Ik heb het zelf meegemaakt, en ja, het is waardeloos. Je komt thuis, sluit de GoPro aan, en de clips waar je om gaf zijn weg. Als de beelden zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd, is er nog steeds een redelijke kans op herstel. Wat je hierna doet, is belangrijker dan de meeste mensen denken.
## Stop allereerst met de kaart aan te rakenAls je de beste kans wilt hebben, stop dan meteen met het gebruiken van de SD-kaart.
Neem er geen extra video meer op op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatietools die je in een zoekresultaat hebt gevonden. In veel gevallen staan de videogegevens er nog gewoon op. Het probleem is dat de index weg is, niet de beelden zelf. Zodra er nieuwe gegevens overheen worden geschreven, ben je delen voorgoed kwijt.
Voordat ik herstelsoftware zou draaien, zou ik eerst de saaie dingen controleren, want soms is het antwoord dom en eenvoudig:
- Log in op je GoPro-cloudaccount als je het abonnement gebruikt en Auto Upload aan had staan.
- Controleer Prullenbak of Onlangs verwijderd.
- Stop de kaart terug in de camera en kijk of de GoPro probeert het bestand zelf te repareren.
- Probeer een andere kaartlezer, een andere USB-poort of een tweede computer.
- Kijk of de SD-kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS.
Als de kaart helemaal niet verschijnt, steeds de verbinding verliest of fysiek beschadigd lijkt, zou ik daar stoppen. Dan gaat het niet meer om een normale verwijdering, maar begint het op hardwarefalen te lijken. Ander probleem, andere oplossing.
## Waarom GoPro-herstel vervelender is dan fotoherstelDit onderdeel overvalt mensen vaak. Cameravideo herstellen is vaak lastiger dan foto's of Office-bestanden terughalen.
GoPro-beelden worden in stukken over de kaart weggeschreven. Dus wanneer het bestandssysteem beschadigd of gewist is, moet de herstelapp de clip opnieuw opbouwen uit verspreide delen. Veel tools vinden wel een MP4-naam, maar geven je alsnog een kapot bestand terug dat hapert, voortijdig stopt of helemaal niet opent. Ik heb dit meer dan eens gezien bij actioncam-kaarten en dronekaarten. Dezelfde ellende.
## Wat ik als eerste zou proberenBij verwijderde, geformatteerde of logisch beschadigde GoPro-kaarten zou ik beginnen met Disk Drill.
De reden is simpel. De modus Advanced Camera Recovery is gebouwd voor beelden van apparaten zoals GoPro's, drones en dashcams, waar bestandsfragmentatie een probleem is. Het gaat terug op de oudere tools GoProRecovery en CnW Recovery die mensen vroeger juist voor deze taak doorgaven. Die methoden zijn uiteindelijk opgenomen in Disk Drill, en voor zover ik heb gezien gaat het beter om met versnipperde video dan generieke scans voor bestandsherstel.
## Stappen die ik op Windows of Mac zou volgen- Haal de SD-kaart uit de GoPro.
- Sluit hem rechtstreeks op je computer aan met een kaartlezer.
- Open Disk Drill.
- Selecteer de SD-kaart.
- Kies Advanced Camera Recovery.
- Voer de scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van de video's die het vindt.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf.
Belangrijk punt: sla herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug op dezelfde kaart. Ik weet dat dit voor de hand liggend klinkt, maar mensen doen het nog steeds.
De voorbeeldfunctie helpt enorm. Als een clip vóór herstel netjes wordt afgespeeld in de preview, zijn je kansen beter. Als de kaart leesfouten geeft of tijdens het scannen de verbinding verbreekt, zou ik eerst een byte-voor-byte-back-up maken en daarna de back-up scannen. Minder slijtage van de originele kaart, minder risico.
Op Mac is het hetzelfde proces. Kaartlezer, app openen, scannen, preview bekijken, herstellen naar een andere schijf of map.
## Wanneer ik zou stoppen met rommelen met softwareSommige gevallen zijn slechte kandidaten voor doe-het-zelfherstel. Als een van deze dingen gebeurt, zou ik eerder naar een herstelbedrijf neigen:
- De SD-kaart heeft fysieke schade.
- Geen enkele computer herkent hem.
- Hij verbreekt steeds opnieuw de verbinding tijdens scans.
- Hij wordt snel heet.
- De beelden zijn belangrijk genoeg dat je geen trial-and-error wilt.
Ik heb op de harde manier geleerd dat herhaalde scanpogingen op een falende kaart niet onschuldig zijn. Als de kaart instabiel is, is elke extra leesactie een gok.
## Beste scenarioAls dit gewoon een kwestie van verwijderen of formatteren was, dan zijn dat meestal de duidelijkere gevallen. De kans op herstel daalt wanneer de kaart na het verdwijnen van de beelden gewoon is blijven worden gebruikt. Als hij grotendeels onaangeroerd is gebleven, is er nog steeds een redelijke kans dat je video's te herstellen zijn.