Hulp nodig bij GoPro-herstel na per ongeluk verwijderen

Ik heb per ongeluk beelden van mijn GoPro verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik probeer uit te zoeken of er een manier is om de bestanden te herstellen. Deze video's zijn erg belangrijk, en ik heb advies nodig over de beste methoden, software of stappen voor GoPro-herstel die ik moet nemen voordat de gegevens worden overschreven.

Ik heb het zelf meegemaakt, en ja, het is waardeloos. Je komt thuis, sluit de GoPro aan, en de clips waar je om gaf zijn weg. Als de beelden zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd, is er nog steeds een redelijke kans op herstel. Wat je hierna doet, is belangrijker dan de meeste mensen denken.

## Stop allereerst met de kaart aan te raken

Als je de beste kans wilt hebben, stop dan meteen met het gebruiken van de SD-kaart.

Neem er geen extra video meer op op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatietools die je in een zoekresultaat hebt gevonden. In veel gevallen staan de videogegevens er nog gewoon op. Het probleem is dat de index weg is, niet de beelden zelf. Zodra er nieuwe gegevens overheen worden geschreven, ben je delen voorgoed kwijt.

Voordat ik herstelsoftware zou draaien, zou ik eerst de saaie dingen controleren, want soms is het antwoord dom en eenvoudig:

1. Log in op je GoPro-cloudaccount als je het abonnement gebruikt en Auto Upload aan had staan.
  2. Controleer Prullenbak of Onlangs verwijderd.
  3. Stop de kaart terug in de camera en kijk of de GoPro probeert het bestand zelf te repareren.
  4. Probeer een andere kaartlezer, een andere USB-poort of een tweede computer.
  5. Kijk of de SD-kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS.

Als de kaart helemaal niet verschijnt, steeds de verbinding verliest of fysiek beschadigd lijkt, zou ik daar stoppen. Dan gaat het niet meer om een normale verwijdering, maar begint het op hardwarefalen te lijken. Ander probleem, andere oplossing.

## Waarom GoPro-herstel vervelender is dan fotoherstel

Dit onderdeel overvalt mensen vaak. Cameravideo herstellen is vaak lastiger dan foto's of Office-bestanden terughalen.

GoPro-beelden worden in stukken over de kaart weggeschreven. Dus wanneer het bestandssysteem beschadigd of gewist is, moet de herstelapp de clip opnieuw opbouwen uit verspreide delen. Veel tools vinden wel een MP4-naam, maar geven je alsnog een kapot bestand terug dat hapert, voortijdig stopt of helemaal niet opent. Ik heb dit meer dan eens gezien bij actioncam-kaarten en dronekaarten. Dezelfde ellende.

## Wat ik als eerste zou proberen

Bij verwijderde, geformatteerde of logisch beschadigde GoPro-kaarten zou ik beginnen met Disk Drill.

De reden is simpel. De modus Advanced Camera Recovery is gebouwd voor beelden van apparaten zoals GoPro's, drones en dashcams, waar bestandsfragmentatie een probleem is. Het gaat terug op de oudere tools GoProRecovery en CnW Recovery die mensen vroeger juist voor deze taak doorgaven. Die methoden zijn uiteindelijk opgenomen in Disk Drill, en voor zover ik heb gezien gaat het beter om met versnipperde video dan generieke scans voor bestandsherstel.

## Stappen die ik op Windows of Mac zou volgen
  1. Haal de SD-kaart uit de GoPro.
  2. Sluit hem rechtstreeks op je computer aan met een kaartlezer.
  3. Open Disk Drill.
  4. Selecteer de SD-kaart.
  5. Kies Advanced Camera Recovery.
  6. Voer de scan uit.
  7. Bekijk een voorbeeld van de video's die het vindt.
  8. Herstel de bestanden naar een andere schijf.

Belangrijk punt: sla herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug op dezelfde kaart. Ik weet dat dit voor de hand liggend klinkt, maar mensen doen het nog steeds.

De voorbeeldfunctie helpt enorm. Als een clip vóór herstel netjes wordt afgespeeld in de preview, zijn je kansen beter. Als de kaart leesfouten geeft of tijdens het scannen de verbinding verbreekt, zou ik eerst een byte-voor-byte-back-up maken en daarna de back-up scannen. Minder slijtage van de originele kaart, minder risico.

Op Mac is het hetzelfde proces. Kaartlezer, app openen, scannen, preview bekijken, herstellen naar een andere schijf of map.

## Wanneer ik zou stoppen met rommelen met software

Sommige gevallen zijn slechte kandidaten voor doe-het-zelfherstel. Als een van deze dingen gebeurt, zou ik eerder naar een herstelbedrijf neigen:

1. De SD-kaart heeft fysieke schade.
  2. Geen enkele computer herkent hem.
  3. Hij verbreekt steeds opnieuw de verbinding tijdens scans.
  4. Hij wordt snel heet.
  5. De beelden zijn belangrijk genoeg dat je geen trial-and-error wilt.

