Mijn iPhone zegt dat er niet genoeg opslagruimte is om de nieuwste iOS-update te installeren, en ik probeer te voorkomen dat ik al mijn foto’s, apps en berichten moet verwijderen om het te laten werken. Ik heb hulp nodig met de beste manier om een iPhone met volle opslagruimte bij te werken, veilig ruimte vrij te maken, of een andere methode te gebruiken, zoals updaten via een computer zonder belangrijke gegevens te verliezen.
Je iPhone moet niet op 0 vrije ruimte staan. Ik heb dat op de vervelende manier geleerd. Zelfs als je iOS niet installeert, heeft de telefoon nog steeds ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, logs, indexering en al die kleine systeemtaken die je nooit ziet. Wanneer de opslag helemaal volloopt, begint er van alles stuk te gaan. Apps sluiten af. De telefoon wordt traag. In ergere gevallen blijft hij opnieuw opstarten en komt hij nooit meer terug op het beginscherm.
Voor updates is de opslagimpact groter dan mensen denken. iOS heeft ruimte nodig om het bestand te downloaden, uit te pakken en gegevens te verplaatsen tijdens de installatie. Ik probeer 15GB tot 25GB vrij te houden voordat ik update. Minder dan dat, en je vraagt om problemen.
Als je de melding ‘niet genoeg opslag’ krijgt, helpt het niet veel om twee selfies en één screenshot te verwijderen. Je moet ruimte vrijmaken in grotere hoeveelheden.
Start de iPhone eerst opnieuw op
Ik doe dit altijd voordat ik iets belangrijks verwijder, omdat iOS de opslag soms een tijdje verkeerd weergeeft.
- Houd de zijknop ingedrukt. Op nieuwere modellen houd je de zijknop plus volume omhoog ingedrukt.
- Wacht tot de schuifknop voor uitschakelen verschijnt.
- Zet de telefoon uit en laat hem ongeveer 30 seconden uit.
- Zet hem weer aan door de zijknop ingedrukt te houden totdat het Apple-logo verschijnt.
- Controleer opnieuw Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Ik heb gezien dat dit een paar GB teruggaf nadat bestanden al waren verwijderd, maar de telefoon dat nog niet had verwerkt.
Wis foto’s en video’s in bulk
Als het herstarten niets verandert, zijn media meestal de snelste winst. Met de hand door de Foto’s-app gaan is traag en frustrerend. Ik had meer succes met Clever Cleaner omdat het snel werkt en de nuttige onderdelen niet achter een blokkade zet.
Wat ik deed:
- Installeer het en laat het de fotobibliotheek scannen.
- Open eerst het gedeelte met grote bestanden. Grote video’s zijn de makkelijkste winst. Eén vergeten 4K-clip van een concert of de voetbalwedstrijd van je kind kan in één keer meerdere GB vrijmaken.
- Controleer de zoeker voor vergelijkbare foto’s. Burstfoto’s en per ongeluk gemaakte duplicaten stapelen zich meer op dan mensen denken.
- Na het verwijderen in de app open je Foto’s, ga je naar Onlangs verwijderd en verwijder je daar ook alles.
Dit laatste deel is belangrijk. Totdat je Onlangs verwijderd leegt, houdt de telefoon de bestanden nog steeds vast.
Verwijder apps, laad ze niet alleen uit
Ik weet dat iOS uitladen aanmoedigt. Ik ben daar geen fan van als de opslag krap is. Bij uitladen blijven appgegevens achter, en die appgegevens zijn vaak juist de rommel. Socialmedia-apps zijn hier berucht om. TikTok, Instagram, zelfs sommige shopping-apps bewaren enorme caches.
Dit is de nettere route:
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Bekijk de grootste apps.
- Kies degene die je al weken niet hebt geopend.
- Tik op de app en kies vervolgens Verwijder app.
Ja, je verliest lokale appgegevens. Dat is juist de bedoeling. Als de app belangrijk is, download je hem later opnieuw.
Controleer berichtbijlagen
Deze verrast veel mensen. Elke video, meme, audioclip en pdf in Berichten staat op de telefoon totdat die wordt verwijderd.
