Kan jeg gendanne filer efter at have tømt Papirkurv på min Mac?

Jeg tømte ved et uheld Papirkurv på min Mac og slettede vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejdet. Jeg prøver at finde ud af, om gendannelse efter tømt Papirkurv på Mac er mulig, og hvilke skridt jeg bør tage med det samme for at forbedre mine chancer for at få filerne tilbage.

Jeg gik igennem dette på en Mac for ikke så længe siden, og den korte version er ja, gendannelse er stadig mulig, efter du har tømt Papirkurv. Chancen er bedre, hvis det skete for nylig, og du ikke har fortsat med at bruge maskinen. På macOS fjerner tømning af Papirkurv normalt først filposterne, og derefter markeres drevpladsen til genbrug. Hvis nye data lander der, falder dine chancer hurtigt.

Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge Macen med det samme. Bliv ikke ved med at åbne apps. Flyt ikke store mapper rundt. Eksportér ikke video. Installér ikke tilfældige ting på det interne drev. På nyere MacBooks med SSD-lagring og TRIM bliver slettede blokke ryddet op i baggrunden, og når den proces er færdig, bliver gendannelse hurtigt rigtig svært.

Jeg lavede selv den fejl på en M2 MacBook Pro med en mappe fuld af projektarbejde. Ingen Time Machine, selvfølgelig. Jeg troede, filerne var væk for altid. Det, der endte med at virke for mig, var Disk Drill. Jeg valgte det, fordi det håndterede APFS ordentligt og ikke virkede suspekt på Apple Silicon. Nogle ældre Mac-gendannelsesværktøjer så ud, som om de sad fast i 2017.

Her er det præcise forløb, jeg brugte:

1. Jeg stoppede med at bruge Macen og tilsluttede en ekstern SSD.

2. Jeg installerede Disk Drill på den eksterne SSD, ikke på Macens interne drev. Denne del er vigtig. At skrive nye data til det samme drev udsætter slettede filer for større risiko.

3. Da macOS bad om tilladelser, gav jeg den Fuld diskadgang.

4. Stien var: Systemindstillinger → Anonymitet og sikkerhed → Fuld diskadgang.

5. Jeg aktiverede appen der og åbnede den derefter igen.

6. Den bad også om dybere adgang til systemdrevet. På nyere Macs er det normalt. Apple låser adgang til disken på lavt niveau ret hårdt ned.

7. Inde i appen valgte jeg den interne Macintosh SSD og klikkede på Søg efter mistede data.

8. Efter scanningen åbnede jeg Gennemgå fundne elementer.

9. Jeg indsnævrede først listen til Dokumenter og Billeder, fordi det var de filer, jeg gik op i.

10. Jeg brugte forhåndsvisning, før jeg gendannede noget. Det sparede tid. PSD-filer, PDF-filer og billeder åbnede fint i forhåndsvisning, så jeg vidste, at de kopier kunne bruges.

11. Jeg valgte de gode og trykkede på Gendan.

12. Jeg gemte alt på den eksterne SSD, ikke tilbage på Macens interne lager.

Mit resultat var okay. Jeg fik det meste af mappen tilbage. Et par filer var beskadigede, men jeg vil gætte på, at omkring 85 % kom tilbage i brugbar stand. Hvis du handler hurtigt, plejer tallene at være bedre.

Før du lægger alt dit håb i gendannelsessoftware, så tjek også de oplagte steder:

1. Time Machine-sikkerhedskopier

2. iCloud Drive, inklusive Senest slettet

3. Slettede filer i Dropbox eller Google Drive

4. Billeder-appen, Senest slettet

5. Noter-appen, Senest slettet

6. Mailbilag, hvis filerne blev sendt tidligere

En ting, jeg ikke ville gøre, er at køre oprydningsapps, optimeringsværktøjer eller diskreparationsskrammel, mens du er i paniktilstand. Jeg har set folk gøre det værre ved at kaste tilfældige værktøjer efter drevet, før de prøvede gendannelse.

Hvis filerne betyder meget, og software ikke finder noget brugbart, er du nede på professionelle gendannelsestjenester. Dyrt, ja. Nogle gange det værd for arbejdsfiler, skattedokumenter, familiebilleder og den slags. Men selv et laboratorium får ikke magiske kræfter, når SSD TRIM har haft tid nok.

Så ja, at tømme Papirkurv på en Mac er ikke altid slutningen. Din bedste chance er at stoppe med at bruge drevet, tjekke sikkerhedskopier og gendanne til en ekstern disk så hurtigt som muligt. Hvis du fortsætter med at bruge Macen som normalt, går det hurtigt galt. lærte det på den hårde måde.

Ja, gendannelse efter at have tømt Papirkurv på en Mac er stadig mulig. Dine chancer afhænger af to ting. Tid, og hvilken lagring din Mac bruger.

Et punkt, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer, er, at folk ofte taler, som om en tømt Papirkurv betyder øjeblikkelig død for filerne. Det gør den ikke. På ældre Mac-computere med HDD’er var gendannelsesraterne ofte rimelige, hvis man handlede hurtigt. På nyere SSD-Macs er problemet TRIM. Når TRIM rydder blokke, falder mulighederne for softwaregendannelse kraftigt. Så hastighed betyder mere end panikagtigt at klikke på alle de værktøjer, du kan finde.

Hvad du skal gøre først:

1. Stop med at gemme noget som helst på Mac’en.
  2. Sæt synkroniseringsapps som iCloud Drive, Dropbox og OneDrive på pause.
  3. Tjek Time Machine-snapshots. Lokale snapshots redder nogle gange folk, selv når de har glemt alt om sikkerhedskopier.
  4. Tjek papirkurvsmapper på app-niveau. Fotos, Noter, Mail, cloud-drev.
  5. Hvis filerne var fra Pages, Word eller Adobe-apps, så kig efter autosave- og midlertidige versioner.

