Mijn SD-kaart toont plotseling mijn foto’s en video’s niet meer nadat ik deze uit mijn camera heb gehaald, en nu zegt mijn computer dat deze geformatteerd moet worden. Ik probeer betrouwbare software voor SD-kaartherstel te vinden die verwijderde of ontoegankelijke bestanden veilig kan herstellen zonder de situatie te verergeren. Advies over de beste tools voor gegevensherstel of stappen die ik kan nemen, zou echt helpen.
Ik heb precies deze ellende gehad met een SD-kaart van een weekendtrip. Ik stopte hem in mijn computer en in plaats van foto’s kreeg ik de fijne melding “deze schijf formatteren”. Een andere keer werd de kaart wel gekoppeld, maar waren de mappen leeg. Als je kaart niet fysiek kapot is, heb je nog steeds een redelijke kans om je bestanden thuis terug te halen in plaats van een lab te betalen.
Hier is de korte lijst waar ik mensen naartoe zou sturen, afhankelijk van wat voor herstel je probeert te doen.
- Disk Drill is degene waarmee ik in de meeste gevallen zou beginnen. Ik heb het zowel op Windows als Mac gebruikt en het was minder kieskeurig dan de meeste andere programma’s in deze categorie. Waar het voor mij echt vooropliep, was camerabeelden. RAW-foto’s, droneclips, GoPro-bestanden, mirrorless-video, dat soort dingen, raken vaak verspreid in fragmenten over de kaart. Veel herstelapps halen die stukken eruit als kapotte rommel die je niet kunt openen. Disk Drill heeft een modus Geavanceerd cameraherstel die is gebouwd om die fragmenten weer samen te voegen tot een bestand dat je kunt afspelen of bewerken. Dat deel was belangrijker dan de mooie interface. Je kunt gratis scannen en een voorbeeld bekijken, en op Windows is er een gratis herstellimiet van 100 MB, dus je kunt het eerst testen voordat je betaalt.
- Op Windows is CardRecovery het bekijken waard als je iets gericht en eenvoudigs wilt. Het voelt ouder aan, en dat bedoel ik op zowel een goede als een slechte manier. Het richt zich op geheugenkaarten en doet het prima met normale fotoformaten plus een heleboel RAW-typen. Als je doel alleen afbeeldingen en video is, zit het je niet in de weg. Als je documenten, pdf’s of iets buiten media nodig hebt, helpt het niet. Er is ook geen gratis hersteloptie, alleen een voorbeeldscan voordat je koopt.
- Recuva is de gratis keuze voor Windows als jouw situatie simpel en ongecompliceerd is. Verwijderde bestanden op een gezonde kaart, zeker, probeer het. Ik heb het gebruikt voor basisherstel en het is eenvoudig genoeg. De kanttekening is dat het bestandssysteem nog wel logisch moet zijn. Als de kaart beschadigd is, als RAW verschijnt of vol staat met in stukken gehakte camerabeelden, vallen de resultaten meestal flink tegen. Goed hulpmiddel, maar voor een beperkt toepassingsgebied.
De software is belangrijk, maar hoe je met de kaart omgaat is nog belangrijker. Hier verpesten mensen hun eigen herstel zonder dat ze het bedoelen.
- Stop onmiddellijk met het gebruiken van de kaart. Verwijderd of geformatteerd betekent niet altijd gewist. Veel van de oude gegevens staan er nog totdat iets nieuws eroverheen wordt geschreven. Als je foto’s blijft maken of clips blijft opnemen, vul je diezelfde plekken met nieuwe data. Als je kaart een vergrendelschakelaar heeft, zet die dan nu om. Klein detail, maar het helpt om onbedoeld schrijven te voorkomen.
- Als de kaart instabiel is, maak dan eerst een image. Deze heb ik op de irritante manier geleerd. Als de kaart de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of de computer laat vastlopen, ga er dan niet op los met herhaalde scans. Maak eerst een byte-voor-byte-image of back-up en werk daarna vanuit het imagebestand in plaats van vanaf de kaart zelf. Sommige tools, waaronder Disk Drill, ondersteunen dit. Het belast hardware die al op zijn laatste benen loopt minder zwaar.
- Herstel bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart. Sla herstelde bestanden op op je interne schijf of een andere externe schijf. Als je herstelde gegevens terugschrijft naar de beschadigde kaart terwijl de scan nog bezig is, loop je het risico de bestanden die je probeert te redden te overschrijven. Achteraf voelt dat logisch. Op het moment zelf doen mensen het toch.
Gebruik een degelijke kaartlezer, sluit de kaart aan en scan zorgvuldig. Werk stap voor stap. Als de kaart überhaupt nog leesbaar is, is de kans behoorlijk groot dat je op zijn minst een deel van je bestanden terugkrijgt.
Als de kaart aangeeft “moet worden geformatteerd”, zou ik Recuva eerst overslaan. Het werkt prima bij eenvoudige verwijderingen, maar RAW of beschadigde bestandssystemen zijn een ander verhaal. Ik ben het daar licht oneens met @mikeappsreviewer, vooral wat betreft prioriteit. Bij dit symptoom zou ik beginnen met PhotoRec of R-Studio voordat ik met lichtere tools aan de slag ga.
