rensa upp NTFS-fel. Den kan inte få en svag enhet att sluta få timeout.

Innan du köper något skulle jag göra de tråkiga kontrollerna:

1. Sluta använda den enheten för nedladdningar, installationer, spel, webbläsarcache osv.
  2. Kopiera de viktigaste filerna först, manuellt, börja med sådant du inte kan ersätta.
  3. Kontrollera SMART med något enkelt som CrystalDiskInfo eller enhetstillverkarens eget diagnostikverktyg.
  4. Om SMART visar omallokerade sektorer, väntande sektorer, okorrigerbara fel, eller om hälsan ser dålig ut, reparera den inte. Klona eller skapa en avbild av den och byt sedan ut den.
  5. Om SMART ser rent ut är en filsystemsreparation mindre skrämmande, men jag skulle ändå först ha en säkerhetskopia.

CHKDSK är inte ondskefullt, men folk behandlar det som ett återställningsverktyg och det är det inte. Om filsystemet är rörigt efter en krasch kan CHKDSK hjälpa. Om enheten håller på att gå sönder fysiskt kan CHKDSK fortsätta läsa om skadade områden och fixa katalogstrukturen på ett sätt som gör saknade filer svårare att återställa senare. Jag skulle inte köra chkdsk /r som första steg på en disk som klickar, kopplar från eller låser Windows.

Disk Drill är rimligt om prioriteten är att få tillbaka filer och du vill ha ett vanligt Windows-gränssnitt i stället för kommandoradsverktyg. Jag skulle använda det mer som ett återställningsverktyg än ett reparationsverktyg. Om disken är instabil, skapa först en avbild av enheten om programvaran tillåter det, och skanna sedan avbilden i stället för den ursprungliga enheten. Det är det säkrare arbetsflödet.

För en billig väg skulle jag prova den här ordningen:

Kopiera kritiska filer manuellt om du fortfarande kan bläddra på enheten.

Om det fungerar, gör en fullständig säkerhetskopia eller avbild.

Kontrollera SMART.

Om enheten är frisk och datan är säkerhetskopierad, kör då Windows inbyggda reparationsverktyg.

Om enheten är i dåligt skick, byt ut den och återställ från klonen eller avbilden.

Det jag inte skulle göra är att installera fem olika program för reparation av dåliga sektorer och låta vart och ett ge sig på disken. Många av de verktygen tvingar egentligen bara enheten att läsa om eller mappa om sektorer. Ibland hjälper det för diagnostik, men det är ingen magisk reparation, och det sliter på en enhet som redan håller på att gå sönder.

Litet specialfall: om detta är en SSD kan det gamla språket om dåliga sektorer vara missvisande. SSD:er hanterar dåliga block internt, och när de börjar ge allvarliga fel eller frysa systemet litar jag ännu mindre på dem än på en högljudd hårddisk. Säkerhetskopiera den, kontrollera tillverkarens SSD-verktyg, uppdatera firmware först efter att datan är säker, och räkna med att behöva byta ut den om felen fortsätter.

Så mitt svar skulle vara: det finns ingen bästa reparationsprogramvara förrän du vet vilken typ av fel det är. För återställning är Disk Drill ett rimligt nybörjarvänligt val. För hälsokontroller, använd SMART-verktyg eller tillverkarens diagnostik. För partitionsskador kan TestDisk vara bra om du vet vad du gör. För en enhet som faktiskt håller på att dö är den bästa reparationsprogramvaran en ny enhet och en säkerhetskopia.

Förvänta dig att “reparationen” i bästa fall blir en tillfällig upprensning, inte en lösning för en enhet som har börjat få Windows att hänga sig.

En liten praktisk sak som folk glömmer: installera inte Disk Drill, CrystalDiskInfo eller något annat på den felande enheten. Installera verktyg på en annan enhet eller ett USB-minne, spara återställda filer någon annanstans och betrakta varje frysning under kopiering som ett tecken på att sluta pressa den disken.