Gjenoppretting av mistet partisjon på en ekstern harddisk, hvor starter jeg?

Min eksterne harddisk viser plutselig manglende eller ikke-allokert plass, og jeg får ikke tilgang til en viktig partisjon med personlige filer på den. Jeg prøver å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette den tapte partisjonen på uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke trinn bør jeg ta først, og finnes det pålitelige verktøy for partisjonsgjenoppretting som faktisk fungerer?

Jeg gjorde dette mot meg selv en gang i Diskbehandling. Slettet feil partisjon, stirret på skjermen et sekund, og sluttet så å røre disken. Hvis du gjorde det samme, vent med panikken. En slettet partisjon betyr ofte at Windows fjernet oppføringen i partisjonstabellen. Dataene ligger ofte fortsatt der helt til noe skriver over dem.

Første steg, slutt å bruke disken.

Ikke opprett en ny partisjon. Ikke formater det ikke-allokerte området. Ikke kopier filer til den. De tre feilene pleier å forårsake den skaden gjenopprettingsverktøy sliter med senere.

Før du gjør noe annet, sjekk Diskbehandling. Jeg ville sett etter to ting:

1. Hvis partisjonen fortsatt vises og bare har mistet stasjonsbokstaven, tildel en bokstav og se om den kommer tilbake.
  2. Hvis området vises som Ikke-allokert, ble partisjonsoppføringen sannsynligvis fjernet.

Rekkefølgen jeg ville holdt meg til er denne:

1. Stopp all skriving til disken.
  2. Hent ut filene du bryr deg om.
  3. Åpne et utvalg av de gjenopprettede filene og bekreft at de fungerer.
  4. Deretter kan du enten bygge opp den gamle partisjonen med TestDisk eller lage en ny i Diskbehandling.
  5. Hvis du opprettet en ny partisjon, kopier de gjenopprettede filene tilbake etterpå.

For filgjenoppretting hadde jeg ganske grei erfaring med Disk Drill. Det jeg likte var enkelt. Den oppdaget slettede partisjoner, ikke bare løse filer, og den beholdt ofte mappenavn og struktur i stedet for å dumpe alt inn i et rot.

Jeg gikk gjennom dette på Windows 11. På eldre Windows-versjoner er flyten lik nok til at du bør kjenne den igjen med en gang.

Hvordan jeg ville gjenopprettet filene med Disk Drill

1. Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke den skadede.
  2. Åpne det og velg den fysiske disken der den slettede partisjonen tidligere lå.
  3. Klikk på Søk etter tapte data. På en ekstern disk kan det hende den spør hvilken gjenopprettingsmodus som skal brukes. Jeg ville valgt Universal Scan nesten hver gang. Hvis de tapte filene er videoer fra et kamera eller en drone, bruk Advanced Camera Recovery i stedet.
  4. La skanningen fullføres. Hvis den finner den slettede partisjonen, åpne den og bla gjennom innholdet.
  5. Forhåndsvis noen filer først. Jeg ville testet bilder, dokumenter, kanskje én video, ikke bare filnavn.
  6. Velg det du vil ha, og klikk deretter på Gjenopprett.
  7. Lagre de gjenopprettede dataene på en annen disk. Aldri tilbake på den opprinnelige disken.

Når de viktige filene dine er trygge, har du to praktiske veier videre.

Alternativ 1, hent tilbake den gamle partisjonen med TestDisk

Hvis du vil ha tilbake selve partisjonen i stedet for bare filene, er TestDisk vanligvis verktøyet folk velger fordi det er gratis og ofte fungerer godt nok til at det er verdt å prøve.

1. Last ned TestDisk, pakk det ut, og kjør testdisk_win.
  2. Når det spør om logging, velg Create.
  3. Velg den fysiske disken der den slettede partisjonen lå.
  4. Godta typen partisjonstabell som blir oppdaget.
  5. Velg Analyse, og kjør deretter Quick Search.
  6. Hvis den ikke finner noe nyttig, kjør Deeper Search.
  7. Når den manglende partisjonen vises, marker den og velg Write.
  8. Bekreft, og start deretter PC-en på nytt.

