Hoe wis ik Twitter-gegevens op de iPhone als ik nu de X-app gebruik?

Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar Twitter is nu de X-app en ik kan geen duidelijke dataoptie vinden. De app lijkt veel ruimte te gebruiken, en ik weet niet zeker of ik de cache moet wissen, de app moet ontladen of deze moet verwijderen en opnieuw installeren zonder mijn accountinstellingen te verliezen.

Als X traag is of vastloopt, zou ik beginnen met de cache in de app zelf voordat je iets verwijdert. Het is snel, en het kan verrassend veel rommel opruimen. Sinds de overstap van Twitter naar X zitten de instellingen iets meer verstopt, dus je mist het gemakkelijk.

Wis de X-cache vanuit de app zelf:

1. Open X en tik op je profielpictogram linksboven.
  2. Ga naar Instellingen en ondersteuning, daarna naar Instellingen en privacy.
  3. Tik op Toegankelijkheid, weergave en talen.
  4. Open Datagebruik.
  5. Scroll naar beneden tot waar Opslag staat.
  6. Tik op Mediaopslag, tik daarna op Mediaopslag wissen en bevestig.
  7. Ga terug en open Webopslag. Daar kun je kiezen voor Webpaginaopslag wissen of Alle webopslag wissen.

Mediaopslag bestaat alleen uit gecachte foto's, video's en GIF's die de app heeft opgeslagen zodat je feed sneller laadt. Door dit te wissen verwijder je niet je berichten, DM's, volgers, bladwijzers of iets anders dat aan je account is gekoppeld. Die gegevens worden opgeslagen op de servers van X, niet alleen op je telefoon.

Webpaginaopslag is bedoeld voor pagina's die je hebt geopend in de ingebouwde browser van X. Als je alleen de webpaginaopslag wist, zou je ingelogd moeten blijven. Als je kiest voor Alle webopslag wissen, worden ook cookies verwijderd, dus de kans is groot dat je opnieuw moet inloggen. Zorg dat je je wachtwoord weet voordat je daarop tikt.

Als X daarna nog steeds blijft crashen, probeer de app dan te ontladen in plaats van hem volledig te verwijderen. Ga op de iPhone naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X, en tik daarna op App ontladen. Daarmee verwijder je de app zelf, wat soms vreemde problemen met een kapotte app kan oplossen, maar je documenten, gegevens en inloggegevens blijven behouden. Wanneer je de app opnieuw installeert vanuit de App Store, kom je meestal weer terug waar je was gebleven.

Eén ding is het vermelden waard: het wissen van de X-cache kan helpen bij crashes, maar het lost je opslagprobleem misschien niet op. Ik liep hier zelf ook tegenaan. Ik bleef een paar GB uit Twitter/X wissen, had het gevoel dat ik het had opgelost, en toen kwam de waarschuwing Opslag vol meteen weer terug.

Het echte probleem was mijn fotobibliotheek. Foto's met hoge resolutie, 4K-video's, screenshots van jaren geleden, duplicaten, dat alles telt veel sneller op dan een app-cache.

Uiteindelijk heb ik voor dat deel Clever Cleaner gebruikt. Het is helemaal gratis, bevat geen advertenties, en duwt geen abonnement of betaalmuur in je gezicht, wat vrij zeldzaam is voor dit soort apps.

Het handige is dat het laat zien wat daadwerkelijk ruimte inneemt. Het tabblad Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat je die enorme 4K-video's meteen kunt herkennen. Het toont ook de exacte bestandsgrootte van screenshots, iets wat veel opschoonapps niet duidelijk maken. Het tabblad Similars is handig om bijna-duplicaatfoto's te vinden, bijvoorbeeld wanneer je tien versies van dezelfde opname hebt gemaakt en de extra's nooit hebt verwijderd.

Een ander punt dat ik fijn vond, is dat alles lokaal op je iPhone wordt verwerkt. Je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload alleen om ze te scannen, wat belangrijk is als je privacy belangrijk vindt.

Kort gezegd: wis de X-cache als de app hapert of vastloopt. Maar als je telefoon nog steeds weinig opslagruimte heeft, controleer dan daarna je foto's en video's. Daar zit meestal de echte opslagversteker verborgen.

Vertrouw het opslagnummer niet direct nadat je de cache van X hebt gewist, want iOS kan de oude grootte blijven tonen totdat de app wordt gesloten of de telefoon opnieuw wordt opgestart.

