Hoe kan ik mijn iPhone-opslag opschonen zonder belangrijke gegevens te verliezen?

Mijn iPhone-opslag zit bijna vol en dat vertraagt alles. Ik heb een paar apps en foto’s verwijderd, maar dat maakte nauwelijks verschil en ik blijf meldingen krijgen dat de opslag bijna vol is. Wat zijn de beste manieren om veilig ruimte vrij te maken, inclusief verborgen bestanden, caches en grote back-ups, zonder per ongeluk belangrijke foto’s, berichten of appgegevens kwijt te raken?

Ik had een paar maanden geleden dezelfde “opslag bijna vol”-lus. Een paar foto’s verwijderen hielp niets. Wat wel hielp, was alles stap voor stap nalopen en de grote, verborgen ruimtevreters aanpakken.

Dit werkte voor mij op een iPhone, zonder belangrijke gegevens te verliezen.

1. Kijk wat echt ruimte inneemt
    • Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
    • Wacht even tot alles geladen is
    • Bekijk de grafiek en de lijst met apps
    • Tik op elke grote app en bekijk “Documenten en gegevens”

De grootste ruimtevreter bij mij bleken Berichten en sociale apps, niet Foto’s.

2. Ongebruikte apps verwijderen maar data bewaren
    • Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
    • Zet “Verwijder ongebruikte apps” aan
    • Of tik op een app en gebruik “Verwijder app” handmatig

Dit verwijdert de app, maar bewaart je documenten. Als je de app opnieuw installeert en de ontwikkelaar het ondersteunt, komt je data terug.

3. Foto’s veilig opschonen
    • Zet eerst iCloud-foto’s aan als je genoeg iCloud-opslag hebt
    Instellingen > Je naam > iCloud > Foto’s > Synchroniseer deze iPhone
    • Zet daarna “Optimaliseer iPhone-opslag” aan
    Zo blijven kleinere versies op je telefoon en staan de volledige in iCloud.

Daarna
    • Open Foto’s > Albums > scrol omlaag naar “Hulpprogramma’s”
    • Leeg “Onlangs verwijderd”
    • Leeg “Duplicaten”
    • Controleer “Schermopnamen”, “Reeksen”, “RAW”, “Live Foto’s”

Maak voor extra veiligheid eerst een back-up van foto’s naar een computer of externe schijf voordat je verwijdert.

4. Berichten opschonen zonder alles kwijt te raken
    • Instellingen > Berichten > Bewaar berichten > stel in op 1 jaar of 30 dagen
    Daarmee worden oude gesprekken na verloop van tijd automatisch verwijderd.
    • In Berichten, tik op een zwaar gesprek
    Tik bovenaan op Contact > Info > scrol omlaag
    Bekijk Foto’s, Video’s, Documenten en verwijder alleen grote dingen.

Ik maakte ruim 10 GB vrij alleen al met oude groepschats.

5. Sociale media- en streamingapps opruimen
    Deze apps cachen veel: Instagram, TikTok, Facebook, YouTube, Spotify, Netflix, enz.

• Open elke app
    • Zoek in de instellingen naar “Cache wissen”, “Offline inhoud”, “Downloads”
    • Verwijder gedownloade afspeellijsten of series die je niet gebruikt
    • Als “Documenten en gegevens” enorm is en er geen wis-knop is, verwijder en installeer de app opnieuw.
    Je inlog en servergegevens blijven bij je account, maar lokale rommel verdwijnt.

6. Oude offline kaarten en bestanden verwijderen
    • Google Maps, Apple Maps, Waze
    Wis oude offline kaarten in de instellingen van elke app.
    • Bestanden-app
    Open Bestanden > Op mijn iPhone
    Verwijder wat je niet nodig hebt, zoals oude pdf’s, zip-bestanden, video’s.

7. Safari en mail opschonen
    • Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
    • Instellingen > Mail
    Verwijder oude e-mailaccounts die je niet meer gebruikt
    Voeg alleen de accounts opnieuw toe die je nodig hebt
    • Verwijder in Mail oude e-mails met grote bijlagen en leeg daarna de prullenmand.

