Hoe herstel ik bestanden van een CF-kaart zonder de kaart te wijzigen?

Ik heb hulp nodig bij het herstellen van foto- en videobestanden van een CompactFlash-kaart zonder er iets op te schrijven of eraan te veranderen. De kaart werkte eerst, maar plotseling stopte mijn camera met het lezen ervan, en dit zijn belangrijke bestanden waarvan ik nog geen back-up heb gemaakt. Wat is de veiligste manier om gegevens van een CF-kaart te herstellen en te voorkomen dat het probleem erger wordt?

CF-kaart lijkt leeg? Ik zou het behandelen als een herstelklus, niet als een verloren zaak

Hoi OP, vervelend dat je hierin terecht bent gekomen. Ik heb zelf ook eens meegemaakt dat een CF-kaart leeg leek na een shoot, en ja, dan zakt de moed je snel in de schoenen. Toch betekent een ‘lege’ kaart niet altijd dat je foto’s of clips weg zijn. Heel vaak raakt eerst de bestandslijst in de war. De gegevens blijven op de kaart staan totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven.

Het eerste wat je moet doen: raak de kaart niet meer aan

Dit deel is het belangrijkst.

Stop hem niet terug in de camera.
Maak er geen extra foto’s mee.
Kopieer er geen bestanden naartoe.
Formatteer hem niet, zelfs niet als je camera of computer daar steeds om vraagt.

Wat ik in mijn eigen geval zag, was vrij simpel. De kaart leek leeg, maar de raw-bestanden stonden er nog gewoon op. Het systeem was ze kwijtgeraakt. Zodra er nieuwe bestanden worden geschreven, dalen de kansen op herstel flink.

Wat ik hierna zou doen

Als je geen back-up hebt, zou ik direct herstelsoftware gebruiken. Voor een normale CF-kaart die nog wel op een computer verschijnt, is dat meestal de eerste stap die het proberen waard is.

Ik zou beginnen met Disk Drill.

Je komt er makkelijk doorheen zonder veel giswerk. Het leest veelgebruikte CF-kaartformaten zoals FAT32 en exFAT, en het vindt meestal de gebruikelijke camerabestandstypen, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. De previewfunctie helpt ook. Als een bestand in de preview opent, zijn je kansen vaak beter.

De stappen die ik zou volgen

1. Haal de CF-kaart uit de camera
    Laat hem eruit totdat je klaar bent met het herstel.

2. Gebruik een aparte CF-kaartlezer
    Ik zou de camera-naar-USB-route overslaan. Een kaartlezer geeft je computer meestal schonere toegang tot de kaart.

3. Installeer de herstelapp op je computer
    Niet op de CF-kaart. Nooit op het beschadigde medium.

4. Scan de CF-kaart
    Open Disk Drill, kies de kaart, voer de volledige scan uit en wacht daarna. Als de kaart verbonden en leesbaar blijft, laat de scan dan afronden.

5. Bekijk vooraf wat er wordt gevonden
    Controleer je foto’s en video’s voordat je iets opslaat. Bestanden die netjes in de preview openen, zijn meestal de veiligere keuze.

6. Herstel bestanden naar een andere schijf
    Sla ze op op je interne schijf, een externe SSD, of iets anders dan dezelfde CF-kaart.

Eén fout die mensen vaak maken

Als de kaart vreemd begint te doen, trage leesacties, willekeurige verbrekingen van de verbinding, leesfouten, dan zou ik hem niet blijven belasten met herhaalde scans.

Op dat moment zou ik eerst een volledige byte-voor-byte-image maken en daarna die image scannen in plaats van de kaart zelf. Minder belasting voor het originele medium. Veiliger als de kaart begint uit te vallen.

Ik zou ook CHKDSK, First Aid en vergelijkbare reparatietools met rust laten tot na het herstel. Die tools schrijven wijzigingen naar het bestandssysteem. Als je bestanden belangrijk zijn, haal ze er dan eerst af. Repareer de kaart later.

