iPhone-lagringen min fylles stadig opp med hurtigbuffer, midlertidige filer og annet søppel, selv etter at jeg har slettet apper og bilder. Hva er den sikreste måten å fjerne søppelfiler og frigjøre lagringsplass permanent på uten å miste viktige data?
Start med Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og vent til beregningen er ferdig. Da ser du hva lagringsplassen faktisk brukes til. Hvis Bilder tar opp 40 eller 50 GB, vil det ikke utgjøre særlig stor forskjell å tømme en liten Safari-buffer.
På iPhone betyr «søppelfiler» vanligvis dupliserte bilder, store videoer, glemte nedlastinger, meldingsvedlegg og appbuffere. Det er som regel ikke snakk om en haug med skjulte systemfiler som du kan fjerne med et Windows-lignende oppryddingsverktøy.
Bilder er vanligvis det viktigste å ta tak i. Etter å ha ryddet opp på min egen telefon og hjulpet foreldrene mine med deres, ga jeg opp å sortere tusenvis av bilder manuelt. Jeg bruker Clever Cleaner til å finne dupliserte og lignende bilder. Den grupperer også skjermbilder, Live Photos og store videoer separat.
Alternativet Smart Cleanup er nyttig når du bare vil fjerne det mest åpenbare rotet. Hvis jeg har bedre tid, bruker jeg Swipe-modusen og sjekker bildene enkeltvis. Da finner jeg ofte uskarpe bilder og utilsiktede skjermbilder som jeg ellers aldri ville ha lagt merke til. Analysen utføres direkte på enheten, det er ingen annonser, og gratisversjonen er tilstrekkelig for regelmessig opprydding.
Etter at jeg har ryddet i bildebiblioteket, sjekker jeg vanligvis dette:
- Apper jeg ikke har brukt på flere måneder. Jeg sletter dem eller laster dem av hvis jeg vil beholde dataene deres.
- Frakoblede nedlastinger i Netflix, Spotify, YouTube og andre strømmeapper.
- Nedlastinger-mappen i Filer-appen.
- Store videovedlegg i gamle samtaler i Meldinger. Du kan fjerne vedleggene uten å slette hele samtalen.
- Apper som Telegram, som har et eget alternativ for å tømme bufferen i innstillingene.
Sjekk også albumet Nylig slettet etter at du har fjernet bilder. En gang slettet jeg hundrevis av bilder og lurte på hvorfor den tilgjengelige lagringsplassen knapt endret seg. De lå fortsatt der. Da jeg tømte albumet, ble flere gigabyte frigjort umiddelbart.
Det finnes egentlig ingen måte å fjerne alle «søppelfiler» én gang for alle og aldri måtte tenke på lagringsplass igjen. Ryddeapper fra App Store får ikke tilgang til skjulte iOS-buffere eller systemfiler fordi Apple begrenser denne tilgangen. iOS håndterer det meste av systemoppryddingen automatisk, så det nyttige er å administrere bildene, nedlastingene, vedleggene og appdataene du selv har kontroll over.
Det er mye enklere å bruke 15 eller 20 minutter på dette hver måned enn å vente på advarselen «iPhone-lagring nesten full». Etter at jeg begynte å sjekke regelmessig, har jeg sluppet å stresse med å slette ting før jeg skal ta opp en video, installere en oppdatering eller laste ned en ny app.
Å slette og installere en app på nytt kan fjerne utkast, frakoblede filer, lagrede spilldata eller annet som aldri ble synkronisert, så jeg ville ikke brukt dette som den første oppryddingsmetoden.
Den tryggere fremgangsmåten er å lage en kontrollert sikkerhetskopi og deretter frigjøre lagringsplass fra appene som opprettet innholdet. Nettlesere, podkastapper, strømmetjenester, apper for sosiale medier og meldingsapper har ofte egne kontroller for nedlastinger eller hurtigbuffer. Hvis en app mangler slike kontroller, er det mindre risikabelt å avlaste den enn å slette den, fordi iOS beholder dokumentene og dataene. Verktøy som Clever Cleaner kan hjelpe deg med å sortere bildebiblioteket, men de får ikke tilgang til apphurtigbuffere eller skjulte iOS-filer.
Hvis «Systemdata» fortsatt er uvanlig stort etter en omstart og vanlig opprydding, bør du unngå tilfeldige oppryddingsapper som hevder at de kan slette det. Siste utvei er å ta en fullstendig sikkerhetskopi og deretter slette og gjenopprette telefonen, men bare etter at du har bekreftet at sikkerhetskopien kan brukes, og at viktige kontoer er synkronisert. Selv da er lagringsopprydding vedlikehold og ikke en permanent løsning. Hurtigbuffere kommer tilbake etter hvert som du fortsetter å bruke telefonen.
Ikke slett bilder mens iCloud-bilder er aktivert, med mindre du er forberedt på at slettingene synkroniseres med de andre Apple-enhetene dine. Synkronisering er ikke det samme som å ha en separat sikkerhetskopi. Eksporter alt du ikke kan erstatte, til en datamaskin eller ekstern harddisk før du foretar en omfattende opprydding.