Stappen:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Tik op Berichten.
- Open Bekijk grote bijlagen.
- Verwijder de grootste bestanden in batches.
Je behoudt de conversatiethread. Je verwijdert de eraan gekoppelde rommel. Simpel.
Wis de Safari-cache
Safari hamstert na verloop van tijd websitegegevens. Het begint als iets voor snelheid, maar verandert daarna in rommel.
Doe dit:
- Open Instellingen.
- Ga naar Apps.
- Tik op Safari.
- Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
- Bevestig dit.
Ik zie meestal ergens tussen de 500MB en 1GB terugkomen. Soms meer, als de telefoon al maanden niet is opgeschoond.
Twee manieren om het opslagprobleem te omzeilen
Als je niet steeds bestanden één voor één wilt blijven verwijderen, heb ik deze twee opties gebruikt.
Werk bij met een Mac of pc
Dit is de minst irritante workaround die ik ken.
Sluit de iPhone aan op je computer. Gebruik Finder op een Mac. Gebruik iTunes op Windows. Voer daarna daar de update uit. De computer verwerkt het downloaden en uitpakken, zodat de telefoon niet zoveel vrije ruimte nodig heeft als bij een draadloze update.
Voordat je begint, maak een volledige reservekopie op de computer. Dat doe ik altijd. Als de update misgaat, heb je een manier om terug te gaan.
Reservekopie, wis, herstel
Dit is meer een laatste redmiddel, maar het werkt.
- Maak een reservekopie van de iPhone.
- Wis hem en zet hem terug naar de fabrieksinstellingen.
- Stel hem opnieuw in.
- Installeer tijdens het instellen de nieuwste aangeboden iOS-versie.
- Zet daarna je reservekopie terug.
Het duurt langer. Toch, als de telefoon propvol zit en niets anders genoeg helpt, maakt deze route alles weer vrij.
Sla de OTA-update over. Gebruik een computer.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik denk niet dat je elke keer 15 GB tot 25 GB vrij nodig hebt. Ik heb iPhones met minder bijgewerkt door Finder op Mac of iTunes op Windows te gebruiken. Het updatebestand wordt eerst naar de computer gedownload, dus je iPhone heeft minder werkruimte nodig.
Doe dit:
- Maak een back-up van de iPhone naar iCloud of je computer.
- Verbind hem met een Mac of pc.
- Open Finder, of iTunes als je Windows gebruikt.
- Klik op Zoek naar update.
- Installeer vanaf daar.
Als het nog steeds mislukt, richt je dan op System Data voordat je persoonlijke dingen verwijdert. De iOS-opslag raakt daar vaak opgeblazen.
Probeer dit eerst:
- Verwijder een oud iOS-updatebestand in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Schakel Synchroniseer deze iPhone voor Foto’s uit en weer in als je iCloud-foto’s gebruikt, en laat hem daarna een tijdje op wifi en stroom.
- Schakel Optimaliseer iPhone-opslag in bij Foto’s. Hierdoor worden lokale kopieën in volledige resolutie vervangen door kleinere versies.
- Wijzig de bewaartermijn van Berichten naar 1 jaar of 30 dagen als je berichtgeschiedenis enorm is.
Voor snel ruimte vrijmaken zonder je hele leven te wissen, is Clever Cleaner een van de beste iPhone-schoonmaakapps om dubbele foto’s en grote video’s snel op te ruimen. Als je een uitleg wilt, bekijk dan hoe je iPhone-opslag vrijmaakt voor een iOS-update.
Mijn volgorde zou zijn: eerst updaten via de computer, daarna foto’s optimaliseren, vervolgens duplicaten opruimen, en wissen en herstellen als laatste. Die route bewaart de meeste spullen met de minste moeite.
Ik zou hier @mikeappsreviewer eigenlijk een beetje tegenspreken. 15GB tot 25GB vrijhouden is natuurlijk mooi, maar voor veel mensen is dat opslagbeheer in fantasieland. Je hoeft meestal niet de helft van je telefoon leeg te vegen alleen om iOS geïnstalleerd te krijgen.