De cachestappen van @mikeappsreviewer zijn de minst risicovolle eerste zet, maar als X daarna nog steeds meerdere GB toont onder iPhone-opslag, is X volledig verwijderen en opnieuw installeren meestal de schoonste reset. Zorg er wel voor dat je je inloggegevens kent, want verwijderen is niet hetzelfde als offloaden.

Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en kijk of de ruimte onder Appgrootte of Documenten en gegevens valt.

Dat is belangrijker dan de naam van de knop binnen X. Als Appgrootte het grote getal is, kan offloaden helpen omdat het de appbundel verwijdert en je gegevens behoudt. Als Documenten en gegevens het grote getal is, is offloaden meestal het verkeerde hulpmiddel om ruimte vrij te maken, omdat dat juist het deel is dat iOS behoudt wanneer je een app offloadt.

Voor het opruimen van opslag zou ik deze volgorde gebruiken:

1. Wis media-/webopslag binnen X zoals @mikeappsreviewer beschreef.
  2. Sluit X geforceerd af.
  3. Controleer iPhone-opslag na een paar minuten opnieuw, of start de telefoon opnieuw op als het getal vast lijkt te staan.
  4. Als Documenten en gegevens nog steeds enorm is, verwijder X dan volledig en installeer het opnieuw.

Het vervelende is dat iOS niet echt een Android-achtige knop Alles appgegevens wissen voor X heeft. Apple geeft je App offloaden en App verwijderen, en die doen verschillende dingen. Offloaden is meer als verwijder de app maar bewaar de rommel voor het geval ik terugkom. Verwijderen is de echte reset.

Controleer vóór het verwijderen of je X-login niet alleen in de app is opgeslagen. Zorg dat je het wachtwoord kent, toegang hebt tot het e-mailadres of telefoonnummer van het account, en eventuele tweefactorauthenticatie kunt afhandelen. Mensen denken hier pas aan nadat de app al weg is.

Ik zou niet te veel tijd besteden aan het najagen van de in-appcache als je doel opslagruimte is. Wis die één keer, prima. Als het getal nauwelijks verandert, stop dan met ermee vechten en installeer opnieuw. X bouwt toch weer een deel van de cache op terwijl je door video’s en afbeeldingen scrolt, dus je wint vooral tijdelijke ruimte terug.

Voor een snelle noodoplossing is X verwijderen en opnieuw installeren meestal sneller dan proberen elke cachecategorie handmatig te beheren. Voor een oplossing op langere termijn, controleer de lijst in iPhone-opslag van boven naar beneden. Als Foto’s, Berichten of apps met gedownloade video’s boven X staan, zijn dat waarschijnlijk de echte opslagvreters. X kan opgeblazen raken, maar het is niet altijd de hoofdschuldige alleen omdat het de app is die je als eerste opmerkte.

Het offloaden van X is niet hetzelfde als het wissen van Twitter-gegevens. Het verwijdert het app-pakket, maar bewaart de opgeslagen gegevens die er vaak juist voor zorgen dat het opslagcijfer er in de eerste plaats lelijk uitziet. Dus als Instellingen laat zien dat X een enorm aantal “Documenten en gegevens” heeft, kan offloaden je het gevoel geven dat je iets hebt gedaan terwijl je nauwelijks de ruimte vrijmaakt die je eigenlijk terug wilde.

De veiligere volgorde is: wis eerst media-/webopslag binnen X en controleer daarna iPhone-opslag. Als het nog steeds opgeblazen is, gebruik dan Verwijder app, niet Offload app, en installeer het daarna opnieuw vanuit de App Store. Controleer daarvoor of er iets lokaals is dat je belangrijk vindt, vooral niet-verzonden concepten. Je berichten, volgers, DM’s, bladwijzers enzovoort zijn gekoppeld aan je account, maar willekeurige lokale app-resten en concepten zijn precies het soort dingen dat kan verdwijnen wanneer je de app verwijdert.

Kleine iPhone-ergernis: als je de app vanaf het beginscherm verwijdert, zorg er dan voor dat je “Verwijder app” kiest en niet alleen “Verwijder van beginscherm”. Verwijderen van het beginscherm verbergt het pictogram alleen in de appbibliotheek en maakt niets vrij. Na het opnieuw installeren begint X opnieuw met het cachen van afbeeldingen en video’s terwijl je scrolt, dus zie dit als een reset, niet als een permanente oplossing.