Mit eksterne drev formateret som exFAT vil pludselig ikke montere, og jeg er bekymret for at miste vigtige filer. Jeg leder efter råd om pålidelige værktøjer til gendannelse af exFAT-data eller trin, der har virket for en ekstern harddisk uden at gøre skaden værre.
Først og fremmest: stop med at bruge den eksterne SSD med det samme. Kopiér ikke noget til den, flyt ikke filer rundt, prøv ikke en formatering bare for at teste, og kør ikke reparationsværktøjer, før du har fået de data ud, som du går op i. Med exFAT bliver slettede ting ofte ikke fjernet med det samme. Pladsen bliver som regel bare markeret som ledig, så filerne kan stadig ligge der, indtil noget nyt overskriver dem.
Hvis Windows eller macOS stadig kan se drevet, ville jeg prøve gendannelsessoftware, før du gør noget andet. Disk Drill er en solid mulighed til den slags exFAT-gendannelse. Det kan håndtere utilsigtede sletninger, nogle tilfælde af korruption og mange situationer med hurtig formatering.
Den sikrere måde at gribe det an på:
- Hvis SSD'en opfører sig mærkeligt, mister forbindelsen eller giver fejl, så lav først et diskimage og scan det i stedet for at belaste det oprindelige drev.
- Kør en Universal Scan.
- Brug forhåndsvisning før gendannelse. Hvis billeder, videoer, dokumenter osv. vises korrekt i forhåndsvisning, er det som regel et godt tegn.
- Gem gendannede filer på et andet drev. Gendan dem aldrig tilbage til den samme exFAT-SSD, som du scanner.
Hvis dette er korruption snarere end en normal situation med en slettet mappe, er rækkefølgen stadig vigtig: gendan først, reparer senere. Når de vigtige filer er sikre et andet sted, kan du derefter overveje reparationsværktøjer eller omformatering.
En fejlagtig hurtig formatering er også værd at prøve at gendanne fra. Hurtig formatering genopbygger primært filsystemets metadata og overskriver normalt ikke alt filindholdet. En fuld formatering er meget værre, fordi den kan overskrive dataene, så chancerne for gendannelse falder markant.
Hvis drevet vises som RAW, beder om at blive formateret eller giver fejl, når du åbner det, så klik ikke dig videre gennem formateringsprompten. Gendannelsesværktøjer kan nogle gange læse nok fra drevet, selv når operativsystemet ikke kan montere det normalt.
Jeg ville også tjekke SSD'ens helbred, før du udsætter den for lange scanninger. På Windows er CrystalDiskInfo et godt gratis værktøj, og Disk Drill har også SMART-overvågning. Hvis du ser mange afventende eller omfordelte sektorer, eller drevet begynder at afbryde forbindelsen, forsvinde, klikke eller fejle under scanninger, så stop med at rode med det og undersøg en professionel gendannelsesservice.
For de tilfælde, du nævnte, ville jeg behandle dem sådan her:
- Slettede du den forkerte mappe? Ja, det er bestemt værd at prøve gendannelse.
- Korrupt exFAT-eksternt drev? Få filerne tilbage først, og reparer eller omformater derefter.
- Kom du til at hurtigformatere det? Det er stadig muligt, især hvis du stoppede med at bruge det med det samme.
- Er du i tvivl om, hvorvidt du skal gendanne før formatering? Gendan først. Altid.
Det vigtigste, der afgør dine chancer, er faktisk ikke exFAT i sig selv. Det er, hvor meget der er blevet skrevet til drevet, siden filerne forsvandt. Hvis du stoppede med at bruge det med det samme, står du meget bedre.
Forvent ikke, at den første scanning giver dig en ren mappestruktur, hvis exFAT-metadataene er beskadigede. Mange værktøjer, inklusive Disk Drill, kan i stedet gendanne filer efter signatur, hvilket betyder, at navne og mapper kan mangle, selv når de faktiske fotos eller dokumenter stadig kan gendannes. Før du bruger timer på at scanne, ville jeg udelukke de kedelige hardwareting: et andet USB-kabel, en anden port, ingen hub, og hvis det er et bart drev i et kabinet, så prøv et andet kabinet. Et ustabilt bridge board kan få et drev, der er fuldt læsbart, til at se korrupt ud. Hvis det opfører sig på samme måde overalt, så scan det, men bedøm resultaterne ud fra forhåndsvisninger og filintegritet, ikke ud fra om de oprindelige mapper ser pæne ud.
Den luskede ulempe er, at nogle reparationsknapper kan gøre gendannelsen mere rodet, især chkdsk på Windows eller Førstehjælp på macOS, hvis filsystemet allerede er rodet. De kan muligvis genskabe forbindelsen til nogle få mapper, men de kan også omdøbe eller kassere poster, som gendannelsessoftware kunne have brugt. Jeg ville kun først prøve Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj i skrivebeskyttet scanningstilstand, og hvis drevet er langsomt, klikker, forsvinder eller får scanningen til at fryse, så stop og klon/lav et image af det, før du fortsætter. For exFAT skal du ikke dømme for hurtigt, hvis mappenavnene er væk. En kedelig bunke gendannede filer med generiske navne kan stadig være en gevinst, hvis filerne kan åbnes.
Forvent, at det gendannede sæt er mere rodet end den mistede mappe, og sørg for, at du har et andet drev med masser af ledig plads, før du går i gang. Disk Drill eller et lignende værktøj kan spytte dubletter, navnløse filer og delvise fund ud, så gendan ikke alt blindt, hvis du kun har brug for nogle få mapper. Forhåndsvis først, gendan de vigtige ting først, og bekymr dig så om at sortere skramlet senere.