Hur slår jag ihop alla dubblettfoton på min iPhone?

Jag hittade ett enormt antal dubblettfoton på min iPhone efter synkronisering och återställning från iCloud, och att försöka slå ihop dem ett efter ett tar en evighet. Jag behöver hjälp att ta reda på det snabbaste sättet att slå ihop dubblettfoton på iPhone utan att förlora något viktigt.

Jag stötte på detta på min iPhone också, och jag skulle börja med Apples eget verktyg innan jag gjorde något annat.

Öppna Bilder, bläddra till Verktyg, eller gå via Samlingar > Verktyg på nyare iOS-versioner. Öppna sedan Dubbletter, tryck på Markera, sedan Markera alla och därefter Slå ihop. iOS behåller en version, sparar den metadata som det bedömer som användbar och flyttar de extra filerna till Nyligen raderade.

En sak jag märkte efter en stor import var att avsnittet Dubbletter inte fylldes på direkt. För mig tog det ett tag. Några timmar, ungefär. Skanningen sker i bakgrunden, så om du lade in ett stort bibliotek och inte såg något, vänta lite.

Haken är enkel. Apple hanterar bara exakt identiska dubblettfiler. Om du tog fyra bilder av samma sak med en sekunds mellanrum, eller använde seriebildsläge, eller fortsatte försöka med samma utsnitt, så dyker de oftast inte upp där. De ser likadana ut för dig, men de är fortfarande separata filer.

Det är därför jag oftare började använda Clever Cleaner. Det sorterar både dubblettbilder och nästan identiska bilder, vilket hjälpte mycket mer i vanlig användning. Jag såg att det grupperade liknande bilder tillsammans, valde en trolig bild att behålla och ändå lät mig ha kontroll innan något togs bort.

Mitt vanliga arbetsflöde såg ut så här:

1. Installera Clever Cleaner från App Store.
  2. Låt den skanna bildbiblioteket.
  3. Öppna fliken Liknande.
  4. Kör Smart Cleanup, eller gå igenom grupp för grupp själv.
  5. Lägg tillbaka allt du vill behålla.
  6. Bekräfta rensningen.
  7. Töm Nyligen raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.

Jag använde några av de andra avsnitten mer än jag hade väntat mig.

1. Heavies lägger de största bilderna och videorna överst, vilket gjorde gallringen snabbare.
  2. Videokomprimering minskade storleken på några enorma klipp utan att jag behövde radera dem.
  3. Skärmavbilder hjälpte till att rensa gammalt skräp i omgångar.
  4. Lives gjorde om Live Photos till stillbilder när jag inte behövde rörelsedelen.
  5. Swipe gjorde granskningen mindre irriterande, vänster och höger, klart.

Om du bara vill hålla dig till Apples appar hade jag också ganska bra resultat med en manuell genomgång:

1. Använd Sök i Bilder för att begränsa saker efter person, plats, händelse eller objekt.
  2. Kontrollera album för seriebilder och behåll den bästa bilden.
  3. På en Mac gjorde smarta album i Bilder manuell rensning mindre jobbig för mig.
  4. Titta i Nyligen raderade när du är klar, annars kommer utrymmet fortfarande att vara upptaget.

Så för exakta dubbletter fungerar Apples inbyggda sammanslagning bra. För den stökigare högen, nästan identiska bilder, seriebilder, omtagningar, allt det där du tänkte sortera senare men inte gjorde, sparar ett verktyg som hittar liknande bilder mycket mer tid. Jag lärde mig det den irriterande vägen.

Snabbaste sättet för din iPhone är detta.

Om dubletterna kom från en iCloud-återställning, vänta lite innan du raderar något. Bilder omindexerar i bakgrunden. Om du börjar för tidigt ändras antalen och du riskerar att göra samma jobb två gånger. Jag skulle låta den vara ansluten till Wi‑Fi och ström över natten. Tråkigt, men det sparar tid.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att först använda Apples upptäckt av dubletter. Jag håller dock inte med om en del. Jag skulle inte lita på någon automatisk rensning förrän ditt bibliotek har synkat klart. Verktyg för nästan lika bilder är jättebra, men direkt efter en återställning markerar de ibland saker medan miniatyrerna fortfarande håller på att stabiliseras. Den delen blir snabbt rörig.

Min ordning skulle vara:

1. Bekräfta att synkroniseringen för Bilder är klar. Inställningar, Apple‑ID, iCloud, Bilder.
  2. Kontrollera iPhone-lagring. Om Bilder fortfarande växer, vänta.
  3. Slå ihop exakta dubletter i Bilder först.
  4. Använd sedan Clever Cleaner för resterna, mest liknande bilder, bildserier, skärmbilder och gamla videor.