PhotoRec ziet er lelijk uit, maar werkt geweldig. Het negeert het kapotte bestandssysteem en haalt bestanden terug op basis van handtekeningen. Het beste als je foto’s en video’s snel terug wilt. Nadeel: bestandsnamen en mappen zijn vaak weg. R-Studio is sterker als de partitietabel of het bestandssysteem beschadigd is geraakt, en het geeft je meer controle, maar het is minder beginnersvriendelijk.
Disk Drill is nog steeds een degelijke keuze als je iets wilt dat makkelijker te gebruiken is en betere voorbeelden geeft. Voor SD-kaart herstelsoftware is het een van de veiligere eerste installaties. Scan eerst, herstel naar je pc, niet naar de kaart. Als de kaart de verbinding verliest of traag als de pest leest, maak dan eerst een kloon en scan de image.
Als dit bovendien uit een camera komt, probeer dan de camera zelf met USB voordat je een goedkope kaartlezer gebruikt. Vreemd genoeg heb ik twee kaarten daar kunnen uitlezen terwijl Windows bleef zeuren.
Deze tutorial voor SD-kaart herstel van foto’s en video’s is kort en makkelijk te volgen.
Nog niet formatteren. Zelfs niet als Windows je blijft lastigvallen. Die melding is aas lol.
Dat bericht dat het “geformatteerd moet worden” betekent meestal dat het bestandssysteem in de war is geraakt, niet dat je foto’s meteen weg zijn. Ik zou er eigenlijk een beetje tegenin gaan om direct naar PhotoRec te grijpen, tenzij je oké bent met een gigantische stapel herstelde bestanden met willekeurige onzin-namen. Het werkt, zeker, maar voor normale mensen kan het achteraf een enorme rotklus zijn om alles te sorteren.
Mijn volgorde zou zijn:
-
Eerst Disk Drill
Beste balans tussen eenvoudig scannen, voorbeelden bekijken en daadwerkelijk bruikbaar herstel voor SD-kaarten. Als je betrouwbare software voor herstel van SD-kaarten wilt zonder de hele nacht menu’s te moeten leren, is dit waarschijnlijk het veiligste startpunt. -
Daarna R-Studio
Beter als je wat technischer bent en denkt dat de partitie of het bestandssysteem zelf beschadigd is. -
PhotoRec als laatste redmiddel
Geweldig voor ruwe carving, rampzalig voor organisatie.
Eén ding dat ik niet genoeg benadrukt zag: controleer de grootte- en gezondheidsinformatie van de kaart als die nog steeds verschijnt in Schijfbeheer. Namaak- of defecte SD-kaarten doen dit vaak. Als de kaart de verkeerde capaciteit toont, willekeurig de verbinding verbreekt of absurd langzaam scant, kan software misschien maar een deel van je gegevens terughalen.
Probeer ook een andere kaartlezer en een andere USB-poort voordat je iets ingrijpends doet. Goedkope lezers zijn onbetrouwbaar.
Voor een degelijk overzicht is deze gids over beste software voor herstel van SD-kaarten getest op echte gevallen van gegevensverlies het bekijken waard.
@mikeappsreviewer en @voyageurdubois maakten allebei goede punten, ik denk alleen dat Disk Drill de betere eerste poging is als je minder chaos en betere previews wilt. Formatteer hem nog niet.
Ik zou dit opsplitsen in twee verschillende problemen: logische corruptie versus stervende hardware. @voyageurdubois heeft gelijk dat file carving zijn nut heeft, maar ik ben het er enigszins mee oneens om dat te vroeg te gebruiken, tenzij de kaart totaal onleesbaar is. Als de controller de kaart nog steeds normaal beschikbaar maakt, geeft een tool die restanten van het bestandssysteem kan parseren vaak schonere resultaten.
Daarvoor is Disk Drill een redelijke eerste stap.
Voordelen van Disk Drill
- makkelijk te gebruiken
- goede ondersteuning voor voorvertoning
- werkt goed met SD-kaarten
- kan werken vanaf een schijfimage, wat veiliger is als de kaart instabiel is
Nadelen van Disk Drill
- gratis herstel is beperkt op Windows
- niet de sterkste optie bij ernstige vernietiging van het bestandssysteem
- diepere scans kunnen veel duplicaten opleveren
Waar ik een beetje verschil van mening heb met @caminantenocturno en @mikeappsreviewer is dit: wees niet eerst geobsedeerd door de “beste” app, maar door of de kaart überhaupt stabiel genoeg is om te scannen. Controleer SMART-achtig gedrag indirect door te letten op:
- leessnelheid die instort
- kaart die halverwege de scan verdwijnt
- capaciteit die verkeerd wordt weergegeven
- I/O-fouten in Event Viewer
Als een van die dingen gebeurt, stop dan met scannen en maak een image van de kaart of ga naar een professioneel lab. Software kan defect flashgeheugen niet repareren.
Nog iets extra’s dat mensen vaak overslaan: als dit in een camera is gebruikt, probeer dan een Linux-machine of zelfs een live-USB-sessie. Linux mount soms gehavende exFAT/FAT-kaarten die Windows weigert en laat je bestanden kopiëren zonder überhaupt herstelsoftware te gebruiken.
Dus mijn conclusie:
- stabiele kaart: Disk Drill eerst
- beschadigde structuur, gevorderde gebruiker: R-Studio
- onleesbare structuur, bestandsnamen onbelangrijk: PhotoRec
- instabiele hardware: klonen of lab, geen herhaalde rescans
En ja, formatteer de kaart zeker nog niet.