Mijn harde schijf begon vreemde geluiden te maken en nu ontbreken sommige bestanden of gaan ze niet open. Ik heb er belangrijke foto’s en werkdocumenten op staan, en ik ben bang dat het proberen van de verkeerde stappen voor gegevensherstel de situatie erger kan maken. Ik heb advies nodig over de veiligste manier om gegevens van een defecte harde schijf te herstellen zonder nog meer bestandsverlies te veroorzaken.
Ik heb zoiets meegemaakt met een oude externe harde schijf, en het eerste waarvan ik wou dat ik het had gedaan, was er meteen mee stoppen. Ik bleef nog even dingen van en naar de schijf kopiëren, wat achteraf gezien dom was. Wanneer bestanden verdwijnen, zijn ze vaak in het begin niet echt gewist. De ruimte wordt alleen als vrij gemarkeerd. Zodra je nieuwe gegevens naar dezelfde schijf blijft schrijven, worden je kansen snel kleiner.
Voordat je hersteltools uitvoert, controleer eerst de saaie dingen. Ik heb er ooit één van gemist en een uur verspild met scannen zonder reden.
- Prullenbak
- OneDrive- of Google Drive-synchronisatiemappen
- Bestandsgeschiedenis-back-ups
- Een andere externe back-upschijf
- Een ander gebruikersaccount op dezelfde pc
Als geen van die dingen iets oplevert, is herstelsoftware de volgende stap voor veelvoorkomende gevallen zoals verwijderde bestanden of een geformatteerde partitie. Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling makkelijk te volgen was en het nog steeds goed genoeg met diepere scans omging. Het is prima voor verwijderde partities, geformatteerde schijven en beschadigde bestandssystemen zonder dat je eerst een berg hersteljargon hoeft te leren.
Dit is het proces dat ik nu aanhoud:
- Sluit de schijf aan en controleer of je systeem deze nog goed detecteert
- Installeer de herstelapp op een andere schijf, niet op de probleemschijf
- Voer een volledige scan uit, sla de snelle scan over als de gegevens belangrijk zijn
- Bekijk bestanden in de voorbeeldweergave voordat je ze herstelt
- Haal eerst de belangrijke bestanden terug
- Sla herstelde bestanden volledig op een andere schijf op
Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Als je gegevens terugzet op dezelfde HDD, loop je het risico andere bestanden te overschrijven die je nog niet hebt hersteld.
Eén ding dat ik prettig vond aan Disk Drill was de voorbeeldfunctie. Als een foto netjes opent in de voorbeeldweergave, of een video begint af te spelen, zie ik dat als een goed teken. Ik test meestal eerst een handvol belangrijke bestanden in plaats van 300 GB te herstellen en op het beste te hopen.
Als het tegenvalt, zou ik daarna een tweede tool proberen. Verschillende hersteltools geven soms echt verschillende resultaten. PhotoRec is gratis en haalt soms verrassend veel terug, maar het voelt wat ruw aan en verwijdert vaak de originele bestandsnamen. R-Studio en UFS Explorer zijn ook degelijk, al vond ik ze minder gebruiksvriendelijk als je dit voor het eerst doet.
Nog één ding, en dit deel is belangrijk. Als de schijf klikt, schuurt, willekeurig de verbinding verliest of uit de BIOS verdwijnt, zou ik thuis stoppen met scans uitvoeren. Software helpt bij logische problemen. Het repareert geen falende hardware. Deze heb ik op de harde manier geleerd, hehe.
Als de bestanden echt belangrijk zijn, familiefoto’s, belastingdocumenten, werkbestanden, alles wat je niet kunt vervangen, dan is een professioneel herstelbedrijf in die fase de veiligere keuze. Het kost veel. Toch maken herstelpogingen thuis bij een stervende HDD het eindresultaat soms erger.
Stop met het inschakelen ervan.
Vreemde geluiden veranderen het hele plan. Als de schijf klikt, schuurt, uitschakelt tijdens het draaien of verdwijnt, behandel het dan als falende hardware, niet als een simpele situatie met verwijderde bestanden. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens om normaal gebruik te stoppen, maar ik zou nog een stap verder gaan. Ik zou lange scans op de originele schijf overslaan als de geluiden nieuw zijn. Elke extra minuut leestijd kan een zwakke schijf dichter bij volledige uitval brengen.
