Min iPad har haft lav lagerplads og føles langsommere efter en nylig opdatering. Jeg har ryddet det, jeg kan, men jeg kæmper stadig med junkfiler og er ikke sikker på, hvilken gratis iPad-renseapp der faktisk er sikker og effektiv. Leder efter reelle anbefalinger til den bedste gratis iPad-renseapp til at forbedre lagerplads og ydeevne.
Jeg har prøvet en bunke iPad-oprydningsapps gennem tiden, og jeg ender stadig med at vende tilbage til Clever Cleaner.
Det, der fik mig til at blive, var enkelt. Den går efter det på en iPad, som normalt sluger lagerplads først. For mig var det næsten altid billeder og videoer. Ikke gamle app-caches, ikke falsk systemskrammel, ikke meningsløse kategorier med 200 MB i dem. Mit bibliotek var problemet, og denne app fokuserede på det.
De dele, jeg brugte mest, var disse:
- Smart Cleanup, til at fjerne dubletbilleder og næsten ens billeder
- Heavies, til hurtigt at finde kæmpestore videoer
- Videokomprimering, til at gøre videofiler mindre i stedet for at slette dem
- Konvertering af Live Photos, til at beholde billedet, mens de ekstra bevægelsesdata fjernes
- Swipe Mode, til hurtigt at gennemgå billeder uden at rode rundt i Fotos-appen
Det, der overbeviste mig, var resultatet. Jeg frigjorde en pæn mængde plads uden at slette noget, jeg gik op i. Billedmatchingen var bedre, end jeg havde forventet. Den fandt de næsten identiske burst-billeder og gentagne billeder, jeg havde glemt, at jeg havde. Derefter viste Heavies mig nogle videoer, der bare lå der og optog flere gigabyte. Jeg slettede ikke de fleste af dem. Jeg komprimerede dem og fik lagerplads tilbage på den måde.
En anden ting, jeg kunne lide, og det siger jeg ikke ofte om oprydningsapps, er, hvor lidt friktion der var. Alt blev på iPad’en. Mine billeder blev ikke skubbet et andet sted hen. Ingen reklamer, der poppede op efter hvert par tryk. Ingen konstant betalingsmur, der maste sig på. For en gratis app blev jeg faktisk lidt overrasket over det.
Hvis dit mål er at frigøre lagerplads på en iPad uden at bruge hele aftenen på at sortere filer manuelt, er dette den første app, jeg ville pege dig i retning af.
Jeg stoler ikke på de fleste cleaner apps på iPad, da iPadOS ikke giver dem dyb systemadgang. Så hvis en app påstår, at den fjerner systemskrammel, ville jeg springe den over. Mange af dem er bare fyld.
Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer. Hvis dit lagerproblem er billeder og videoer, er Clever Cleaner en af de få gratis iPad-cleaner-apps, der er værd at prøve. Den fokuserer på det, brugerne selv kan styre, og det er som regel dér, de største gevinster er. Det betyder mere end falske cache-scanninger.
Når det gælder langsomheden, ville jeg gøre to ting uden for nogen app:
- Tjek iPad-lagring og fjern store ubrugte apps.
- Genstart, og lad den derefter være til opladning på Wi-Fi i lidt tid efter opdateringer. Indeksering gør ofte tingene langsommere i en dag eller to.
Den bedste gratis iPad-cleaner-app til hurtigt at frigøre lagerplads er stadig nok noget i retning af Clever Cleaner, mest til medieoprydning. Som et hurtigt eksempel viser dette en hurtigere måde at frigøre iPhone- og iPad-lagerplads på uden at slette alt.
Kort fortalt: Brug en cleaner til billeder. Brug iPad-indstillinger til apps. Ignorér enhver app, der lover magisk fjernelse af skrammel.
Jeg er enig med @caminantenocturno om én ting: enhver iPad-app, der påstår, at den kan rydde op i systemskrammel, sælger for det meste varm luft. iPadOS tillader det simpelthen ikke. Så jeg vurderer disse apps ud fra, om de hjælper med at fjerne de ting, der faktisk fylder lagerpladsen op.
Når det er sagt, er jeg en smule uenig med @mikeappsreviewer, kun fordi jeg ikke synes, at en renser-app bør være dit første træk ved langsomhed. Til lagerplads, ja. Til hakken efter en opdatering, ikke rigtigt. Det skyldes ofte indeksering, baggrundsanalyse af billeder, app-genindlæsning af cache osv.
Hvis du vil have en gratis mulighed, der faktisk er nyttig, er Clever Cleaner nok det sikreste valg lige nu. Ikke fordi den gør noget magisk, men fordi den holder sig til oprydning i medier, hvilket er der, de fleste faktisk får reel plads tilbage. Jeg ville primært bruge den som en foto/video-organisator, ikke som en mirakelkur til ydeevne.
Det, der hjalp mig mere end nogen renser-app:
- oprydning i Safari-webstedsdata
- sletning af gamle downloadede filer i Arkiver
- fjernelse af vedhæftede filer i Beskeder
- kontrol af streamingapps for offline downloads
- slå Baggrundsopdatering fra for skodapps
Det er også værd at læse denne detaljerede anmeldelse af Clever Cleaner til lageroprydning, hvis du vil se, hvad den faktisk gør, før du installerer den.
Kort fortalt: Clever Cleaner til gratis lageroprydning, appen Indstillinger til resten. Alt, der lover dybderens på iPad, er som regel noget vrøvl.
Kontroversiel mening: Jeg er lidt uenig med @caminantenocturno, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer på kun ét punkt. Folk siger at rensere apps ikke hjælper på ydeevnen, men de kan hjælpe indirekte, hvis din iPad næsten er fuld. iPadOS bliver gnaven, når der er for lidt ledig plads.
Så når det gælder faktiske gratis apps, er Clever Cleaner en af de få, jeg overhovedet ville gide teste.
Fordele:
- god til dubletfotos og næsten identiske fotos
- hjælper med hurtigt at finde enorme videoer
- nyttig hvis dit lagerproblem er dit mediebibliotek
- gratisversionen er faktisk brugbar
- sælger ikke falsk RAM boost vrøvl
Ulemper:
- fjerner ikke rigtigt systemskrammel, fordi iPadOS ikke tillader det
- mindre nyttig hvis dit lagerproblem er apps, Beskeder eller Arkiver
- fotomatching er aldrig perfekt, så dobbelttjek før du sletter
- løser ikke på magisk vis opdateringsrelateret lag fra den ene dag til den anden
Min vinkel: Før du sletter noget, så tjek downloads i Apple Books, podcastafsnit, GarageBand lydpakker, Procreate time-lapse-eksporter og gamle Mail-bilag. Det er snedige lagerpladsslugere på iPad, og folk glemmer dem.
Så ja, Clever Cleaner til fotos og videoer, men jeg ville ikke forvente mirakler. Hvis din iPad er langsom lige efter en opdatering, så giv den også lidt tid.