Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd terwijl ik mappen aan het opruimen was, en nu weet ik niet zeker of bestandsherstel nog mogelijk is of dat ik beter alles opnieuw kan installeren en opnieuw kan beginnen. Ik heb advies nodig over de veiligste manier om verwijderde bestanden van de harde schijf te herstellen zonder het erger te maken.
Ik heb dat meegemaakt, en ja, het voelt vreselijk. Bestanden verliezen komt hard aan. Het goede nieuws is dit: met een harde schijf is herstel vaak nog mogelijk als je nu meteen stopt met extra schade aanrichten.
Eerste stap: stop met het gebruiken van de schijf. Meteen. Kopieer er geen bestanden naartoe. Installeer er niets op. Blijf er niet steeds van opstarten als het je hoofdschijf is. Wanneer een bestand wordt verwijderd, blijven de gegevens meestal nog een tijdje staan. Het systeem markeert de ruimte alleen als beschikbaar. Zodra er nieuwe data op terechtkomt, wordt je oude bestand stukje bij beetje overschreven. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd.
Als de ontbrekende bestanden op een tweede interne schijf of een externe schijf stonden, koppel die dan los en laat hem met rust tot je klaar bent om hem vanaf een andere computer te scannen. Stonden ze op je OS-schijf, gebruik dan een USB-opstartomgeving of een andere machine als je die hebt. Het doel is simpel: minder schrijfacties, betere kans op herstel.
Wat ik daarna zou doen, is Disk Drill installeren, maar zet het op een andere schijf dan die met de verwijderde bestanden. Mensen slaan deze stap voortdurend over en eindigen ermee dat ze precies dezelfde data overschrijven die ze proberen te redden.
Het deel dat ik het fijnst vind, is de optie voor een byte-voor-byte back-upimage. Maak eerst de image als de schijf nog normaal reageert, eh, als hij zich nog normaal gedraagt. Scan daarna de kopie in plaats van de originele schijf verder te belasten. Het laat ook bestandsvoorbeelden zien, wat tijd bespaart omdat je kunt controleren wat herstelbaar is voordat je iets terugzet. Met de gratis versie kun je scannen en voorbeelden bekijken, dus je hoeft je nog niet vast te leggen voordat je de resultaten ziet.
Dingen om in gedachten te houden:
- Met harde schijven heb je meestal een betere kans dan met SSD's. Ontspan toch niet te veel. Sommige nieuwere HDD-configuraties ondersteunen ook TRIM, dus tijd is belangrijker dan mensen denken.
- Als je klik-, schuur- of herhaalde opstartgeluiden hoort, stop dan. Zet hem uit. Software lost hardwarestoringen niet op. Op dat punt is een recoverylab de veiligere weg.
- Doe één goede diepe scan. Scans steeds opnieuw herhalen tovert niet ineens extra bestanden tevoorschijn. Het veroorzaakt alleen extra slijtage, en bij een zwakke schijf is dat een slechte gok.
Als Disk Drill het niet voor elkaar krijgt, zou ik andere tools proberen voordat ik opgeef. Recuva is makkelijk en snel voor eenvoudigere gevallen. DiskGenius helpt meer wanneer partities of bestandssystemen in de war zijn geraakt. Data Rescue is meestal een prima keuze op Mac. Ik heb zelf de soepelste ervaringen met Disk Drill gehad, vooral omdat de voorbeeldweergave en imaging zijn ingebouwd en makkelijk te vinden zijn.
Handel snel. Laat de schijf zo veel mogelijk ongemoeid. Als de schijf gezond is, zijn je kansen nog steeds redelijk goed.
Installeer nog niet opnieuw. Als de schijf nog werkt, moet bestandsherstel je eerste stap zijn. Opnieuw beginnen helpt je systeem, maar doet niets voor je verwijderde documenten of foto’s.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met schrijven naar de schijf. Ik ben het er wel niet helemaal mee eens om meteen diepgaande scans te doen. Controleer eerst eenvoudige plekken. Prullenbak. Cloudsync-prullenbak in OneDrive, Google Drive, Dropbox. Windows Bestandsgeschiedenis. Mac Time Machine. NAS-snapshots als je die gebruikte. Die opties zijn sneller en veiliger dan een volledige herstelpoging.
Als die leeg zijn, gebruik dan Disk Drill op een andere schijf en herstel bestanden naar een andere disk. Als je harde schijf een ouderwetse HDD is, zijn de kansen op herstel vaak redelijk goed. Als het een SSD is, dalen de kansen snel door TRIM. Dat is balen, maar het is waar.
Installeer pas opnieuw nadat de herstelpogingen zijn afgerond. Opnieuw installeren schrijft enorm veel gegevens weg en verkleint je kansen.