8. Systeemdata en “Overig”
    iOS zet sommige zaken onder “Systeemdata” of “Overig”. Je kunt dat niet volledig wissen zonder reset, maar je kunt het wel kleiner maken.

• Herstart de telefoon
    • Zorg dat iOS is bijgewerkt
    • Als de opslag een rommeltje is en niets helpt, maak een back-up naar iCloud of computer en doe dan:
    Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen, en herstel daarna vanuit back-up.
    Dit is een uiterste stap, dus alleen na een back-up.

9. Een hulpprogramma-app gebruiken
    Als je het makkelijker wilt maken, helpt een opslagbeheer-app om duplicaten, enorme video’s en vergelijkbare foto’s in één overzicht te zien.
    De Clever Cleaner-app voor iPhone helpt grote bestanden, dubbele foto’s, soortgelijke opnamen en oude schermafbeeldingen te sorteren. Ook helpt hij bij het beheren van contacten en het opruimen van rommel die in vergeten hoekjes van je opslag blijft liggen.

Als je dit allemaal sneller wilt doen, probeer dan iets als
    slim je iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner
    Je krijgt een visueel overzicht van wat ruimte vreet zodat je niet hoeft te gokken.

10. Instellen zodat het niet weer volloopt
    • Zet Optimaliseer iPhone-opslag aan voor Foto’s
    • Stel Berichten in op bewaren tot 1 jaar of 30 dagen
    • Vermijd te veel offline downloads in Netflix of Spotify
    • Doe elke maand een korte opslagcheck in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Dit kostte me de eerste keer ongeveer 30 tot 40 minuten. Daarna stopten de opslagmeldingen en voelde de telefoon weer sneller aan.

Eerlijk gezegd, als je eenmaal de basis hebt gedaan die @himmelsjager heeft uitgelegd, zitten die “laatste paar gigabytes” meestal verstopt op plekken die Apple slecht zichtbaar maakt. Je hebt al geprobeerd apps en foto’s te verwijderen, dus hier zijn een paar andere invalshoeken die mij hebben geholpen toen mijn iPhone van 64 GB praktisch onbruikbaar was.

Ik ben het over één ding niet eens: ik zou niet meteen naar volledig wissen en herstellen grijpen, tenzij je eerst deze gerichtere oplossingen hebt geprobeerd. Een reset kan “Systeemdata” verkleinen, zeker, maar het is voor de meeste mensen te rigoureus en soms komt de rommel toch weer terug.

1. Pak appdata aan in de apps zelf

Het iPhone‑opslagoverzicht is aardig, maar laat niet zien welke specifieke rommel er verstopt zit. Sommige apps hebben grote interne caches die je alleen in de app zelf wist:

• WhatsApp / Telegram / Signal
    Instellingen in de app > Opslag / Datagebruik
    Sorteer op grootte en verwijder:

• Doorgestuurde video’s
    • Oude spraakberichten
    • Enorme groepen waar je niets meer om geeft
      Ik heb meer dan 6 GB in WhatsApp vrijgemaakt door oude media te verwijderen, zonder chatgeschiedenis kwijt te raken.
  • Notitie- en documentscanners (CamScanner, Adobe Scan, enz.)
    Open de app, verwijder oude scans en leeg daarna de prullenbak in de app als die er is. Scanners zijn stiekem enorme ruimtevreters.

• Geluidsrecorders (Dictafoon, belrecorders)
    Bewerken > grote opnames selecteren > belangrijke opnames exporteren naar computer / cloud en dan van de telefoon verwijderen.

2. Vind “onzichtbare” grote bestanden en video’s

De Foto’s‑app laat de echte reuzen slecht zien tenzij je gaat zoeken:

• Ga naar Foto’s > Bibliotheek > Alle foto’s
    • Tik op de drie puntjes rechtsboven > Filter > kies alleen “Video’s”
    • Sorteer op oudste of scroll en zoek naar lange video’s
      Verwijder of exporteer 4K-video’s of lange schermopnames.
  • Ga naar Albums > Schermafbeeldingen en ruim daar rigoureus op. Die stapelen zich harder op dan je denkt.
  • Als je veel bewerkt, kijk in Foto’s > Albums > Onlangs bewerkt en verwijder mislukte probeersels.