Varför den här ordningen fungerar:

1. Apples sammanslagning är säkrast för riktiga dubletter.
  2. Clever Cleaner är snabbare för skräpet som Apple hoppar över.
  3. Du granskar färre grupper, så rensningen går snabbare.

En sak till som folk missar. Slå ihop frigör inte alltid utrymme direkt. Du måste rensa Nyligen raderade efteråt. Annars ser lagringssiffrorna fel ut och det känns som att inget hände.

Om ditt lagringsutrymme är fullt, är detta ett renare sätt att tänka på det: frigör iPhone-lagring snabbt genom att ta bort dubblettbilder, liknande bilder, stora videor och gamla skärmbilder. Den här guiden är också användbar om du vill ha en snabb visuell genomgång, frigör iPhone-lagring snabbare utan att radera det du behöver.

Kort version. Låt synkroniseringen bli klar. Slå ihop exakta dubletter i Bilder. Använd Clever Cleaner efteråt för resten. Töm Nyligen raderade. Klart.

Ärligt talat skulle jag justera lite på det som @mikeappsreviewer och @espritlibre sa. De har rätt om att vänta på att iCloud-bilder ska stabilisera sig, men jag skulle också kolla en sak först: om det här är riktiga dubbletter eller om Bilder bara laddar ner förhandsvisningar och optimerade kopior igen som beter sig konstigt. Efter en återställning kan biblioteket se helt trasigt ut ett tag.

Snabbaste vägen för mig var:

1. Låt telefonen ligga på laddning med Wi-Fi över natten.
  2. Tvångsstäng Bilder en gång och öppna sedan igen.
  3. Kontrollera antalet dubbletter igen nästa dag.
  4. Om den inbyggda sammanslagningen fortfarande missar massor av liknande bilder, använd Clever Cleaner för massgranskning.

Jag skulle inte blint slå ihop tusentals på en gång om lagringsutrymmet redan är väldigt lågt. Det låter bakvänt, men lite lagringsutrymme kan få Bilder att bete sig konstigt. Frigör lite utrymme först om du kan.

Om du dessutom vill ha mer än bara rensning av exakta matchningar, så är detta i princip det snabbaste sättet att rensa dubbletter och liknande bilder på iPhone. Apples verktyg är säkert, men ganska begränsat. Clever Cleaner är bättre när röran innehåller bildserier, storleksändrade kopior, skärmbilder och sådant som är samma bild men inte tekniskt identiskt.

Ett annat underskattat knep: sortera biblioteket efter importdatum, inte bara efter fotograferingsdatum. Dubbletter efter återställning klumpar ofta ihop sig där. Sparar massor av tid, tbh. Och ja, töm Senast raderade, annars är lagringsbesparingarna fejk lol.

Jag håller mest med @espritlibre, @codecrafter och @mikeappsreviewer om att vänta tills iCloud-bilder har stabiliserat sig klart, men jag håller inte med om att göra en jättestor sammanslagning på en gång om ditt bibliotek redan är rörigt efter flera återställningar. Det kan dölja vad som faktiskt hände.

Det som fungerade bättre för mig:

• Filtrera först efter Senaste och titta bara på återställnings- eller importfönstret
  • Kontrollera om dubletterna är grupperade kring samma datum
  • Slå ihop i omgångar i stället för hela biblioteket på en gång
  • Öppna Bilder igen efter varje omgång och låt antalen uppdateras

Anledning: dubletter efter återställning kommer ofta i vågor, och appen Bilder kan vilseleda dig tills indexeringen har kommit ikapp.

Om Apples album Dubletter slutar hitta uppenbara upprepningar, är det där Clever Cleaner hjälper. Inte bara för riktiga filsammanslagningar, utan för att upptäcka nästan identiskt skräp som Apple ignorerar.

Fördelar med Clever Cleaner:

• Hittar liknande bilder, inte bara exakta dubletter
  • Snabbare för seriebilder, skärmbilder och upprepade bilder
  • Enklare massgranskning än manuell skrollning

Nackdelar:

• Du behöver fortfarande granska resultaten noggrant
  • Identifiering av likhet är inte perfekt
  • Används bäst efter Apples egen dublettskanning, inte före

Ett extra tips som ingen nämner tillräckligt ofta: om Optimera iPhone-lagring är aktiverat, låt telefonen vara inkopplad och upplåst ett tag innan du rensar. Felaktiga miniatyrbilder kan göra granskningen mycket långsammare. Om du dessutom använder en Mac kan en kontroll av bildbiblioteket där ibland avslöja dubblettgrupper som är mindre uppenbara på iPhone. Töm Senast raderade först när du är säker på att allt ser rätt ut.