Dit is een degelijke gids voor het herstellen van permanent verwijderde bestanden, met stappen die mensen volgen op zowel pc als Mac. bekijk deze uitleg over herstel van verwijderde bestanden
Korte versie:
- Stop met het gebruiken van de schijf.
- Controleer back-ups en sync-prullenbak.
- Scan met Disk Drill vanaf een andere schijf.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op.
- Installeer later opnieuw, niet nu.
Als de schijf begint te klikken, stop dan onmiddellijk. Dan wordt het werk voor een lab, geen softwareoplossing.
Installeer niet opnieuw. Dat is precies die ene stap die bijna garandeert dat je herstel moeilijker maakt.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles, maar ik zou één extra punt nog sterker benadrukken: zoek uit wat voor soort verwijdering er is gebeurd voordat je iets ingewikkelds doet. Als je alleen bestanden uit normale mappen hebt verwijderd, is dat heel iets anders dan formatteren, Windows resetten of een hele partitie verwijderen. Het antwoord verandert daar behoorlijk door.
Een paar dingen die mensen vergeten:
- Controleer of de bestanden daadwerkelijk zijn verplaatst en niet verwijderd. Windows Search kan ze nog steeds vinden op bestandstype of een deel van de naam.
- Kijk in de lijsten met recente bestanden van specifieke apps. Word, Excel, Photoshop, Premiere, noem maar op. Soms staat het bestandspad daar nog steeds en leidt het je naar een tijdelijke of automatisch opgeslagen kopie.
- Controleer verborgen tijdelijke mappen en autosave-locaties voordat je een volledige herstelscan uitvoert. Je zou verbaasd zijn hoe vaak zogenaamd verwijderde dingen daar nog staan.
- Als dit een SSD was, wees dan realistisch. Herstel kan soms nog werken, maar de kans op herstel bij een HDD is meestal veel beter.
Als je wel gaat scannen, is Disk Drill een verstandige keuze, vooral omdat je eenvoudig op bestandstype kunt sorteren en snel een voorbeeld van de resultaten kunt bekijken. Ik zou alleen niet meteen overstappen op alles blind scannen als er een kans is dat de bestanden nog steeds bestaan in tijdelijke opslag of autosave-mappen.
Ook heeft opnieuw beginnen alleen zin als de bestanden niet meer belangrijk zijn. Opnieuw installeren lost systeemproblemen op. Het maakt niets ongedaan wat is verwijderd. Twee totaal verschillende problemen.
Als je een praktisch voorbeeld wilt, hier is een succesverhaal over gegevensherstel van een externe harde schijf dat makkelijk te volgen is.
Dus ja, herstel eerst, installeer later opnieuw als dat nodig is. Als de schijf rare geluiden maakt, stop dan er zo snel mogelijk mee te rommelen.
Ik zou dit opsplitsen in twee aparte vragen: bestanden herstellen en het systeem repareren. Dat is niet dezelfde taak.
Ik ben het enigszins oneens met de invalshoek “zo snel mogelijk een diepe scan”. Als de bestanden onlangs zijn verwijderd en het bestandssysteem gezond is, levert een snelle undelete of het controleren van automatische app-opslag soms nettere bestandsnamen en mapstructuur op dan een enorme ruwe scan. Diepe scans zijn geweldig, maar het blijft ook een bot instrument.
Wat het belangrijkst is, is dit:
- Als het een HDD was, zijn je kansen meestal behoorlijk goed.
- Als het een SSD was, kunnen je kansen razendsnel instorten.
- Als het de systeemschijf was, verkleint elke herstart en installatie de kans op herstel.
Iets dat door @chasseurdetoiles, @espritlibre en @mikeappsreviewer niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer of de verwijderde bestanden zich in een bibliotheek bevonden die door een app met versiegeschiedenis werd gesynchroniseerd. Niet alleen de cloudprullenbak. Sommige apps bewaren oudere revisies zelfs na lokale verwijdering.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen:
- eenvoudig bestanden vooraf bekijken
- goed voor sorteren op type
- de imagefunctie is echt nuttig
- beginnersvriendelijke interface
Nadelen:
- kan traag zijn op grote schijven
- diepe scans kunnen veel rommelige, hernoemde bestanden opleveren
- de beste functies zijn niet echt lichtgewicht
- op SSD’s kan geen enkele software TRIM op magische wijze verslaan
Dus nee, begin nog niet opnieuw. Herinstalleren is pas het bespreken waard nadat de herstelpogingen zijn afgerond. Als je een hulpmiddel nodig hebt, is Disk Drill een redelijke eerste keuze, maar ik zou het voorzichtig gebruiken en alleen naar een andere schijf herstellen. Als de schijf fysieke geluiden begint te maken, stop dan en overweeg een lab.