Hvis ingenting har overskrevet området der partisjonstabelloppføringen ligger, kan dette noen ganger gjenopprette partisjonen i ett forsøk, med de samme filene, den samme strukturen, og en disk som oppfører seg som om ingenting har skjedd. Jeg har sett det fungere. Jeg har også sett at det ikke gjør det, så jeg ville fortsatt ha gjenopprettet filene først.

Alternativ 2, opprett en ny partisjon og gå videre

Hvis målet ditt bare er å gjøre stasjonen brukbar igjen etter gjenoppretting, er dette den enklere veien.

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på den Uallokerte plassen og velg Nytt enkelt volum.
  3. Gå gjennom veiviseren, tilordne en stasjonsbokstav og velg et filsystem. De fleste bruker NTFS.
  4. La Hurtigformatering være på, og fullfør.

Etterpå kopierer du de gjenopprettede filene til den nye partisjonen.

En ting til, og denne delen er viktig. Hvis stasjonen er en SSD, må du være rask. TRIM kan slette blokker i bakgrunnen, noe som gjør at muligheten for gjenoppretting faller kraftig. Hvis det er en vanlig harddisk, er sjansene dine som regel bedre, så lenge du unngår nye skrivinger på den. Lærte dette på den harde måten, lol.

Start med diagnose, ikke gjenoppretting.

Hvis partisjonen forsvant ut av ingenting, ville jeg ikke anta at det bare var en slettet oppføring. Noen ganger blir partisjonstabellen korrupt fordi USB-broen, kabelen, kabinettet eller selve disken er i ferd med å svikte. Det endrer hva du bør gjøre først.

Mitt første trekk ville vært dette.

1. Prøv en annen USB-kabel og port.
  2. Hvis disken har ekstern strømforsyning, sjekk den også.
  3. Les SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller smartctl.
  4. Hvis SMART viser omallokerte sektorer, ventende sektorer, I/O-feil, eller disken kobler fra under lesing, stopp og klon den først.

Her skiller jeg meg litt fra @mikeappsreviewer. Filgjenoppretting først er greit på en frisk disk. På en ustabil disk er gjentatte skanninger tøffe for maskinvaren. I så fall, lag et image eller en klone av hele disken til en annen disk, og jobb deretter fra klonen. ddrescue er det vanlige valget for dårlige disker fordi det hopper over skadede områder og prøver igjen senere. Tregt, men tryggere.

En grei triageregel:
Hvis disken er frisk, skann den.
Hvis disken er ustabil, klon den.

Etter det, bruk et partisjonsbevisst verktøy. Disk Drill er et solid alternativ fordi det ofte viser tapte partisjoner og lar deg forhåndsvise filer før gjenoppretting. Jeg liker å forhåndsvise 10 til 20 filer fra forskjellige mapper før jeg lagrer noe. Hvis forhåndsvisningene mislykkes over hele linjen, er filsystemskaden dypere enn en manglende partisjonsoppføring.

Sjekk også om disken er GPT eller MBR. Hvis en ekstern disk på 4 TB ble initialisert som MBR ved en feil på et tidspunkt, vil Windows bare tilordne en del av den. Jeg har sett folk tro at en partisjon var tapt når problemet var feil partisjonsstil.

En ting til. Hvis dette bare er personlige filer og det ikke finnes sikkerhetskopier, er den tryggeste veien:
klon eller lag image først, gjenopprett filer deretter, bygg opp partisjonen til slutt.

For generell research er denne oversikten grei: beste programvare for datagjenoppretting for 2026.

Ikke formater. Ikke kjør chkdsk på det skadede volumet. Den der brenner folk hele tiden.

Hvis partisjonen nettopp forsvant, ville jeg lagt til én sjekk før du gjør noen gjenopprettingsrunde: sammenlign hva Windows ser med hva diskens fastvare rapporterer.

