Kan CHKDSK rette Parameteren er forkert på en ekstern harddisk, eller vil det gøre tingene værre?

Min eksterne harddisk viser pludselig “Parameteren er forkert”, når jeg prøver at åbne den i Windows. Jeg er bekymret for at miste filer og er ikke sikker på, om det at køre CHKDSK vil reparere drevet eller gøre datagendannelse sværere. Har nogen løst denne fejl sikkert?

Formater ikke drevet, bare fordi Windows beder dig om det. Det er det vigtigste. Beskeden 'Parameteren er forkert.' kan se skræmmende ud, men det betyder ikke altid, at drevet er dødt, eller at filerne er væk. Ofte kan Windows bare ikke læse filsystemet korrekt.

Jeg ville også være forsigtig med CHKDSK i starten. Det kan hjælpe senere, men jeg ville ikke køre det, før du har kopieret alt det, du går op i. Hvis drevet er ved at fejle, eller filsystemet er alvorligt beskadiget, kan reparationer nogle gange gøre gendannelse sværere.

Start med de kedelige kontroller først, for de er hurtige, og nogle gange er det faktisk bare det:

1. Brug et andet USB-kabel.
  2. Prøv en anden USB-port, helst en direkte på bundkortet, hvis dette er en stationær computer.
  3. Tilslut drevet til en anden computer.
  4. Tjek Diskhåndtering, og se om drevet vises med den rigtige kapacitet.

Hvis Diskhåndtering stadig kan se drevet, og størrelsen ser korrekt ud, er det et bedre tegn. Det betyder som regel, at Windows stadig kan kommunikere med enheden, selv hvis det ikke kan montere filsystemet korrekt.

Tjek derefter drevets helbred, før du udsætter det for mere belastning. CrystalDiskInfo er god til dette, og Disk Drill har også SMART-overvågning, hvis du allerede har det installeret. Hvis du ser advarsler om omfordelte sektorer, ventende sektorer eller noget, der ligner et alvorligt SMART-problem, så stop med at bruge drevet så meget som muligt. Hver scanning eller reparationsforsøg betyder flere læsninger fra et drev, som måske allerede er ustabilt.

Til at få filerne tilbage ville jeg bruge Disk Drill. Det var det, der reddede mine filer, da det skete for mig.

Den del, jeg bedst kunne lide, var Byte-for-byte-sikkerhedskopi. I stedet for gentagne gange at scanne det oprindelige drev, laver det først et fuldt billede af det. Derefter scanner du billedet, ikke det fysiske drev. Det er en meget sikrere tilgang, hvis drevet måske er ved at fejle, fordi du ikke belaster den oprindelige enhed igen og igen.

Når du har billedet, eller hvis drevet virker sundt nok til at blive scannet direkte, så kør en Universal scanning. Når scanningen er færdig, så forhåndsvis filerne, før du gendanner dem. Billeder, dokumenter, videoer, hvad end der betyder noget for dig. Hvis forhåndsvisningerne åbner normalt, er det som regel et godt tegn. Bare gendan ikke filerne tilbage til det dårlige drev. Brug en anden disk.

Først efter at de vigtige ting er kopieret til et sikkert sted, ville jeg begynde at forsøge reparationer.

Hvad du skal prøve, afhænger af, hvad du ser:

1. Hvis Windows stadig genkender filsystemet, kan du prøve CHKDSK med chkdsk X: /r for at rette logiske fejl.
  2. Hvis , er CHKDSK som regel ikke nyttigt. I så fald kan TestDisk være værd at prøve, da det ofte kan genopbygge beskadigede partitionsoplysninger.
  3. Hvis problemet ser ud til at være Windows og ikke drevet, så kør SFC og DISM for at reparere systemfiler.
  4. Der er også nogle mærkelige tilfælde, hvor det løser fejlen at ændre Windows' decimaltegn tilbage til et punktum. Ikke almindeligt, men det sker.

Hvis du har gendannet dine filer, og ingen af reparationsmulighederne hjælper, ville jeg lave en hurtig formatering. Hvis drevet fungerer normalt efter det, var det sandsynligvis filsystemkorruption. Hvis den samme fejl vender tilbage efter formatering, ville jeg ikke længere stole på drevet.

Der er også et punkt, hvor gør-det-selv ikke længere er en god idé. Hvis drevet klikker, kobler fra tilfældigt, forsvinder fra Diskhåndtering, vises inkonsekvent, eller SMART rapporterer alvorlige fejl, så tag det ud og stop med at teste. Det er der, et gendannelseslaboratorium har langt bedre chancer end hjemmeprogrammer.

