Jeg fant et enormt antall dupliserte bilder på iPhone-en min etter synkronisering og gjenoppretting fra iCloud, og å prøve å slå dem sammen ett etter ett tar evigheter. Jeg trenger hjelp til å finne ut den raskeste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste noe viktig.
Jeg støtte på dette på iPhonen min også, og jeg ville startet med Apples eget verktøy før jeg gjorde noe annet.
Åpne Bilder, bla til Verktøy, eller på nyere iOS-versjoner gå via Samlinger > Verktøy. Åpne deretter Dubletter, trykk på Velg, så Velg alle, og deretter Slå sammen. iOS beholder én versjon, tar vare på metadataene den finner nyttige, og flytter de ekstra filene til Nylig slettet.
En ting jeg la merke til etter en stor import, var at Dubletter-delen ikke ble fylt opp med en gang. Min tok litt tid. Noen timer, gi eller ta. Skanningen skjer i bakgrunnen, så hvis du la inn et stort bibliotek og ikke så noe, vent litt.
Haken er enkel. Apple håndterer bare helt identiske duplikatfiler. Hvis du tok fire bilder av det samme med ett sekunds mellomrom, eller brukte seriemodus, eller fortsatte å prøve med samme utsnitt, vises de vanligvis ikke der. De ser like ut for deg, men de er fortsatt separate filer.
Det er derfor jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner oftere. Den sorterer både duplikatbilder og nesten like bilder, noe som hjalp mye mer i vanlig bruk. Jeg så at den grupperte lignende bilder sammen, valgte et sannsynlig bilde å beholde, og lot meg fortsatt ha kontroll før noe ble fjernet.
Den vanlige fremgangsmåten min så slik ut:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- La den skanne bildebiblioteket.
- Åpne fanen Lignende.
- Kjør Smart Cleanup, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv.
- Legg tilbake alt du vil beholde.
- Bekreft oppryddingen.
- Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Jeg brukte noen av de andre seksjonene mer enn jeg hadde forventet.
- Heavies legger de største bildene og videoene øverst, noe som gjorde sorteringen raskere.
- Videokomprimering krympet noen store klipp uten at jeg måtte slette dem.
- Skjermbilder hjalp med å rydde bort gammelt rot i omganger.
- Lives gjorde Live Photos om til stillbilder når jeg ikke trengte bevegelsesdelen.
- Sveip gjorde gjennomgangen mindre irriterende, venstre og høyre, ferdig.
Hvis du vil holde deg kun til Apples apper, fikk jeg også greie resultater med en manuell gjennomgang:
- Bruk Søk i Bilder for å snevre inn etter person, sted, hendelse eller objekt.
- Sjekk seriealbum og behold det beste bildet.
- På en Mac gjorde Smarte album i Bilder manuell opprydding mindre tungvint for meg.
- Se i Nylig slettet etter at du er ferdig, ellers vil plassen fortsatt være opptatt.
Så for helt identiske duplikater fungerer Apples innebygde sammenslåing fint. For den mer rotete bunken, nesten identiske bilder, serier, nye forsøk, alt det du hadde tenkt å sortere senere og ikke gjorde, sparer et verktøy som finner lignende bilder mye mer tid. Jeg lærte dette på den irriterende måten.
Den raskeste måten for iPhone-en din er denne.
Hvis duplikatene kom fra en iCloud-gjenoppretting, vent litt før du sletter noe. Bilder reindekserer i bakgrunnen. Hvis du starter for tidlig, endrer tellingene seg, og du ender opp med å gjøre samme arbeid to ganger. Jeg ville latt den være på Wi‑Fi og strøm over natten. Kjedelig, men det sparer tid.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å bruke Apples duplikatgjenkjenning først. Jeg er uenig på ett punkt likevel. Jeg ville ikke stolt på noen automatisk oppryddingsrunde før biblioteket ditt er ferdig synkronisert. Verktøy for nesten-like bilder er flotte, men rett etter en gjenoppretting markerer de noen ganger ting mens miniatyrbildene fortsatt faller på plass. Den delen blir fort rotete.
Min rekkefølge ville vært:
- Bekreft at Bilder-synkronisering er ferdig. Innstillinger, Apple-ID, iCloud, Bilder.
- Sjekk iPhone-lagring. Hvis Bilder fortsatt vokser, vent.
- Slå sammen eksakte duplikater i Bilder først.
- Bruk deretter Clever Cleaner for restene, mest lignende bilder, seriebilder, skjermbilder og gamle videoer.
Hvorfor denne rekkefølgen fungerer:
- Apples sammenslåing er tryggest for ekte duplikater.