Wanneer software niet meer de juiste stap is

Er zijn situaties waarin ik zou stoppen en het uit handen zou geven:

• de CF-kaart wordt nergens gedetecteerd
  • de pinnen lijken verbogen of beschadigd
  • de kaart wordt warm
  • de verbinding valt steeds weg
  • de bestanden zijn te belangrijk om risico mee te nemen

Als de kaart nog normaal wordt aangekoppeld, is softwarematig herstel meestal de meest praktische eerste poging. Als het op hardwareproblemen lijkt, zou ik mijn geluk niet verder op de proef stellen.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Als je doel is nul wijzigingen aan de CF-kaart, werk dan eerst vanaf een alleen-lezen-image. Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou de originele kaart niet eerst scannen als de bestanden onvervangbaar zijn. Ik zou eerst een kloon maken en daarna herstel uitvoeren vanaf de kloon of image.

Doe dit.

1. Plaats de CF-kaart in een goede USB-kaartlezer.
  2. Gebruik op Windows een tool zoals HDD Raw Copy Tool of USB Image Tool om een volledig imagebestand te maken.
  3. Gebruik op Mac of Linux ddrescue, niet Schijfhulpprogramma-herstel.
  4. Als de kaart leesfouten geeft, is ddrescue beter dan de meeste GUI-tools omdat het slechte sectoren logt en slim opnieuw probeert.
  5. Leg de originele kaart weg nadat je de image hebt gemaakt.

Voer daarna Disk Drill uit op het imagebestand, niet op de kaart. Zo blijft je kaart ongewijzigd. Het geeft je ook herhaalde pogingen zonder het medium opnieuw te belasten. Disk Drill is degelijk voor foto- en videoherstel, vooral als de kaart zich nog meldt met de juiste capaciteit.

Een paar controles die mensen overslaan.

• Kijk naar de CF-pinnen in zowel de kaart als de lezer
  • Probeer een tweede kaartlezer
  • Controleer of Schijfbeheer de kaartcapaciteit toont
  • Als de capaciteit onjuist is, stop dan, dat wijst op een controllerfout

Denk voor zoektermen aan compact flash fotoherstelsoftware, of beste software om verwijderde foto’s en video’s van geheugenkaarten te herstellen.

Als je een snelle visuele uitleg wilt, dit is prima, bekijk een compact flash hersteluitleg.

Voer CHKDSK niet uit. Formatteer de kaart niet. Test geen dingen op de kaart. Dat deel verpest herstel vaker dan de oorspronkelijke fout.

Ik ben het op één belangrijk punt eens met @sonhadordobosque: als “verander de kaart niet” je belangrijkste regel is, dan is er eerst een image van maken de schoonste aanpak. Maar ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je altijd meteen naar zwaardere tools moet grijpen voordat je enige sanity checks doet.

Wat ik als allereerste zou doen:

• schuif de schrijfbeveiligingsoptie van de CF-kaart aan als je adapter/reader die heeft
  • gebruik een andere reader, niet de camera
  • controleer of het besturingssysteem het apparaat ziet, zelfs als het de bestanden niet kan lezen
  • kijk in Windows in Schijfbeheer
  • kijk op Mac in Systeeminformatie > USB/Kaartlezer, niet alleen in Finder

Reden: soms is de kaart prima en is de reader de leugenaar. Meer dan eens gezien.

Als de kaart wordt gedetecteerd met de juiste capaciteit, maak er dan inderdaad een image van en werk daarmee. Als hij wordt gedetecteerd maar vraagt om te formatteren, betekent dat nog steeds niet dat de gegevens weg zijn. Meestal betekent het dat het bestandssysteem kapot is gegaan.