De fleste laboratorier vil først evaluere drevet og give dig et tilbud, før de udfører den egentlige gendannelse. Mange af dem har også en ingen data, ingen betaling-politik. Logisk gendannelse ligger ofte et sted omkring $300-600. Hvis drevet har brug for hardwarereparation eller cleanroom-arbejde, kan det nemt blive mere som $700-2,000+, afhængigt af skaden og kapaciteten.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Kør ikke CHKDSK bare for at se hvad der sker, fordi det ikke er en harmløs scanner, når reparationsflag bruges. Det kan omdøbe, slette eller genkæde filsystemposter, hvilket kan få drevet til at montere igen, men efterlade gendannede filer mere rodede.

Hvis filerne betyder noget, så opret først et image eller kopiér det, du kan, og reparer derefter først originalen, når du har en anden kopi.

Hvis drevet laver mærkelige lyde eller afbryder forbindelsen, er CHKDSK det forkerte første skridt. I så fald kan problemet være hardware, og CHKDSK kan sidde der og hamre på de samme dårlige områder i timevis, mens det prøver at “rette” et filsystem, der kun er ødelagt, fordi disken ikke kan læses pålideligt.

Hvor jeg ville være lidt uenig, er i at behandle chkdsk X: /r som det normale næste reparationsskridt. /r er meget mere aggressiv og langsom, fordi den også tjekker for dårlige sektorer. Hvis drevet er sundt, og du allerede har en backup, fint. Hvis du endnu ikke har en kopi af filerne, ville jeg undgå både /f og /r. CHKDSK ved ikke, hvilke filer der er vigtige for dig. Den går kun op i at gøre filsystemet konsistent, og nogle gange betyder det at smide ting i FOUND.000 eller kappe beskadigede mappeposter løs.

En hurtig realitetskontrol, jeg ville lave før nogen reparation, er at se, om problemet følger drevet eller følger Windows. Prøv en anden pc, men klik ikke på formater, hvis du bliver bedt om det. Hvis en anden maskine kan læse det, så kopiér filerne med det samme. Hvis ingen maskine kan læse det, men kapaciteten er korrekt, så klon/lav først et image af det og scan klonen med gendannelsessoftware. Disk Drill, DMDE, R-Studio, PhotoRec, hvad end du er tryg ved. Mærket betyder mindre end rækkefølgen af handlinger: gendan først, reparer senere.

Når dine filer er sikre, er CHKDSK fair game. På det tidspunkt er worst case mest spildt tid eller et drev, du alligevel ender med at formatere, ikke at miste den eneste læsbare kopi af dine data.

Filsystemtypen er vigtig her, fordi CHKDSK ikke er lige nyttig i alle tilfælde med fejlmeddelelsen parameteren er forkert. Hvis Diskhåndtering viser partitionen som RAW, ikke-allokeret, eller kapaciteten ser forkert ud, er CHKDSK for det meste en blindgyde og kan bare tilføje mere belastning. Hvis den stadig viser NTFS eller exFAT med den korrekte størrelse, har CHKDSK en bedre chance for at løse et logisk filsystemproblem, men jeg ville stadig ikke gøre det til den første skriveoperation på et drev med filer, du har brug for.

Et sikrere mellemtrin er at køre almindelig chkdsk X: uden /f eller /r. Det bør kun rapportere, hvad den ser, ikke reparere det. Det er ikke risikofrit, hvis disken er fysisk ved at fejle, da den stadig læser drevet, men det er meget anderledes end at bede Windows om at begynde at ændre filsystemposter. Hvis outputtet siger, at der er fejl, og drevet lyder normalt, forbliver tilsluttet, og SMART ser ren ud, kan du beslutte, om dataene er værd at gendanne først, eller om du er tryg ved at forsøge reparationer.

Det, folk glemmer, er, at repareret og gendannede min mappestruktur perfekt ikke er det samme. CHKDSK kan få en diskenhed til at montere igen, mens du stadig står tilbage med manglende navne, forældreløse filer eller ting i FOUND.000. Derfor ville jeg betragte det som et reparationsværktøj efter backup, ikke et gendannelsesværktøj før backup. Hvis du ikke kan kopiere filer normalt, så lav først et image af disken med det værktøj, du stoler på, og scan derefter imaget med gendannelsessoftware såsom Disk Drill, DMDE, R-Studio osv. Når filerne er et andet sted, så kør CHKDSK, formater, eksperimentér, hvad som helst. På det tidspunkt reparerer du et drev, ikke gambler med den eneste kopi.