- Clever Cleaner er raskere for rotet Apple hopper over.
- Du går gjennom færre grupper, så oppryddingen går raskere.
En ting til mange overser. Slå sammen frigjør ikke alltid plass med en gang. Du må tømme Nylig slettet etterpå. Ellers ser lagringstallene feil ut, og det føles som om ingenting skjedde.
Hvis lagringen din er full, er dette en ryddigere måte å tenke på: frigjør iPhone-lagring raskt ved å fjerne duplikatbilder, lignende bilder, store videoer og gamle skjermbilder. Denne guiden er også nyttig hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, frigjør iPhone-lagring raskere uten å slette tingene du trenger.
Kortversjonen. La synkroniseringen bli ferdig. Slå sammen eksakte duplikater i Bilder. Bruk Clever Cleaner etterpå for resten. Tøm Nylig slettet. Ferdig.
Ærlig talt, jeg ville justert litt på det @mikeappsreviewer og @espritlibre sa. De har rett i at man bør vente på at iCloud-bilder får stabilisert seg, men jeg ville også sjekket én ting først: om dette er ekte duplikater eller om Bilder bare laster ned forhåndsvisninger og optimaliserte kopier på nytt som oppfører seg rart. Etter en gjenoppretting kan biblioteket se helt ødelagt ut en stund.
Raskeste løsning for meg var:
- La telefonen lade på Wi-Fi over natten.
- Tvangsavslutt Bilder én gang, og åpne den så igjen.
- Sjekk antall duplikater på nytt neste dag.
- Hvis den innebygde sammenslåingen fortsatt overser mange nesten-like bilder, bruk Clever Cleaner til massegjennomgang.
Jeg ville ikke slått sammen tusenvis blindt i én omgang hvis lagringsplassen allerede er veldig lav. Det høres bakvendt ut, men lite lagringsplass kan få Bilder til å oppføre seg ustabilt. Frigjør litt plass først hvis du kan.
Hvis du også vil ha mer enn bare opprydding av eksakte treff, er dette i praksis den raskeste måten å rydde opp i duplikate og lignende bilder på iPhone. Apples verktøy er trygt, men ganske begrenset. Clever Cleaner er bedre når rotet inkluderer seriebilder, kopier med endret størrelse, skjermbilder og ting som er samme bilde men ikke teknisk identiske.
Et annet undervurdert grep: sorter biblioteket etter dato importert, ikke bare dato tatt. Duplikater etter gjenoppretting havner ofte samlet der. Sparer masse tid, tbh. Og ja, tøm Nylig slettet, ellers er lagringsbesparelsen bare fake lol.
Jeg er for det meste enig med @espritlibre, @codecrafter og @mikeappsreviewer i å vente til iCloud-bilder er ferdig med å stabilisere seg, men jeg er uenig i å gjøre en enorm sammenslåing av alt på én gang hvis biblioteket ditt allerede er rotete etter flere gjenopprettinger. Det kan skjule hva som faktisk skjedde.
Det som fungerte bedre for meg:
- Først, filtrer etter Nylige og se bare på gjenopprettings-/importvinduet
- Sjekk om duplikatene er samlet rundt de samme datoene
- Slå sammen i mindre bolker i stedet for hele biblioteket på én gang
- Etter hver bolk, åpne Bilder på nytt og la antallet oppdateres
Grunn: duplikater etter gjenoppretting kommer ofte i bølger, og Bilder-appen kan villede deg til indekseringen har tatt igjen.
Hvis Apples Duplikater-album slutter å finne åpenbare gjentakelser, er det der Clever Cleaner hjelper. Ikke bare for ekte filsammenslåinger, men for å oppdage nesten identisk skrot som Apple ignorerer.
Fordeler med Clever Cleaner:
- Finner lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
- Raskere for serier, skjermbilder og gjentatte bilder
- Enklere massevurdering enn manuell scrolling
Ulemper:
- Du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene
- Likhetsgjenkjenning er ikke perfekt
- Brukes best etter Apples egen duplikatskanning, ikke før
Ett ekstra tips som nesten ingen nevner nok: hvis Optimaliser iPhone-lagring er slått på, la telefonen være koblet til strøm og ulåst en stund før opprydding. Avvik i miniatyrbilder kan gjøre gjennomgangen mye tregere. Hvis du også bruker en Mac, kan det å sjekke Bilder-biblioteket der noen ganger avdekke duplikatgrupper som er mindre åpenbare på iPhone. Tøm Nylig slettet først når du er sikker på at alt ser riktig ut.