Åpne en administratorkommandolinje og kjør:

diskpart
list disk

Hvis diskstørrelsen ser feil ut der, som at en 4 TB-disk plutselig vises som 746 GB eller noe merkelig, kan det peke på oversettelsesproblemer i kabinettet/adapteren, ikke bare en tapt partisjon. I så fall ville jeg faktisk unngå å skrive en ny partisjonstabell i det hele tatt til du har testet disken i et annet kabinett, en annen PC, eller direkte via SATA hvis mulig. Folk hopper over dette og ender opp med å fikse feil problem.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar om å ikke skrive til disken, men jeg er litt mindre ivrig etter å gjenoppbygge partisjonen tidlig, selv med TestDisk. Hvis den eksterne broen rapporterer feil sektorstørrelse eller disken faller ut periodisk, kan det å skrive partisjonen tilbake gjøre ting mye mer rotete veldig fort.

Min rekkefølge ville vært:

1. Bekreft at den rapporterte diskstørrelsen er riktig.
  2. Sjekk Enhetsbehandling og Hendelsesliste for disktilbakestillinger eller I/O-feil.
  3. Hvis disken klikker, kobler fra eller låser lesinger, ta et image av den først.
  4. Hvis maskinvaren ser stabil ut, skann deretter etter filer eller den gamle partisjonen.

Hvis dette også er en exFAT-disk, vær ekstra forsiktig med alle reparasjonsalternativer fra Windows. exFAT-reparasjoner kan gå galt veldig fort etter min erfaring.

For faktisk gjenoppretting er Disk Drill greit fordi det kan oppdage tapte partisjoner og la deg forhåndsvise filer før du lagrer dem et annet sted. Det forhåndsvisningstrinnet betyr mer enn folk tror. En filliste betyr ingenting hvis filene ikke kan åpnes.

Hvis du vil ha en veiledning på lettfattelig språk, dekker denne hvordan gjenopprette en slettet partisjon og gjenopprette filene dine trygt.

Viktig: ikke kjør chkdsk ennå. Det verktøyet er for å reparere et montert filsystem, ikke for mystisk ikke-allokert plass.

Jeg ville startet ett lag lavere enn gjenopprettingsprogramvare: sjekk om partisjonen bare er skjult av en dårlig disksignatur / offline-tilstand / bokstavkonflikt. I Diskbehandling, hvis disken vises som Frakoblet eller volumet finnes men ikke har noe monteringspunkt, er det risikofritt å rette det sammenlignet med skanninger eller partisjonsskriving.

Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og litt med @boswandelaar og @reveurdenuit, er dette: Jeg ville ikke hastet inn i TestDisk bare fordi plassen står som ikke allokert. Hvis kabinettet oversetter sektorer feil, kan det å skrive tilbake en funnet partisjon låse inn feil geometri.

Min rekkefølge:

1. Sjekk diskstørrelsen i BIOS eller på en annen maskin hvis mulig.
  2. I Diskbehandling, sjekk Frakoblet/Fremmed/Ingen bokstav først.
  3. I Enhetsbehandling, avinstaller USB-masselagringsoppføringen, koble til på nytt, og se om oppregningen endres.
  4. Hvis volumet noen gang vises som RAW, ta vare på de første og siste få MB med et sektorverktøy før du eksperimenterer.
  5. Bestem først da mellom partisjonsgjenoppretting og filgjenoppretting.

Hvis disken er stabil og du hovedsakelig bryr deg om filer, er Disk Drill et rimelig mellomnivåverktøy.

Fordeler med Disk Drill:

• god oppdagelse av tapte partisjoner
  • enkle forhåndsvisninger
  • vanligvis bedre for ikke-eksperter enn kommandolinjeverktøy

Ulemper:

• ikke det billigste alternativet
  • dype skanninger kan ta evigheter
  • på alvorlig skadede disker er det ikke en erstatning for å lage en avbildning først

Hvis filene virkelig er uerstattelige og disken lager nye lyder, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium. Det er det virkelige veiskillet.