Har brug for hjælp til gendannelse af GoPro efter utilsigtet sletning

Jeg slettede ved et uheld optagelser fra mit GoPro, før jeg fik taget backup, og jeg prøver at finde ud af, om der er nogen måde at gendanne filerne på. Disse videoer er virkelig vigtige, og jeg har brug for råd om de bedste metoder til GoPro-gendannelse, software eller trin, jeg skal tage, før dataene bliver overskrevet.

Jeg har været der, og ja, det er surt. Du kommer hjem, tilslutter GoProen, og de klip, du gik op i, mangler. Hvis optagelserne blev slettet, eller kortet blev formateret, er der stadig en god chance for gendannelse. Det, du gør bagefter, betyder mere, end de fleste tror.

Det første: hold op med at røre kortet

Hvis du vil have de bedste chancer, så stop med at bruge SD-kortet med det samme.

Optag ikke mere video på det. Formater det ikke igen. Kør ikke tilfældige værktøjer til at fixe det, som du fandt i et søgeresultat. I mange tilfælde ligger videodataene der stadig. Problemet er, at indekset er væk, ikke selve optagelserne. Så snart nye data bliver skrevet oven på dem, mister du dele af dem for altid.

Før du kører gendannelsessoftware, ville jeg først tjekke de kedelige ting, fordi svaret nogle gange er dumt og enkelt:

1. Log ind på din GoPro cloud-konto, hvis du bruger abonnementet og havde Auto Upload slået til.
  2. Tjek Papirkurv eller Senest slettet.
  3. Sæt kortet tilbage i kameraet og se, om GoProen prøver at reparere filen af sig selv.
  4. Prøv en anden kortlæser, en anden USB-port eller en anden computer.
  5. Se, om SD-kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS.

Hvis kortet aldrig vises, bliver ved med at miste forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. Så er det ikke længere en normal slettesag, men ligner mere en hardwarefejl. Et andet problem, en anden løsning.

Hvorfor GoPro-gendannelse er mere irriterende end fotogendannelse

Den her del overrasker folk. Gendannelse af kameravideo er ofte sværere end at hente billeder eller kontorfiler tilbage.

GoPro-optagelser bliver skrevet i dele hen over kortet. Så når filsystemet er beskadiget eller slettet, skal gendannelsesappen genopbygge klippet fra spredte dele. Mange værktøjer finder et MP4-navn og giver dig stadig en ødelagt fil, der hakker, stopper for tidligt eller slet ikke kan åbnes. Jeg har set det mere end én gang på actionkamera-kort og dronekort. Samme rod.

Hvad jeg ville prøve først

Ved slettede, formaterede eller logisk beskadigede GoPro-kort ville jeg starte med Disk Drill.

Grunden er enkel. Dets Advanced Camera Recovery-tilstand er bygget til optagelser fra enheder som GoPros, droner og dashcams, hvor filfragmentering er besværligt. Det kan spores tilbage til de ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer, som folk plejede at dele til netop den her opgave. De metoder endte med at blive foldet ind i Disk Drill, og ud fra det, jeg har set, håndterer det opsplittet video bedre end generiske filgendannelsesscanninger.

Trin jeg ville følge på Windows eller Mac

1. Tag SD-kortet ud af GoProen.
  2. Tilslut det direkte til din computer med en kortlæser.
  3. Åbn Disk Drill.
  4. Vælg SD-kortet.
  5. Vælg Advanced Camera Recovery.
  6. Kør scanningen.
  7. Forhåndsvis de videoer, den finder.
  8. Gendan filerne til et andet drev.

Vigtig detalje: gem de gendannede filer et andet sted. Ikke tilbage på det samme kort. Jeg ved godt, det lyder indlysende, men folk gør det stadig.

Forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget. Hvis et klip kan forhåndsvises uden problemer før gendannelse, er dine chancer bedre. Hvis kortet giver læsefejl eller afbryder forbindelsen under scanning, ville jeg først lave en byte-for-byte-backup og scanne backupen i stedet. Mindre slid på det originale kort, mindre risiko.

På Mac er det samme forløb. Kortlæser, åbn appen, scan, forhåndsvis, gendan til et andet drev eller en anden mappe.

Hvornår jeg ville stoppe med at rode med software

Nogle tilfælde er dårlige kandidater til gør det selv-gendannelse. Hvis noget af det her sker, ville jeg hælde til et gendannelseslaboratorium:

1. SD-kortet har fysisk skade.
  2. Ingen computer genkender det overhovedet.
  3. Det afbryder forbindelsen igen og igen under scanninger.
  4. Det bliver hurtigt varmt.
  5. Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil satse på forsøg og fejl.