Ik heb op de harde manier geleerd dat herhaalde scanpogingen op een falende kaart niet onschuldig zijn. Als de kaart instabiel is, is elke extra leesactie een gok.

## Beste scenario

Als dit gewoon een kwestie van verwijderen of formatteren was, dan zijn dat meestal de duidelijkere gevallen. De kans op herstel daalt wanneer de kaart na het verdwijnen van de beelden gewoon is blijven worden gebruikt. Als hij grotendeels onaangeroerd is gebleven, is er nog steeds een redelijke kans dat je video's te herstellen zijn.

Ik zou nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @reveurdenuit zeiden: controleer of de beelden in de camera of op een computer zijn verwijderd. Dat verandert de kans op herstel namelijk een beetje. GoPro laat de kaartstructuur na eenvoudige verwijderingen soms schoner achter dan na vreemde onderbrekingen bij het kopiëren op de desktop, waarbij je kunt eindigen met half weggeschreven indexen en clips die aanwezig lijken maar niet goed willen koppelen. Ook ben ik het enigszins oneens met het advies om de camera het altijd te laten repareren. Als de bestanden heel belangrijk zijn, zou ik de kaart niet steeds opnieuw plaatsen en de GoPro dingen laten doen, tenzij je al hebt bevestigd dat de kaart stabiel is. Camera's kunnen nogal dom omgaan met haperende media. Wat ik zou doen naast het gebruikelijke scanadvies: 1. Controleer de werkelijke capaciteit en gezondheid van de kaart met iets als H2testw of F3 als je een neppe of falende microSD vermoedt. 2. Als herstelde bestanden niet afspeelbaar zijn, inspecteer ze dan met MediaInfo of ffprobe voordat je aanneemt dat ze waardeloos zijn. 3. Probeer ruwe streams te redden met untrunc of een speciale MP4-reparatie-app met behulp van een andere voorbeeldclip van dezelfde GoPro-instellingen. 4. Let op gesplitste hoofdstukbestanden. GoPro splitst lange opnames vaak in delen, dus ontbrekende beelden staan misschien gewoon onder een andere bestandsnaam. Disk Drill is hier nog steeds een verstandige keuze, vooral voor herstel van GoPro-video's, maar ik zou herstel en reparatie als twee aparte taken behandelen. Haal eerst de bytes terug en repareer daarna indien nodig het afspelen. Als je meer praktijkgerichte discussie wilt, is deze thread best degelijk: beste Reddit-advies voor het herstellen van verwijderde GoPro- en SD-kaartvideo's Het belangrijkste: gebruik de kaart niet meer. Elke nieuwe clip is in feite een kleine begrafenis voor de oude.
Als de beelden belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de SD-kaart. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer. De originele kaart meteen scannen is prima bij een gezonde kaart, maar eerst een image maken geeft je één schone werkkopie en voorkomt extra slijtage van de bron. Gebruik op Windows USB Image Tool of HDD Raw Copy. Gebruik op Mac dd of een GUI-imager als je minder terminalgedoe wilt. Werk daarna vanaf de image, niet vanaf de kaart. Voor GoPro-clips werkt file carving beter dan herstel op basis van bestandsnamen. MP4- en LRV-bestanden raken vaak mapinformatie kwijt, maar de videoblokken blijven op de kaart staan totdat ze worden overschreven. Daarom missen algemene undelete-tools vaak bestanden of leveren ze kapotte clips terug. Disk Drill is hier een goede keuze, vooral omdat de camerascan gefragmenteerde actioncam-beelden beter verwerkt dan veel ouderwetse recovery-apps. Nog een paar dingen die mensen vaak overslaan: 1. Controleer op .LRV- en .THM-bestanden. Als je die vindt, heeft de hoofd-MP4 vaak bestaan en kunnen delen ervan nog herstelbaar zijn. 2. Sorteer gevonden bestanden op grootte. Grote aaneengesloten bestanden hebben meer kans om goed af te spelen. 3. Als een herstelde MP4 niet opent, probeer die dan te repareren met een videoreparatietool met een andere clip van hetzelfde GoPro-model en dezelfde instellingen als referentie. 4. Als de kaart snel is geformatteerd, is de kans op herstel nog steeds redelijk. Een volledige formattering is erger. Als je een degelijk overzicht van SD-kaarttools wilt, is dit het bekijken waard: beste SD-kaart videoherstelsoftware voor verwijderde GoPro-bestanden Korte versie. Stop met het gebruiken van de kaart. Maak er een kloon van. Scan de kloon met Disk Drill. Herstel naar een andere schijf. Als de kaart offline gaat of leesfouten geeft, stop dan met eraan te rommelen en stuur hem naar een lab.