Brug også Terminal. Spotlight overser midlertidige elementer. Kig i:
~/Library/Containers/
~/Library/Autosave Information/
~/Library/Application Support/

Hvis tjek af sikkerhedskopier ikke hjælper, så brug Mac-datagendannelsessoftware. Disk Drill er en af de bedre muligheder til macOS, fordi den håndterer APFS godt, og brugerfladen er enkel. For folk, der søger efter den bedste filgendannelsessoftware til Mac, er det et af de navne, der er værd at prøve først. Scan først, forhåndsvis filer, og gendan til et eksternt drev.

Hvis FileVault også var slået til, og Mac’en blev genstartet efter sletning, bliver chancerne for gendannelse dårligere. Folk overser denne detalje alt for ofte.

Dette klip dækker Mac-oprydning og lagringsvaner på en måde, der også hjælper med at undgå dette rod senere:
smarte tips til Mac-lagring og oprydningsvaner

Hvis filerne er forretningskritiske, så stop gør-det-selv-forsøg efter én solid scanning og send det til et laboratorium. Gentagne scanninger og installationer forringer dine chancer.

Ja, måske. Men det ærlige svar er: det afhænger meget af, om din Mac bruger en SSD, og hvor meget du har brugt den, siden du tømte Papirkurv.

Jeg er enig i dele af det, som @mikeappsreviewer og @hoshikuzu sagde, men jeg ville understrege ét ekstra punkt mere: bliv ikke ved med at genstarte og rode rundt alle steder. Folk hører “tjek alt” og bruger så en time på at åbne apps, synkronisere cloud-mapper og i bund og grund trampe rundt på præcis den diskplads, de vil gendanne. Sådan går filer fra “kan gendannes” til “nå ja.”

Det ville jeg gøre i din situation:

• Hvis filerne lå i iCloud Drive, så tjek Senest slettetiCloud.com
  • Hvis det var Office- eller Adobe-filer, så tjek AutoRecovery, midlertidige filer og appspecifikke gendannelsesmapper
  • Hvis du har Time Machine, så prøv at gå ind i Time Machine fra den mappe, hvor filerne plejede at ligge, i stedet for bare at lave en generel backupsøgning
  • Hvis filerne er meget vigtige for arbejdet, så afbryd Wi-Fi for nu, så cloud-synkroniseringsapps stopper med at lave ting i baggrunden

Én ting folk undervurderer: nogle gange er selve filen væk, men en ældre eksporteret kopi, vedhæftet fil i en e-mail, cachelagret forhåndsvisning eller versionshistorik findes stadig et sted. Jeg har gendannet “mistet” arbejde på den måde mere end én gang. Det er ikke elegant, men det tæller.

Hvis backup-tjek ikke hjælper, så ja, Disk Drill er en fornuftig mulighed til gendannelse efter tømt Papirkurv på Mac. Det er et af de mere almindeligt brugte værktøjer til gendannelse af slettede filer på Mac, især med APFS-diskenheder. Bare gendan til et eksternt drev, ikke det interne. Grundregel, men folk ignorerer den stadig.

Det er også værd at læse denne tråd om hvordan folk håndterer gendannelse efter tømt Papirkurv på Mac, da den dækker nogle virkelige tilfælde.

Hvis filerne er forretningskritiske og ikke kan erstattes, ville jeg stoppe efter et omhyggeligt backup-tjek plus én ordentlig scanning. Derefter er et gendannelseslaboratorium den mindre sjove, men klogere løsning.

En vinkel, som @hoshikuzu, @byteguru og @mikeappsreviewer ikke nævner nok: tjek efter ældre filversioner i app-økosystemet, ikke kun slettede originaler. For eksempel kan Office-filer findes i versionshistorikken, hvis de lå i OneDrive eller SharePoint. Apple-apps gemmer nogle gange tidligere revisioner via Arkiv > Gendan til. Selv nogle PDF-redigeringsprogrammer og kodeeditorer gemmer skjulte sessionskopier.

Jeg er en smule uenig i reglen om én scanning og så laboratorium som en generel påstand. Hvis du bruger et separat eksternt bootdrev og ikke rører den interne SSD, kan en anden målrettet scanning efter specifikke filtyper stadig være rimelig. Det, jeg ville undgå, er gentagne tilfældige gendannelsesforsøg fra det samme live-system.

Om Disk Drill, siden det bliver ved med at dukke op:

Fordele

• God APFS-understøttelse
  • Nem forhåndsvisning før gendannelse
  • Renere grænseflade end mange Mac-gendannelsesværktøjer
  • Fungerer godt til hurtig triage, når du skal finde dokumenter hurtigt

Ulemper

• Resultater på SSD’er med TRIM kan stadig være skuffende
  • Dybe scanninger kan returnere rodede filnavne eller dubletter
  • Ikke billigt, hvis du kun har brug for det én gang
  • Kræver tilladelser, som nogle synes er irriterende

Min rækkefølge ville være:

1. Stop med at bruge Mac’en
  2. Tjek app-/cloud-versionshistorik og autogemte filer
  3. Boot eksternt, hvis muligt
  4. Kør Disk Drill eller lignende
  5. Gendan kun til et andet drev

Hvis der ikke dukker noget op, er chancerne store for, at sletningen først var logisk, hvorefter fysisk oprydning afsluttede arbejdet. Den skelnen er vigtig.