Jeg lærte det på den hårde måde, at gentagne scanningsforsøg på et kort, der er ved at fejle, ikke er harmløse. Hvis kortet er ustabilt, er hver ekstra læsning et sats.

Bedst tænkelige scenarie

Hvis det bare var en almindelig sletning eller formatering, er det som regel de mere ligetil tilfælde. Chancerne for gendannelse falder, når kortet blev ved med at blive brugt, efter at optagelserne forsvandt. Hvis det stort set lå urørt, er der stadig en rimelig chance for, at dine videoer kan gendannes.

Jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @reveurdenuit sagde: tjek, om optagelserne blev slettet i kameraet eller på en computer. Det ændrer faktisk chancerne for gendannelse en smule. GoPro efterlader nogle gange kortstrukturen renere efter simple sletninger end efter mærkelige afbrydelser under kopiering på skrivebordet, hvor man kan ende med halvskrevne indekser og klip, der ser ud til at være der, men som ikke kan monteres korrekt.

Jeg er også en smule uenig i rådet om altid at prøve kameraet for at reparere det. Hvis filerne er meget vigtige, ville jeg ikke blive ved med at sætte kortet i igen og lade GoProen gøre ting ved det, medmindre du allerede har bekræftet, at kortet er stabilt. Kameraer kan være ret dumme med ustabile medier.

Det ville jeg gøre ud over det sædvanlige råd om scanning:

1. Tjek kortets reelle kapacitet og sundhed med noget som H2testw eller F3, hvis du mistænker et falsk eller svigtende microSD-kort.
  2. Hvis gendannede filer ikke kan afspilles, så undersøg dem med MediaInfo eller ffprobe, før du antager, at de er værdiløse.
  3. Prøv at redde rå streams med untrunc eller en dedikeret MP4-reparationsapp ved at bruge et andet eksempelklip fra de samme GoPro-indstillinger.
  4. Hold øje med opdelte kapitel-filer. GoPro opdeler ofte lange optagelser i bidder, så manglende optagelser ligger måske bare under et andet filnavn.

Disk Drill er stadig et fornuftigt valg her, især til gendannelse af GoPro-videoer, men jeg ville behandle gendannelse og reparation som to separate opgaver. Få først bytesene tilbage, og ret derefter afspilningen, hvis det er nødvendigt.

Hvis du vil have mere virkelighedsnær diskussion, er denne tråd udmærket:
bedste råd på Reddit til gendannelse af slettede GoPro- og SD-kort-videoer

Det vigtigste: stop med at bruge kortet. Hvert nyt klip er grundlæggende en lille begravelse for det gamle.

Hvis optagelserne betyder noget, så lav først et billede af SD-kortet. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer dér. At scanne det originale kort med det samme er fint for et sundt kort, men at lave et image først giver dig én ren arbejdskopi og holder slid væk fra kilden. På Windows kan du bruge USB Image Tool eller HDD Raw Copy. På Mac kan du bruge dd eller et GUI-imager, hvis du foretrækker mindre terminal-besvær.

Arbejd derefter fra imaget, ikke kortet.

For GoPro-klip fungerer fil carving bedre end navnebaseret gendannelse. MP4- og LRV-filer mister ofte mappeinformation, men videoblokkene bliver på kortet, indtil de overskrives. Derfor overser generiske undelete-værktøjer ting eller returnerer ødelagte klip. Disk Drill er et solidt valg her, mest fordi dets kamerafokuserede scanning håndterer fragmenterede actioncam-optagelser bedre end mange gamle recovery-apps.

Et par ting mere, som folk springer over:

1. Tjek for .LRV- og .THM-filer. Hvis du finder dem, har den vigtigste MP4 ofte eksisteret, og dele af den kan stadig kunne gendannes.
  2. Sortér fundne filer efter størrelse. Store sammenhængende filer har bedre chance for at kunne afspilles.
  3. Hvis en gendannet MP4 ikke vil åbne, så prøv at reparere den med et videoreparationsværktøj ved at bruge et andet klip fra samme GoPro-model og indstillinger som reference.
  4. Hvis kortet blev hurtigformateret, er chancerne for gendannelse stadig rimelige. Fuld formatering er værre.

Hvis du vil have et godt overblik over SD-kortværktøjer, er denne værd at se:
bedste software til gendannelse af SD-kortvideoer for slettede GoPro-filer

Kort version. Stop med at bruge kortet. Klon det. Scan klonen med Disk Drill. Gendan til et andet drev. Hvis kortet går offline eller giver læsefejl, så stop med at rode med det og send det til et laboratorium.