Beste eerste stap: kloon de schijf sector voor sector naar een gezonde schijf van gelijke of grotere grootte. Gebruik een tool die gemaakt is voor instabiele schijven, zoals ddrescue op Linux. Die leest eerst de makkelijke gebieden en registreert slechte plekken. Dat is belangrijk. Als het klonen werkt, doe dan al het herstelwerk vanaf de kloon, niet vanaf de lawaaierige bron. Dat is de veiligste doe-het-zelfroute.
Een paar dingen die je niet moet doen:
Voer CHKDSK niet uit.
Gebruik geen reparatietools.
Defragmenteer niet.
Kopieer niet steeds willekeurige bestanden ervan af.
Maak de schijf thuis niet open. Cleanroomwerk is geen doe-het-zelf, punt.
Als de schijf nog steeds wordt gedetecteerd en het geluid mild is, herstel dan eerst de belangrijkste bestanden vanaf de kloon. Foto’s, documenten, spreadsheets. Sla enorme videomappen voorlopig over. Wat software betreft is Disk Drill prima om de kloon te scannen en bestanden naar een andere schijf te halen. Ik zou het na het maken van de image gebruiken, niet ervoor. Klein verschil, grote risicobeperking.
Ontbrekende bestanden die niet openen betekenen ook vaak corruptie, niet simpelweg verwijdering. Previewtests helpen, maar controleer ook de bestandsgrootte. Een foto van 0 KB is weg. Een RAW-afbeelding met de juiste grootte maar zonder preview is mogelijk later nog te repareren.
Als je een degelijke handleiding wilt over hoe je gegevens van een oude harde schijf kunt herstellen, dan helpt dit, bekijk deze handleiding voor gegevensherstel van harde schijven.
Als de gegevens bedrijfsadministratie zijn of onvervangbare familiefoto’s, zou ik nu stoppen met de doe-het-zelfroute en het naar een lab sturen. Duur, zeker. Maar lawaaierige HDD’s zijn precies waar mensen het snel erger maken. Ben daar geweest, heb die fout ooit gemaakt.
Als de schijf nieuwe geluiden maakt, zou ik eigenlijk iets strenger zijn dan @mikeappsreviewer over het deel probeer eerst software. Niet dat hij ongelijk heeft, alleen zijn lawaaierige HDDs precies waar mensen per ongeluk van een herstelbare puinhoop een dode schijf maken.
Mijn mening:
- koppel hem los en laat hem liggen
- controleer eerst het schijfmerk en de garantiestatus
- als het een WD/Seagate/Toshiba externe schijf is, test dan een andere kabel en stroombron voordat je iets anders doet
- als de schijfbehuizing het probleem is, is de schijf binnenin soms nog prima, maar begin hem niet open te maken tenzij je weet wat je doet
Luister ook naar het soort geluid. Zacht herhalend tikken is slecht. Schurend geluid is erger. Eén piepje of een mislukte spin-up kan duiden op stroom- of motorproblemen. Die informatie is belangrijk als je uiteindelijk een lab belt.
Ik ben het wel met @boswandelaar eens over één belangrijk punt: als je een stabiele image kunt maken, werk dan daarmee, niet met het origineel. Maar als de schijf elke paar minuten de verbinding verbreekt, kunnen zelfs kloonpogingen al te veel belasting zijn. Stop dan met doe-het-zelf. Serieus.
Eén praktisch ding dat bijna niemand noemde: maak een prioriteitenlijst vóór herstel. Mapnamen, bestandstypen, datums. Als mensen in paniek raken, herstellen ze eerst rommel en verspillen ze de laatste leesbare uren van de schijf.
Als de schijf stabiel genoeg is, scan dan de kloon met Disk Drill en herstel alleen naar een andere gezonde schijf. Begin met documenten en foto’s, niet met enorme mediamappen.
Ook de moeite waard om deze thread te bekijken als je een beter doorzoekbare discussie over hersteltools wilt: beste Reddit-discussie over software voor herstel van gegevens van harde schijven.
Belangrijkste punt: vreemde geluiden = hardwaregevaar, niet alleen ontbrekende bestanden. Pruts hem niet kapot.