Hur kan jag återställa data från en hårddisk utan att förlora fler filer?

Min hårddisk började låta konstigt och nu saknas vissa filer eller går inte att öppna. Jag har viktiga foton och arbetsdokument på den, och jag är rädd att fel steg för dataåterställning kan göra situationen värre. Jag behöver råd om det säkraste sättet att återställa data från en hårddisk som håller på att gå sönder utan att orsaka ytterligare filförlust.

Jag fick en liknande skrämsel med en gammal extern hårddisk, och det första jag önskar att jag hade gjort var att sluta använda den direkt. Jag fortsatte att kopiera saker till och från disken ett tag, vilket i efterhand var dumt. När filer försvinner blir de ofta inte raderade direkt. Utrymmet markeras bara som ledigt. Så fort du fortsätter att skriva ny data till samma disk blir dina chanser snabbt sämre.

Innan du kör återställningsverktyg, kontrollera de tråkiga sakerna först. Jag missade en av dessa en gång och slösade bort en timme på att skanna helt i onödan.

1. Papperskorgen
  2. Synkmappar för OneDrive eller Google Drive
  3. Säkerhetskopior från Filhistorik
  4. Någon annan extern säkerhetskopieringsdisk
  5. Ett annat användarkonto på samma PC

Om inget av detta ger något resultat, är återställningsprogram nästa steg för vanliga fall som raderade filer eller en formaterad partition. Jag skulle börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var lätt att följa och det ändå hanterade djupare skanningar tillräckligt bra. Det är bra för raderade partitioner, formaterade diskar och skadade filsystem utan att tvinga dig att först lära dig en massa återställningsjargong.

Det här är processen jag håller mig till nu:

1. Anslut disken och bekräfta att ditt system fortfarande känner av den korrekt
  2. Installera återställningsappen på en annan disk, inte problemdisken
  3. Kör en fullständig skanning, hoppa över snabbskanningen om datan är viktig
  4. Förhandsgranska filer innan du återställer dem
  5. Hämta tillbaka de viktiga filerna först
  6. Spara återställda filer på en helt annan disk

Det sista steget är viktigare än folk tror. Om du återställer data tillbaka till samma HDD riskerar du att skriva över andra filer som du ännu inte har återställt.

En sak jag gillade med Disk Drill var förhandsgranskningsfunktionen. Om ett foto öppnas korrekt i förhandsgranskningen, eller om en video börjar spelas upp, ser jag det som ett gott tecken. Jag brukar först testa en handfull viktiga filer i stället för att återställa 300 GB och hoppas på det bästa.

Om det inte räcker skulle jag prova ett andra verktyg efteråt. Olika återställningsverktyg kan faktiskt ge olika resultat ibland. PhotoRec är gratis och klarar en del riktigt vilda återställningar, men det känns rått och tar ofta bort de ursprungliga filnamnen. R-Studio och UFS Explorer är också stabila, även om jag tyckte att de var mindre användarvänliga om du gör detta för första gången.

En sak till, och den här delen är viktig. Om disken klickar, skrapar, tappar anslutningen slumpmässigt eller försvinner från BIOS, skulle jag sluta köra skanningar på den hemma. Programvara hjälper vid logiska problem. Den fixar inte hårdvara som håller på att ge upp. Den lärdomen fick jag den hårda vägen, hehe.

Om filerna betyder mycket, familjefoton, skattedokument, jobbgrejer, allt du inte kan ersätta, är en professionell återställningsfirma det säkrare valet i det läget. Det kostar mycket. Men med en döende HDD kan försök till återställning hemma ibland göra slutresultatet sämre.

Sluta strömsätta den.

Konstiga ljud förändrar hela planen. Om disken klickar, skrapar, varvar ner eller försvinner, behandla den som felande hårdvara, inte som ett enkelt problem med raderade filer. Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda den normalt, men jag skulle gå ett steg längre. Jag skulle hoppa över långa skanningar på originaldisken om ljuden är nya. Varje extra minuts lästid kan föra en svag disk närmare total död.

Bästa första åtgärden: klona disken sektor för sektor till en frisk disk av samma eller större storlek. Använd ett verktyg gjort för instabila diskar, som ddrescue på Linux. Det läser de enkla områdena först och loggar dåliga sektorer. Det spelar roll. Om kloningen fungerar, gör allt återställningsarbete från klonen, inte från den bullriga källan. Det är den säkraste gör-det-själv-vägen.

Några saker du inte ska göra:
Kör inte CHKDSK.
Kör inte reparationsverktyg.
Defragmentera inte.
Kopiera inte slumpmässiga filer från den om och om igen.
Öppna inte disken hemma. Clean room-arbete är inte gör-det-själv, punkt.

Om disken fortfarande upptäcks och ljudet är milt, återställ de viktigaste filerna först från klonen. Foton, dokument, kalkylblad. Hoppa över enorma videomappar tills vidare. För programvara är Disk Drill helt okej för att skanna klonen och hämta filer till en annan disk. Jag skulle använda det efter avbildning, inte före. Liten skillnad, stor riskminskning.

Dessutom betyder saknade filer som inte går att öppna ofta korruption, inte enkel radering. Förhandsgranskningstester hjälper, men kontrollera också filstorlekarna. Ett foto på 0 KB är borta. En RAW-bild med rätt storlek men utan förhandsvisning kan kanske fortfarande repareras senare.

Om du vill ha en bra genomgång av hur man återställer data från en gammal hårddisk hjälper detta, titta på den här guiden för återställning av hårddiskdata.

Om datan är affärsregister eller oersättliga familjefoton skulle jag avsluta gör-det-själv-spåret nu och skicka den till ett labb. Dyrt, ja. Men högljudda HDD:er är där folk snabbt gör det värre. Har varit där, gjorde det misstaget en gång.

Om enheten ger ifrån sig nya ljud skulle jag faktiskt vara lite striktare än @mikeappsreviewer när det gäller delen om att först prova programvara. Säger inte att han har fel, bara att bullriga HDD:er är sådana fall där folk av misstag förvandlar en återställningsbar röra till en död enhet.

Min syn:

• koppla ur den och låt den vila
  • kontrollera först enhetens märke och garantistatus
  • om det är en extern WD/Seagate/Toshiba, testa en annan kabel och strömkälla innan du gör något annat
  • om det är höljet till enheten som är problemet är disken inuti ibland okej, men börja inte bryta upp den om du inte vet vad du gör

Lyssna också på typen av ljud. Mjukt upprepat tickande är dåligt. Skrapande är värre. Ett enstaka pip/misslyckad uppspinning kan betyda ström- eller motorproblem. Den informationen spelar roll om du till slut ringer ett labb.

Jag håller dock med @boswandelaar om en viktig sak: om du kan få en stabil avbild, arbeta utifrån den, inte originalet. Men om enheten kopplas från varannan minut kan till och med kloningsförsök vara för mycket belastning. Då ska du sluta med gör det själv. På riktigt.

En praktisk sak som ingen nämnde särskilt mycket: gör en prioritetslista före återställningen. Mappnamn, filtyper, datum. När folk får panik återställer de skräp först och slösar bort enhetens sista läsbara timmar.

Om disken är tillräckligt stabil, skanna klonen med Disk Drill och återställ bara till en annan frisk enhet. Börja med dokument och foton, inte gigantiska mediamappar.

Det kan också vara värt att läsa den här tråden om du vill ha en mer sökvänlig diskussion om återställningsverktyg: bästa Reddit-diskussionen om programvara för återställning av hårddiskdata.

Det viktigaste: konstiga ljud = maskinvarufara, inte bara saknade filer. Peta inte ihjäl den.