Als je telefoon vrijwel vol zit, verplaats grote video’s naar:

• Een computer via USB
  • Een externe schijf met Lightning/USB‑C
  • Een cloud zoals Google Foto’s en verwijder daarna de lokale kopieën

Controleer wel altijd of je ze echt kunt openen op het andere apparaat voordat je ze van de iPhone verwijdert. Beetje paranoïde, maar het loont.

3. Tem de gewoonte “alles offline bewaren”

Dingen die stilletjes op de achtergrond downloaden zijn vaak erger dan foto’s:

• Podcasts
    In Apple Podcasts of Spotify:

• Zet “Afleveringen automatisch downloaden” uit
    • Verwijder oude, beluisterde afleveringen in één keer, niet stuk voor stuk
      Sommige mensen hebben 10+ GB aan podcasts zonder het te weten.
  • Taalleer- / onderwijsapps
    Duolingo, Babbel, Coursera, enz. houden vaak lessen offline. Kijk in het downloadgedeelte van elke app en wis oude units.

• Games met offline pakketten
    Een game is misschien 1 GB in de App Store maar 5 GB nadat hij textures en extra content heeft gedownload. Zoek in de gamesettings naar “gedownloade content” of “resource packs”.

4. iCloud‑valkuilen die toch lokale opslag vreten

Mensen denken “ik gebruik iCloud, ik zit goed” en dan staat de telefoon alsnog vol.

Wat je echt moet controleren:

• iCloud Drive
    Open de Bestanden‑app > Bladeren > iCloud Drive
    Zoek naar mappen met grote video’s, raw‑foto’s, zipbestanden.
    Zelfs met iCloud kunnen recente of vaak gebruikte bestanden lokaal blijven staan.
    Je kunt:

• Zware dingen uit iCloud Drive naar een computer verplaatsen
    • Of een map maken die alleen op de computer staat en niet op de telefoon
  • Clouds van derden (Dropbox, Google Drive, OneDrive)
    Standaard houden die “recente” bestanden lokaal in cache.
    In de instellingen van elke app:

• Zet “bestanden offline beschikbaar maken” uit, behalve voor een paar die je echt nodig hebt
    • Wis de cachebestanden

5. Voorkom dat iOS‑back‑ups alles opblazen

Wordt weinig genoemd: als je iTunes/Finder‑back‑ups of andere cloudservices gebruikt, sleep je soms rommel mee omdat die aan back‑ups hangt.

• In Instellingen > Je naam > iCloud > iCloud-opslag beheren / iCloud‑reservekopie beheren
    Tik op Reservekopieën en kijk naar:
    • Oude back‑ups van toestellen die je niet meer hebt
    • Zet back‑ups uit voor grote apps die je niet belangrijk vindt (games, enz.), verwijder ze daarna van de telefoon en installeer ze opnieuw zodat ze niet meer vol zitten met jaren aan opgeslagen data.

Dit geeft niet direct lokaal opslag vrij, maar het zorgt ervoor dat je agressiever kunt opruimen omdat je geen zinloze troep in back‑ups hoeft te bewaren “voor het geval dat”.

6. Wees kritisch met “Optimaliseer iPhone‑opslag”

Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat alleen Foto’s optimaliseren altijd veilig is. Als je iCloud bijna vol of instabiel is, kun je originele bestanden kwijtraken terwijl je denkt dat ze er nog zijn.

Als je dit gebruikt, doe het dan zo:

1. Maak een volledige kopie van je foto’s naar een computer of externe schijf. Test een paar willekeurige bestanden.
  2. Zet dan pas aan:
    • iCloud‑foto’s
    • Optimaliseer iPhone‑opslag
  3. Na een paar dagen syncen kun je dán beginnen met het verwijderen van duidelijke troep, dubbele foto’s, enz.

