Kan CHKDSK De Fout De Parameter Is Onjuist Op Een Externe Harde Schijf Oplossen, Of Maakt Het Het Erger?

Mijn externe harde schijf geeft plotseling De parameter is onjuist weer wanneer ik deze in Windows probeer te openen. Ik maak me zorgen over het verliezen van bestanden en weet niet zeker of het uitvoeren van CHKDSK de schijf zal herstellen of gegevensherstel moeilijker zal maken. Heeft iemand deze fout veilig opgelost?

Formatteer de schijf niet alleen omdat Windows dat aangeeft. Dat is het belangrijkste. De melding 'De parameter is onjuist.' kan eng lijken, maar het betekent niet altijd dat de schijf kapot is of dat de bestanden verdwenen zijn. Vaak kan Windows het bestandssysteem gewoon niet correct lezen.

Ik zou in het begin ook voorzichtig zijn met CHKDSK. Het kan later helpen, maar ik zou het niet uitvoeren voordat je alles hebt gekopieerd wat belangrijk voor je is. Als de schijf defect raakt of het bestandssysteem ernstig beschadigd is, kunnen reparaties herstel soms moeilijker maken.

Begin eerst met de saaie controles, want die zijn snel en soms is dat echt alles wat er aan de hand is:

1. Gebruik een andere USB-kabel.
  2. Probeer een andere USB-poort, bij voorkeur eentje direct op het moederbord als dit een desktop is.
  3. Sluit de schijf aan op een andere computer.
  4. Controleer Schijfbeheer en kijk of de schijf wordt weergegeven met de juiste capaciteit.

Als Schijfbeheer de schijf nog steeds ziet en de grootte correct lijkt, is dat een beter teken. Dat betekent meestal dat Windows nog steeds met het apparaat kan communiceren, zelfs als het het bestandssysteem niet goed kan koppelen.

Controleer vervolgens de gezondheid van de schijf voordat je deze verder belast. CrystalDiskInfo is hier goed voor, en Disk Drill heeft ook SMART-bewaking als je het al hebt geïnstalleerd. Als je waarschuwingen ziet over opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of iets dat op een ernstig SMART-probleem lijkt, gebruik de schijf dan zo min mogelijk. Elke scan- of reparatiepoging betekent meer leesacties van een schijf die mogelijk al instabiel is.

Om de bestanden terug te krijgen, zou ik Disk Drill gebruiken. Dat is wat mijn bestanden heeft gered toen dit mij overkwam.

Het onderdeel dat ik het fijnst vond was Byte-to-byte-back-up. In plaats van de originele schijf herhaaldelijk te scannen, maakt het eerst een volledige image ervan. Daarna scan je de image, niet de fysieke schijf. Dat is een veel veiligere aanpak als de schijf mogelijk defect raakt, omdat je het originele apparaat niet steeds opnieuw belast.

Zodra je de image hebt, of als de schijf gezond genoeg lijkt om direct te scannen, voer je een Universal Scan uit. Nadat de scan is voltooid, bekijk je eerst een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt. Foto’s, documenten, video’s, wat voor jou ook belangrijk is. Als de voorbeelden normaal openen, is dat meestal een goed teken. Herstel de bestanden alleen niet terug naar de defecte schijf. Gebruik een andere schijf.

Pas nadat de belangrijke zaken ergens veilig zijn gekopieerd, zou ik reparaties gaan proberen.

Wat je moet proberen, hangt af van wat je ziet:

1. Als Windows het bestandssysteem nog steeds herkent, kun je CHKDSK proberen met chkdsk X: /r om logische fouten te herstellen.
  2. Als de , is CHKDSK meestal niet nuttig. In dat geval kan TestDisk het proberen waard zijn, omdat het vaak beschadigde partitie-informatie kan herstellen.
  3. Als het probleem eerder bij Windows lijkt te liggen dan bij de schijf, voer dan SFC en DISM uit om systeembestanden te herstellen.
  4. Er zijn ook wat vreemde gevallen waarbij het terugzetten van het decimaalscheidingsteken van Windows naar een punt de fout oplost. Niet gebruikelijk, maar het gebeurt wel.

Als je je bestanden hebt hersteld en geen van de reparatieopties helpt, zou ik een snelle formattering uitvoeren. Als de schijf daarna normaal werkt, was het waarschijnlijk beschadiging van het bestandssysteem. Als dezelfde fout na het formatteren terugkomt, zou ik de schijf niet meer vertrouwen.

Er is ook een punt waarop zelf aan de slag gaan geen goed idee meer is. Als de schijf klikt, willekeurig wegvalt, verdwijnt uit Schijfbeheer, inconsistent wordt weergegeven of SMART ernstige fouten meldt, koppel deze dan los en stop met testen. Dat is het moment waarop een herstelbedrijf een veel betere kans heeft dan software voor thuisgebruik.

