Ik heb per ongeluk mijn USB-flashstation geformatteerd terwijl ik probeerde enkele documenten en foto’s te verplaatsen, en nu lijkt alles verwijderd. Deze bestanden zijn erg belangrijk, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of gegevensherstel van een geformatteerd flashstation nog steeds mogelijk is en welke stappen ik moet nemen voordat ik het erger maak.
Dat heb ik ook meegemaakt. Ik heb een tijd geleden een USB-stick met familiefoto's gewist en dacht dat ik eraan was. Als die van jou per ongeluk is geformatteerd, zou ik er nog niet van uitgaan dat de bestanden weg zijn.
Het eerste wat ik zou uitzoeken, is wat voor soort formattering er heeft plaatsgevonden.
Als het snel klaar was, zoals een paar seconden of minder dan een minuut, zou ik wedden dat het een snelle formattering was. In mijn geval betekende dat dat de stationsindex was gewist, terwijl de bestanden nog steeds op het apparaat stonden totdat nieuwe gegevens ze vervingen. Een volledige formattering is zwaarder. Die duurt langer en richt meer schade aan aan wat er eerder op stond.
Dus stop vóór alles eerst met de schijf te gebruiken.
- Formatteer hem niet opnieuw
- Voer CHKDSK niet uit
- Gebruik geen reparatietool
- Kopieer er geen testbestanden naartoe
Elke schrijfactie verkleint je kansen.
Ik zou ook eerst één saaie controle doen, want dat bespaart tijd als het raak is. Kijk rond naar kopieën die je was vergeten:
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Downloads, Bureaublad, Documenten, oude mappen
- E-mailbijlagen, chatapps, dingen die je naar iemand hebt gestuurd
Ik heb dit ooit overgeslagen, een uur besteed aan scannen en daarna de helft van de bestanden in een oude cloudsynchronisatiemap gevonden. Voelde me echt dom, eerlijk gezegd.
Als er geen back-up opduikt, zou ik overstappen op herstelsoftware. Ik heb Disk Drill gebruikt, en daarmee kreeg ik de meeste van mijn bestanden terug. Bij mij was het ergens rond de 90 procent, al waren de namen en mapstructuur rommelig.
Wat ik deed:
- Ik installeerde het op mijn computer, niet op de USB-stick
- Ik sloot de geformatteerde USB-stick aan
- Ik opende Disk Drill en koos de USB-stick uit de lijst
- Ik klikte op Zoeken naar verloren gegevens
- Ik gebruikte Universele scan voor de geformatteerde schijf
- Ik liet de scan volledig afronden, zelfs toen het leek alsof hij eerder klaar was
- Ik bekeek bestanden eerst in de voorbeeldweergave vóór herstel
- Ik sloeg herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde USB-stick
Dat deel met de voorbeeldweergave was voor mij erg belangrijk. Als een foto of document in de preview werd geopend, waren de kansen op herstel goed.
Nog één ding. Als de USB-stick vreemd doet, traag leest, willekeurig de verbinding verbreekt of foutmeldingen geeft, zou ik stoppen met herhaaldelijk scannen op de fysieke schijf. Disk Drill heeft een optie om eerst een byte-voor-byte-image te maken. Scan de image, niet het defecte apparaat. Dat is veiliger. Die les leerde ik laat.
Als software het niet redt en de bestanden belangrijk zijn, zoals trouwfoto's, babyfoto's of belastingdocumenten, dan is een dataherstelbedrijf nog steeds een optie. Duur, ja. Nog altijd beter dan de schijf overschrijven en elke kans verliezen die je nog had.
Ik weet dat dit rot is. Toch is een snelle formattering vaak herstelbaar als je snel genoeg stopt met naar de schijf schrijven.
Ja, als de flashdrive een snelle formattering heeft gekregen, maken je bestanden nog steeds kans.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop nu meteen met het gebruiken van de USB. Elke nieuwe schrijfactie verkleint de kans op herstel. Maar ik zou nog één extra controle doen voordat je tijd besteedt aan scannen. Open Schijfbeheer in Windows en kijk of de USB de verwachte grootte en een normale partitie toont. Als de capaciteit er verkeerd uitziet, zoals 0 bytes of een heel kleine grootte, dan kan dit meer zijn dan alleen een formatteringsprobleem.
Ook is een volledige formattering niet altijd de genadeslag die mensen denken dat het is. Op oudere systemen en sommige apparaten duiken er nog steeds delen van gegevens op, al is de bestandskwaliteit vaak slechter en zijn de namen verdwenen. Schrijf het dus niet te snel af.
Wat ik zou doen:
- Sluit hem één keer aan en bevestig dat de schijf wordt gedetecteerd.
- Als hij de verbinding verbreekt of vastloopt, maak dan eerst een image.
- Scan de image of de USB met Disk Drill.
- Sorteer de resultaten eerst op bestandstype en bekijk daarna documenten en foto’s.
- Herstel naar je pc of een andere externe schijf, nooit terug naar dezelfde USB.
Voor documenten, zoek naar DOCX, PDF, XLSX. Voor foto’s, JPG, PNG, HEIC, RAW. Resultaten van diepe scans verliezen vaak de mapstructuur, dus herstel op basis van bestandstype bespaart tijd.
Als de bestanden zakelijke documenten, juridische dossiers of jaren aan foto’s zijn, blijf dan niet urenlang opnieuw scannen als de resultaten er slecht uitzien. Herstel in een lab wordt snel duur, maar soms is dat de veiligere keuze.
Voor hulp bij bestandsherstel van een geformatteerde flashdrive en stappen voor herstel van USB-foto’s is deze korte video ook nuttig:
bekijk deze uitleg over herstel van USB-gegevens
Kort gezegd, geformatteerd betekent niet altijd gewist. Als het een snelle formattering was, zijn je kansen redelijk goed. Als de schijf gezond is, is Disk Drill een prima plek om te beginnen. Sommige mensen krijgen het meeste terug, anderen niet, maar vroeg stoppen met schrijven maakt het grootste verschil.
Ja, mogelijk. