Mijn externe harde schijf toont plotseling ontbrekende of niet-toegewezen ruimte, en ik heb geen toegang tot een belangrijke partitie met persoonlijke bestanden erop. Ik probeer uit te zoeken wat de veiligste manier is om de verloren partitie te herstellen zonder de situatie te verergeren. Welke stappen moet ik eerst nemen, en zijn er betrouwbare tools voor partitieherstel die echt werken?
Ik heb dit zelf ooit gedaan in Schijfbeheer. De verkeerde partitie verwijderd, een seconde naar het scherm gestaard en daarna de schijf niet meer aangeraakt. Als jij hetzelfde hebt gedaan, raak dan niet meteen in paniek. Een verwijderde partitie betekent vaak dat Windows de vermelding in de partitietabel heeft verwijderd. De gegevens staan er vaak nog steeds totdat iets ze overschrijft.
Eerste stap: stop met het gebruiken van de schijf.
Maak geen nieuwe partitie. Formatteer de niet-toegewezen ruimte niet. Kopieer er geen bestanden naartoe. Die drie fouten veroorzaken vaak de schade waar hersteltools later moeite mee hebben.
Voordat je iets anders doet, controleer Schijfbeheer. Ik zou op twee dingen letten:
- Als de partitie nog steeds zichtbaar is en alleen de stationsletter kwijt is, wijs dan een letter toe en kijk of hij terugkomt.
- Als het gebied als Niet-toegewezen wordt weergegeven, is de partitievermelding waarschijnlijk verwijderd.
De volgorde die ik zou aanhouden is deze:
- Stop alle schrijfbewerkingen naar de schijf.
- Haal de bestanden die belangrijk voor je zijn eraf.
- Open een paar van de herstelde bestanden en controleer of ze werken.
- Herstel daarna ofwel de oude partitie met TestDisk of maak een nieuwe aan in Schijfbeheer.
- Als je een nieuwe partitie hebt gemaakt, kopieer de herstelde bestanden daarna terug.
Voor bestandsherstel had ik redelijk goede ervaringen met Disk Drill. Wat ik eraan prettig vond was simpel. Het vond verwijderde partities, niet alleen losse bestanden, en het behield vaak mapnamen en structuur in plaats van alles in een rommelige hoop te gooien.
Ik heb dit doorlopen op Windows 11. Op oudere Windows-versies lijkt de werkwijze er genoeg op dat je het meteen zou moeten herkennen.
Hoe ik de bestanden zou herstellen met Disk Drill
- Installeer Disk Drill op een andere schijf. Niet op de beschadigde.
- Open het en kies de fysieke schijf waarop de verwijderde partitie zich vroeger bevond.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens. Op een externe schijf kan het vragen welke herstelmodus je wilt gebruiken. Ik zou bijna altijd Universele scan kiezen. Als de verloren bestanden video's van een camera of drone zijn, gebruik dan in plaats daarvan Geavanceerd cameraherstel.
- Laat de scan voltooien. Als de verwijderde partitie wordt gevonden, open deze dan en blader erdoorheen.
- Bekijk eerst een voorbeeld van enkele bestanden. Ik zou foto's, documenten, misschien één video testen, niet alleen bestandsnamen.
- Selecteer wat je wilt en klik vervolgens op Herstellen.
- Sla de herstelde gegevens op een andere schijf op. Nooit terug op de oorspronkelijke schijf.
Nadat je belangrijke bestanden veilig zijn, heb je twee praktische opties.
Optie 1, breng de oude partitie terug met TestDisk
Als je de partitie zelf wilt terughalen in plaats van alleen de bestanden, is TestDisk meestal het hulpmiddel waar mensen naar grijpen omdat het gratis is en vaak genoeg werkt om het te proberen.
- Download TestDisk, pak het uit en voer testdisk_win uit.
- Wanneer het om logboekregistratie vraagt, kies Create.
- Selecteer de fysieke schijf waarop de verwijderde partitie stond.
- Accepteer het type partitietabel dat het detecteert.
- Kies Analyse en voer daarna Quick Search uit.
- Als het niets bruikbaars vindt, voer dan Deeper Search uit.
- Wanneer de ontbrekende partitie verschijnt, markeer die dan en kies Write.
- Bevestig en start daarna de pc opnieuw op.
Als niets het gebied met partitietabelvermeldingen heeft overschreven, herstelt dit soms de partitie in één keer, met dezelfde bestanden, dezelfde structuur en hetzelfde station dat zich gedraagt alsof er niets is gebeurd. Ik heb het zien werken. Ik heb ook gezien dat het niet werkte, dus ik zou alsnog eerst de bestanden herstellen.
Optie 2, maak een nieuwe partitie en ga verder
Als je doel alleen is om de schijf na herstel weer bruikbaar te maken, is dit de eenvoudigere route.
- Open Schijfbeheer.
- Klik met de rechtermuisknop op de Niet-toegewezen ruimte en kies Nieuw eenvoudig volume.
- Doorloop de wizard, wijs een stationsletter toe en kies een bestandssysteem. De meeste mensen gebruiken NTFS.
- Laat Snel formatteren ingeschakeld en voltooi daarna het proces.
Kopieer daarna je herstelde bestanden naar de nieuwe partitie.
Nog één ding, en dit deel is belangrijk. Als de schijf een SSD is, handel dan snel. TRIM kan verwijderde blokken op de achtergrond wissen, waardoor herstelkansen sterk afnemen. Als het een gewone harde schijf is, zijn je kansen meestal beter, zolang je er geen nieuwe gegevens naar schrijft. Deze heb ik op de harde manier geleerd, lol.
Begin met diagnose, niet met herstel.
Als de partitie zomaar verdwenen is, zou ik er niet van uitgaan dat het alleen een verwijderde vermelding was. Soms raakt de partitietabel beschadigd doordat de USB-brug, kabel, behuizing of de schijf zelf defect raakt. Dat verandert wat je als eerste moet doen.
Mijn eerste stap zou dit zijn.
- Probeer een andere USB-kabel en poort.
- Als de schijf externe voeding heeft, controleer die dan ook.
- Lees de SMART-status uit met CrystalDiskInfo of smartctl.
- Als SMART opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren, I/O-fouten toont, of de schijf tijdens het lezen de verbinding verbreekt, stop dan en kloon hem eerst.
Hier verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer. Eerst bestandsherstel doen is prima op een gezonde schijf. Op een onstabiele schijf zijn herhaalde scans zwaar voor de hardware. Maak in dat geval een image of kloon van de hele schijf naar een andere schijf en werk daarna vanaf de kloon. ddrescue is meestal de standaardkeuze voor slechte schijven omdat het beschadigde gebieden overslaat en later opnieuw probeert. Traag, maar veiliger.
Een degelijke triageregel:
Als de schijf gezond is, scan hem.
Als de schijf onstabiel is, kloon hem.
Gebruik daarna een partitiebewuste tool. Disk Drill is een degelijke optie omdat het vaak verloren partities toont en je bestanden laat voorvertonen vóór herstel. Ik bekijk graag eerst 10 tot 20 bestanden uit verschillende mappen voordat ik iets opsla. Als voorvertoningen overal mislukken, is de schade aan het bestandssysteem dieper dan een ontbrekende partitievermelding.
Controleer ook of de schijf GPT of MBR is. Als een externe schijf van 4 TB ooit per ongeluk als MBR is geïnitialiseerd, zal Windows er maar een deel van toewijzen. Ik heb mensen zien denken dat een partitie verloren was terwijl het probleem een verkeerde partitiestijl was.
Nog iets. Als dit alleen persoonlijke bestanden zijn en er geen back-ups bestaan, is de veiligste route:
eerst klonen of een image maken, daarna bestanden herstellen, en als laatste de partitie opnieuw opbouwen.
Voor algemeen onderzoek is dit overzicht prima: beste software voor gegevensherstel voor 2026.
Niet formatteren. Voer geen chkdsk uit op het beschadigde volume. Daar gaan mensen voortdurend de mist mee in.
Als de partitie gewoon verdwenen is, zou ik nog één controle toevoegen voordat je een herstelpoging doet: vergelijk wat Windows ziet met wat de firmware van de schijf rapporteert.
Open een Opdrachtprompt als administrator en voer uit:
diskpart
list disk
Als de schijfgrootte daar verkeerd lijkt, bijvoorbeeld een schijf van 4 TB die ineens 746 GB toont of iets vreemds, dan kan dat wijzen op vertaalproblemen van de behuizing/adapter en niet alleen op een verloren partitie. In dat geval zou ik juist helemaal vermijden om een nieuwe partitietabel te schrijven totdat je de schijf test in een andere behuizing, een andere pc of direct via SATA als dat mogelijk is. Mensen slaan dit over en eindigen ermee dat ze het verkeerde probleem repareren.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @boswandelaar dat je niet naar de schijf moet schrijven, maar ik ben iets minder geneigd om de partitie vroeg te herstellen, zelfs met TestDisk. Als de externe bridge liegt over de sectorgrootte of de schijf af en toe wegvalt, kan het terugschrijven van de partitie de situatie heel snel rommeliger maken.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer of de gerapporteerde schijfgrootte correct is.
- Controleer Apparaatbeheer en Logboeken voor schijfresets of I/O-fouten.
- Als de schijf klikt, verbinding verliest of vastloopt bij lezen, maak dan eerst een image.
- Als de hardware stabiel lijkt, scan dan op bestanden of de oude partitie.
Als dit bovendien een exFAT-schijf is, wees dan extra voorzichtig met elke reparatieoptie van Windows. exFAT-reparaties kunnen snel verkeerd uitpakken in mijn ervaring.
Voor daadwerkelijk herstel is Disk Drill prima omdat het verloren partities kan detecteren en je bestanden laat bekijken voordat je ze ergens anders opslaat. Die voorbeeldstap is belangrijker dan mensen denken. Een bestandslijst betekent niets als de bestanden niet openen.
Als je een handleiding in gewone taal wilt, dit behandelt hoe je een verwijderde partitie herstelt en je bestanden veilig terugzet.
Belangrijk punt: voer nog geen chkdsk uit. Dat hulpmiddel is bedoeld om een aangekoppeld bestandssysteem te repareren, niet voor mysterieuze niet-toegewezen ruimte.
Ik zou één laag lager beginnen dan herstelsoftware: controleer of de partitie alleen verborgen is door een slechte disksignatuur / offline status / letterconflict. In Schijfbeheer, als de schijf Offline toont of het volume bestaat maar geen koppelpunt heeft, is dat oplossen risicoloos vergeleken met scans of schrijfacties op partities.
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer en een beetje met @boswandelaar en @reveurdenuit, is dit: ik zou niet meteen naar TestDisk grijpen alleen omdat de ruimte als niet-toegewezen wordt weergegeven. Als de behuizing sectoren verkeerd vertaalt, kan het terugschrijven van een gevonden partitie de verkeerde geometrie vastleggen.
Mijn volgorde:
- Controleer indien mogelijk de schijfgrootte in het BIOS of op een andere machine.
- Controleer in Schijfbeheer eerst Offline/Vreemd/Geen letter.
- Verwijder in Apparaatbeheer het USB-massaopslagitem, sluit opnieuw aan en kijk of de detectie verandert.
- Als het volume ooit als RAW verschijnt, maak dan met een sectortool een kopie van de eerste en laatste paar MB voordat je gaat experimenteren.
- Beslis pas daarna tussen partitieherstel en bestandsherstel.
Als de schijf stabiel is en je vooral om de bestanden geeft, is Disk Drill een redelijk hulpmiddel uit het middensegment.
Voordelen van Disk Drill:
- goede detectie van verloren partities
- eenvoudige voorbeelden
- meestal beter voor niet-experts dan commandoregelhulpmiddelen
Nadelen:
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen eeuwig duren
- bij ernstig beschadigde schijven is het geen vervanging voor eerst een image maken
Als de bestanden echt onvervangbaar zijn en de schijf nieuwe geluiden maakt, sla doe-het-zelf dan over en ga naar een lab. Dat is het echte beslissende moment.