De meeste herstelbedrijven zullen de schijf eerst beoordelen en je een prijsopgave geven voordat ze het daadwerkelijke herstel uitvoeren. Veel van hen hanteren ook een beleid van geen data, geen kosten. Logisch herstel ligt vaak ergens rond de $300-600. Als de schijf hardwarematige reparatie of cleanroom-werk nodig heeft, kan het gemakkelijk meer richting $700-2,000+ gaan, afhankelijk van de schade en capaciteit.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Voer CHKDSK niet uit alleen om te zien wat er gebeurt, want het is geen onschuldige scanner zodra reparatievlaggen worden gebruikt. Het kan bestandssysteemrecords hernoemen, verwijderen of opnieuw koppelen, waardoor de schijf mogelijk weer kan worden aangekoppeld, maar herstelde bestanden rommeliger kunnen achterblijven.

Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een image of kopieer wat je kunt, en repareer het origineel pas nadat je nog een andere kopie hebt.

Als de schijf vreemde geluiden maakt of de verbinding verbreekt, is CHKDSK niet de juiste eerste stap. In dat geval kan het probleem hardwarematig zijn, en CHKDSK kan daar urenlang blijven hameren op dezelfde slechte gebieden terwijl het probeert een bestandssysteem te “repareren” dat alleen kapot lijkt omdat de schijf niet betrouwbaar kan worden gelezen.

Waar ik een beetje tegenin zou gaan, is het beschouwen van chkdsk X: /r als de normale volgende reparatiestap. /r is veel agressiever en langzamer omdat het ook controleert op slechte sectoren. Als de schijf gezond is en je al een back-up hebt, prima. Als je nog geen kopie van de bestanden hebt, zou ik zowel /f als /r vermijden. CHKDSK weet niet welke bestanden belangrijk voor je zijn. Het geeft er alleen om het bestandssysteem consistent te maken, en soms betekent dat dingen dumpen in FOUND.000 of beschadigde mapvermeldingen loskoppelen.

Een snelle realitycheck die ik vóór elke reparatie zou doen, is kijken of het probleem de schijf volgt of Windows volgt. Probeer een andere pc, maar klik niet op formatteren als daarom wordt gevraagd. Als een andere machine de schijf leest, kopieer de bestanden dan meteen. Als geen enkele machine hem leest maar de capaciteit correct is, maak er dan eerst een kloon/image van en scan de kloon met herstelsoftware. Disk Drill, DMDE, R-Studio, PhotoRec, wat je maar prettig vindt. Het merk is minder belangrijk dan de volgorde van handelingen: eerst herstellen, daarna repareren.

Nadat je bestanden veilig zijn, is CHKDSK prima om te gebruiken. Op dat moment is het worstcasescenario vooral verspilde tijd of een schijf die je uiteindelijk toch formatteert, niet het verliezen van de enige leesbare kopie van je gegevens.

Het type bestandssysteem is hier belangrijk, omdat CHKDSK niet in elk geval van “parameter is onjuist” even nuttig is. Als Schijfbeheer de partitie als RAW, niet-toegewezen weergeeft, of de capaciteit er verkeerd uitziet, is CHKDSK meestal een doodlopend spoor en kan het alleen maar meer belasting toevoegen. Als het nog steeds NTFS of exFAT met de juiste grootte weergeeft, dan heeft CHKDSK een betere kans om een logisch bestandssysteemprobleem op te lossen, maar ik zou het nog steeds niet de eerste schrijfbewerking maken op een schijf met bestanden die je nodig hebt.

Een veiligere tussenstap is het uitvoeren van gewone chkdsk X: zonder /f of /r. Dat zou alleen moeten melden wat het ziet, niet het te repareren. Het is niet zonder risico als de schijf fysiek defect raakt, omdat het de schijf nog steeds leest, maar het is heel anders dan Windows vertellen om bestandssysteemrecords te gaan wijzigen. Als de uitvoer zegt dat er fouten zijn en de schijf normaal klinkt, verbonden blijft en SMART er schoon uitziet, dan kun je beslissen of de gegevens het waard zijn om eerst te herstellen of dat je je comfortabel voelt bij het proberen van reparaties.

Het punt dat mensen vergeten, is dat “gerepareerd” en “mijn mapstructuur perfect hersteld” niet hetzelfde zijn. CHKDSK kan ervoor zorgen dat een volume weer wordt aangekoppeld terwijl je met ontbrekende namen, verweesde bestanden of spullen in FOUND.000 achterblijft. Daarom zou ik het behandelen als een reparatiehulpmiddel na een back-up, niet als een herstelhulpmiddel vóór een back-up. Als je bestanden niet normaal kunt kopiëren, maak dan eerst een image van de schijf met het hulpmiddel dat je vertrouwt, en scan daarna de image met herstelsoftware zoals Disk Drill, DMDE, R-Studio, enz. Zodra de bestanden ergens anders staan, voer je CHKDSK uit, formatteer je, experimenteer je, wat dan ook. Op dat moment repareer je een schijf, niet dat je gokt met de enige kopie.