Als je iCloud‑abonnement klein is, zou ik iCloud‑foto’s juist overslaan en in plaats daarvan:

• Foto’s en video’s in volledige resolutie naar computer of externe schijf verplaatsen
  • Alleen de laatste 3–6 maanden op de telefoon houden

Minder naadloos, maar veiliger dan vertrouwen op 5 GB gratis iCloud die steeds vol zit.

7. Gebruik een schoonmaaktool, maar blijf zelf nadenken

Waar @himmelsjager een hulpapp noemde: ze zijn handig, maar geen wondermiddel. De truc is ze te gebruiken als visuele kaart, niet als “wis alles”‑knop.

Een goede optie op iOS is de Clever Cleaner App, zeker als je filmrol chaos is:

• De app groepeert:
    • Dubbele foto’s
    • Soortgelijke opnames (bursts, tien bijna identieke selfies)
    • Te grote video’s en bestanden
    • Oude schermafbeeldingen
  • Je kunt in bulk selecteren met voorbeeldweergave, zodat je niet per ongeluk iets belangrijks wist.

Als je sneller de echt grote rommel wilt vinden, kijk dan eens naar
slim iPhone-opslag opruimen met Clever Cleaner.
Het verandert het “wat vreet mijn opslag”‑raadspel in een duidelijk overzicht waarin je de grootste boosdoeners gericht kunt verwijderen.

Klik alleen niet blind overal op akkoord. Loop de lijst altijd even door, zeker bij soortgelijke foto’s en contacten.

8. Na de grote schoonmaak: gewoontes iets aanpassen

Als je wilt dat de melding “opslag bijna vol” niet elke maand terugkomt:

• Zet één keer per maand een herinnering in je agenda:
    • Open iPhone‑opslag
    • Open Foto’s > Video’s
    • Open je 3 rommeligste apps en wis downloads/caches
  • Zet automatisch downloaden uit voor:
    • Grote podcasts
    • Netflix / andere series die je al hebt gekeken
  • Als je een grote video of schermopname maakt waarvan je weet dat je die nooit terugkijkt, verwijder die dan meteen in plaats van “later”.

Als je systematisch pakt: grote video’s, chatmedia, offline downloads en verborgen appcaches, kun je meestal 10 tot 30 GB vrijmaken zonder aan je echt belangrijke spullen te komen.

Sla even over wat je al van @mikeappsreviewer en @himmelsjager hebt gekregen en probeer te meten wat er daadwerkelijk gebeurt.

1. Controleer hoe dicht je bij de “rode zone” zit

Wanneer de iOS-opslag boven ~90–92% komt, begint het systeem zich slecht te gedragen:
• Spotlight-indexering wordt traag
• Tijdelijke bestanden kunnen niet meer worden aangemaakt
• Apps crashen vaker

Maak daarom eerst minimaal 3–5 GB vrij als buffer. Als je minder dan 2 GB vrij hebt, voelt elke kleine actie zinloos tot je boven die grens uitkomt.

2. Richt je op “tijdelijke maar hardnekkige” data

Zij hebben de zichtbare vreters zoals berichten en foto’s behandeld. Wat die opruimingen vaak overleeft, is half-tijdelijke rommel:

• Airdrop / imports die nooit op een logische plek zijn beland
    Open Bestanden > Op mijn iPhone en loop de appmappen door. Veel “eenmalige” imports van jaren geleden staan daar nog.

• Foto- en video-editors van derden (Lightroom, VSCO, CapCut, InShot, enz.)
    Deze bewaren:
    • Originele imports
    • Bewerkte exports
    • Hun eigen cache
    Daardoor kan één bewerkte video drie keer bestaan. Kijk in elke app specifiek naar: “Drafts”, “Projects”, “Cache”, “Exports”.

• Toetsenbord- en vertaalapps
    Niet enorm per stuk, maar sommige bewaren offline pakketten. Verwijder in de instellingen van elke app de talen of pakketten die je niet gebruikt.

Je hoeft niet alles te verwijderen. Haal gewoon oude “projecten” en concepten weg die al veilig in Foto’s of ergens anders staan.