Hvis bilder er hovedproblemet, er det ofte tryggere å slå på Optimaliser iPhone-lagring enn å masseslette. Telefonen beholder mindre lokale versjoner og laster ned originalene ved behov. Verktøy for å finne duplikater, som Clever Cleaner, kan fortsatt være nyttige, men gå gjennom valgene i stedet for å godkjenne tusenvis av «lignende» bilder samtidig.
Når det gjelder applagring, frigjør avlasting kanskje ikke så mye plass som forventet, fordi Dokumenter og data beholdes. Hvis en bestemt app har blitt svært stor, bør du først slette nedlastinger i den appen. Slett og installer den på nytt først etter at du har kontrollert at utkast, filer, innlogginger og fremdrift faktisk er synkronisert. Det finnes ingen permanent bryter for opprydding. Den realistiske løsningen er å ha litt ledig plass og forhindre at frakoblede medier og vedlegg stille hoper seg opp igjen.
Hvis lagringsplassen fylles opp igjen i løpet av en dag eller to, skyldes problemet sannsynligvis at en app bygger opp hurtigbufferen på nytt, og ikke gjenværende søppel som aldri ble fjernet. Ta et skjermbilde av siden iPhone-lagring, bruk telefonen som normalt i et par dager, og sammenlign deretter. Det avslører vanligvis den egentlige synderen raskere enn å kjøre ryddeapper gjentatte ganger.
Jeg er enig med @cosmiccache i at reinstallering bør være siste utvei, men avlasting er heller ikke alltid noen særlig god løsning. Det fjerner appen, men beholder dataene, så en app med flere gigabyte lagrede medier kan fortsatt oppta nesten like mye plass. Slett podkastepisoder, kart, musikk, nedlastede videoer og medier fra meldingsapper inne i selve appen først. Vær forsiktig med nettleserrydding, fordi sletting av nettstedsdata kan logge deg ut og fjerne lokalt lagrede økter.
Det nærmeste man kommer en permanent løsning, er å endre hva som får hope seg opp. Angi at Meldinger bare skal beholde samtaler i en begrenset periode hvis du ikke trenger et livslangt arkiv, deaktiver automatisk nedlasting av medier i chatteapper, og hindre strømmeapper i å laste ned via Wi-Fi uten å spørre. Hvis Meldinger i iCloud er aktivert, må du huske at sletting av samtaler eller vedlegg kan synkroniseres på tvers av Apple-enhetene dine.
Til slutt bør du ikke få panikk over tallet for Systemdata etter hver opprydding. Det kan ta tid før lagringsoversikten beregnes på nytt, og hurtigbuffere kommer naturlig tilbake. Start telefonen på nytt, la den stå til lading med litt ledig plass, og sjekk igjen senere. En fullstendig sletting og gjenoppretting kan redusere unormalt store Systemdata, men det innebærer altfor mye risiko og arbeid med mindre de fortsatt er svært store etter de vanlige oppryddingstrinnene.
Ordet «permanent» er fellen her. iOS er med vilje utviklet for å fylle ubrukt plass med hurtigbuffer og forhåndslastet innhold, så en tom telefon er ikke tilstanden Apple har lagt opp til. Å jakte på null søppel betyr å kjempe mot operativsystemet, og den kampen taper du.
@real_panda traff allerede blink med den mest nyttige testen: Ta et skjermbilde av Lagring-siden, bruk telefonen i et par dager, og sjekk deretter på nytt. Hvis en bestemt app eser ut igjen, er det den appen som er problemet, ikke en mystisk haug med rester. Alt annet i denne tråden avhenger av denne ene kontrollen.
Det jeg vil nyansere litt, er tilliten til avlasting. Avlasting hjelper bare når det meste av appens størrelse kommer fra selve appfilene, noe som er sjeldent. De fleste oppblåste apper er store på grunn av nedlastede medier og kontodata, og ved avlasting beholdes alt dette. Dermed frigjør du nesten ingenting, og så må du uansett laste ned appen på nytt. Å først slette innhold fra selve appen, slik @virtualspark9308 og @cosmiccache sa, er det som faktisk monner.
Når det gjelder bilder, fungerer Clever Cleaner fint for å finne duplikater og de enorme videoene du har glemt, men bruk den som et sorteringsverktøy, ikke som en magisk kost. For de fleste er det langt mer effektivt å slå på Optimaliser iPhone-lagring og deretter faktisk tømme Nylig slettet, siden bilder blir liggende der i 30 dager og tar opp plass uten at du merker det. Folk kjører et ryddeverktøy, føler at de har fått gjort noe, og innser aldri at det slettede innholdet fortsatt ligger på enheten.
Én ting ingen har nevnt: Selve lagringsindikatoren viser feil en stund etter store endringer. Den mellomlagrer sitt eget estimat og kan bruke en time eller en omstart på å beregne det på nytt. Jeg har sett folk slette en mengde innhold, ikke se noen endring, få panikk og begynne å slette mer. Gi den litt tid før du antar at ingenting fungerte. Utover det er det ærlige svaret at du ikke kan fjerne søppel én gang og bli ferdig med det. Du må bare slutte å fylle på, hovedsakelig ved å slå av automatiske nedlastinger i meldings- og strømmeapper.