Aangezien @sonhadordobosque de computer-updateoptie al heeft behandeld, zou ik me richten op een paar minder dramatische dingen die mensen vergeten:
- Verwijder eerst gedownloade offline inhoud. Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Audible, offline gebieden van Google Maps, al dat soort dingen kunnen meerdere GB opslokken en het is veel minder pijnlijk om opnieuw te downloaden dan foto’s te verwijderen.
- Controleer de Bestanden-app. Veel mensen hebben enorme ZIP-bestanden, pdf’s, video-exporten of via AirDrop ontvangen rommel in “Op mijn iPhone” staan.
- Verwijder oude spraakmemo’s als je die gebruikt. Sommige mensen hebben uren aan opnames en merken het nooit op.
- Mailbijlagen kunnen ook verraderlijk zijn. Als de Mail-app enorm groot is, kan het verwijderen en opnieuw toevoegen van het e-mailaccount soms de lokale cache verkleinen.
Eén ding waar ik het niet helemaal mee eens ben, is om meteen apps te verwijderen. Soms is de slimmere zet om eerst de downloads of gecachte media van de app te verwijderen, omdat apps opnieuw installeren vervelend kan zijn als je authenticatie-apps, bankapps enzovoort hebt.
Als je opslagprobleem vooral door foto’s komt, dan is Clever Cleaner inderdaad een behoorlijk handige snelkoppeling om dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en grote video’s te vinden zonder je hele middag woedend door je filmrol te scrollen.
Ook de moeite waard om te lezen als je extra methoden wilt om genoeg ruimte vrij te maken voor een iPhone-update zonder alles te wissen: slimme manieren om iPhone-opslag vrij te maken voor een iOS-update
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder offline downloads
- Controleer de Bestanden-app
- Wis grote media met Clever Cleaner
- Gebruik een computer-update
- Maak alleen een reservekopie + wis alles als de telefoon helemaal vastloopt
Daarmee lukt het meestal zonder meteen alles rigoureus met de grond gelijk te maken.
Ik ben het met @sonhadordobosque eens over het gebruiken van een computer, maar ik ben het enigszins oneens met de mentaliteit van @mikeappsreviewer om eerst een enorm groot deel vrij te maken. Soms is de echte blokkade niet de ruwe opslagruimte, maar een vastgelopen updatecache of opgeblazen systeemresten.
Een paar dingen die ik zou proberen en die niet echt genoeg werden benadrukt:
- Zet Ruim ongebruikte apps op tijdelijk AAN. Ik weet dat @ombrasilente bezwaar maakte tegen offloaden, en terecht punt, maar als je de minst destructieve optie wilt, kan offloaden ruimte vrijmaken zonder documenten of opgeslagen gegevens te verwijderen.
- Verwijder alle gedownloade Apple Music-afspeellijsten, tv-afleveringen, podcastafleveringen en downloads in Boeken. Mensen vergeten dat Apple’s eigen apps ook gigabytes kunnen opslokken.
- Als Systeemgegevens absurd groot is, synchroniseer dan één keer met een computer en laat het apparaat een nacht aan de oplader op wifi liggen. Ik heb gezien dat iOS die categorie zelf opnieuw berekent en verkleint.
- Controleer Instellingen > Toegankelijkheid > Gesproken materiaal / Stemmen en toetsenborden. Extra Siri-stemmen, woordenboeken en taalbestanden kunnen verrassend veel ruimte innemen.
Als foto’s het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner handig om snel dubbele foto’s en grote video’s te vinden.
Pluspunten: snelle scan, makkelijk om duidelijke rommel te vinden, goed voor opschonen in bulk.
Minpunten: je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert, en het helpt minder als je opslagprobleem vooral door apps of Systeemgegevens komt.
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder downloads, niet persoonlijke bestanden
- Ruim ongebruikte apps op
- Verwijder oud updatebestand
- Laat Systeemgegevens tot rust komen
- Gebruik Clever Cleaner als foto’s het probleem zijn
- Werk daarna bij vanaf een computer als OTA nog steeds weigert
Dat voorkomt meestal de nucleaire optie.