3. Wees iets agressiever met “hybride” apps

Ik ben het niet helemaal eens met té voorzichtig zijn bij sommige appdata. Voor sociale apps die alles met hun servers synchroniseren:

• Als bij iPhone-opslag staat dat een app 500 MB is maar “Documenten en gegevens” 4 GB
    en die app volledig server-gebaseerd is (Instagram, TikTok, X, Reddit, enz.)
    dan is verwijderen en opnieuw installeren heel laag risico.
  • Je verliest: lokale cache, niet-geüploade concepten, kleine instellingen.
  • Je behoudt: je account, volgers, DM’s die op de server staan.

Controleer vóór verwijderen in de app:
• Upload of bewaar concepten die je belangrijk vindt, en maak daarna schoon.

4. Richt je op “zinloze duplicaten” in plaats van alleen “grootste bestanden”

De eerdere posts focusten (terecht) op grote bestanden. Een extra draai die toekomstige ellende scheelt, is het verwijderen van categorieën die zich eindeloos vermenigvuldigen:

• Korte schermopnames
    Ze zijn vaak klein maar stapelen op en zijn zelden echt belangrijk.
    Open Foto’s > Albums > Schermopnamen en wis daar het meeste.

• Meerdere “versies” van dezelfde foto
    Het systeem bewaart originelen voor bewerkingen, livefoto’s, enz. Je kunt:
    • In Foto’s een zwaar bewerkte foto kiezen, op Bewerk > Terugzetten tikken als je de originele versie toch liever hebt. Dat verkleint soms de opslag.
    • Of de bewerkte export bewaren en de bijna identieke originelen / mislukte pogingen verwijderen.

Hier helpt een speciale cleaner-app vaak beter dan alleen de ingebouwde tools.

5. Waar een cleaner zoals Clever Cleaner App echt logisch is

Voorzichtig gebruikt is een cleaner minder magie en meer visualisatie.

Voordelen van Clever Cleaner App
• Groepeert dubbele en “heel vergelijkbare” foto’s, zodat je de tien bijna identieke selfies of burst-shots die je vergeten was in beeld krijgt.
• Laat grote video’s en foto’s in één lijst zien in plaats van dat jij ze in de Foto’s-app moet zoeken.
• Toont rommelcategorieën zoals oude screenshots of een rommelige contactenlijst, zodat je in batches kunt verwijderen in plaats van stuk voor stuk.
• Vaak sneller scannen en selecteren dan door een dozijn systeemmenu’s graven.

Nadelen van Clever Cleaner App
• Jij moet nog steeds beslissen; te snel tikken op verwijderen kan iets waardevols kosten. Je moet echt even kijken vóór je bevestigt.
• Sommige functies vereisen in-app aankopen of een abonnement, het is dus niet volledig kosteloos.
• De app kan Apple’s sandbox-beperkingen niet omzeilen, dus hij wist niet zomaar “Systeemdata” of elke interne cache. Iedereen die dat belooft, vertelt onzin.
• Bij heel weinig vrije ruimte kan de eerste scan wat trager zijn tot je wat ruimte vrijmaakt.

Vergeleken met wat @mikeappsreviewer en @himmelsjager suggereerden, is de hoofdwaarde van iets als Clever Cleaner App dat het de fase “dubbele en vergelijkbare rommel vinden” versnelt, die anders handmatig en vervelend is, niet dat het de ingebouwde opslaghulpmiddelen vervangt.

6. Korte strategie die blijft werken

Als je hun stappen en de extra focus hierboven hebt gedaan, hou het daarna simpel:

• Eén keer per maand:
    • Open iPhone-opslag en kijk naar de top 3 apps. Als een ervan in grootte is verdubbeld, onderzoek waarom.
    • Draai een scan met Clever Cleaner App alleen voor grote video’s en screenshots en maak alleen die categorieën leeg.
  • Na een grote reis of evenement:
    • Zet ruwe 4K-video’s snel over naar een computer / externe schijf.
    • Maak een kleine “Best of”-map die op je telefoon blijft en verwijder de rest.

Die combinatie voorkomt meestal dat de melding “opslag bijna vol” terugkomt, zonder dat je constant in de app Instellingen hoeft te leven.