Eén ding dat ik zou toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @sonhadordobosque echt op hamerde: controleer de herstelde bestanden op bestandssignatuur, niet alleen op bestandsnaam/mapstructuur. Bij cameramedia gaan directory trees vaak als eerste stuk. Een raw recovery die CR2/CR3/NEF/JPG/MOV/MP4 op signatuur vindt, kan nog dingen redden zelfs wanneer de kaart totaal leeg lijkt.

Disk Drill is hier prima omdat het geheugenkaarten goed kan scannen en veel foto-/videoformaten kan voorvertonen, maar ik zou kritisch zijn met video’s. Foto’s komen vaak intact terug. Videobestanden zijn lastiger omdat als de header of de laatste index beschadigd is, het bestand misschien wel herstelt maar niet goed afspeelt. Ga er dus niet van uit dat “gevonden” = “bruikbaar.” Bekijk alles wat je kunt als preview.

Ook nog een klein maar belangrijk punt: als dit een oudere echte CompactFlash-kaart is, inspecteer dan de pinnen van de camera en de reader heel zorgvuldig. Schade aan CF-pinnen is een klassieke hoofdpijnzaak. Als een pin verbogen is, stop dan met eraan te rommelen, want je kunt iets dat herstelbaar is heel snel in iets doods veranderen.

Als de kaart de verkeerde capaciteit toont, de verbinding verbreekt of zich niet consistent identificeert, dan is software waarschijnlijk niet meer de echte oplossing. Dat begint meer te ruiken naar een controller- of interfacefout.

Gerelateerd leesvoer als je een vergelijkbaar geval met nieuwere media wilt: Discussie over herstel van CFexpress-images en tips voor probleemoplossing.

Korte versie: niet repareren, niet formatteren, niet schrijven, detectie verifiëren, eerst een image maken als dat mogelijk is, en daarna de image scannen met Disk Drill of een andere recoverytool. Zo blijft de originele kaart zo onaangeroerd als je realistisch kunt krijgen.

Ik ben het met @sonhadordobosque en @sognonotturno eens over de belangrijkste regel: eerst behouden, daarna herstellen. Waar ik iets van @mikeappsreviewer verschil, is dit: als de kaart onbetrouwbaar is, kan zelfs één scan al te veel belasting zijn.

Nog iets extra’s dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: controleer of je kaartlezer of besturingssysteem niet stilletjes probeert de kaart op de achtergrond te mounten of te herstellen. Annuleer in Windows elke formatteringsmelding. Klik in macOS niet op Initialiseer. Sommige systemen zijn vervelend gretig.

Als de CF-kaart met de juiste grootte wordt gedetecteerd, is de veiligste werkwijze:

• verbinden via een betrouwbare kaartlezer
  • een sectorimage maken
  • de originele kaart loskoppelen
  • al het herstelwerk uitvoeren vanaf de imagekopie

Ook, als dit cameravideo’s zijn, is herstelsucces niet alles-of-niets. Een herstelde MP4 of MOV kan bestaan maar toch nog niet afspeelbaar zijn totdat die later wordt gerepareerd. Beoordeel de hele poging niet alleen op bestandsnamen.

Over Disk Drill, het is een redelijke keuze zodra je de image hebt.

Voordelen:

• eenvoudig imagebestanden scannen
  • goede voorbeeldondersteuning voor gangbare fotoformaten
  • eenvoudige interface, minder kans op gebruikersfouten
  • behoorlijk voor herstel van geheugenkaarten

Nadelen:

• niet mijn eerste keuze voor kaarten met veel leesfouten
  • gevonden bestanden kunnen fout-positieven bevatten door signaturescans
  • videoherstel kan succesvol lijken maar toch nog aparte reparatie nodig hebben
  • de betaalde herstellimiet kan vervelend zijn afhankelijk van versie/platform

Dus ja, Disk Drill is prima voor de herstelfase, maar ik zou imaging als de echte eerste taak zien. Als de kaart de verkeerde capaciteit toont, willekeurig verdwijnt of warm wordt, stop dan en overweeg professioneel herstel voordat je je kansen verspilt.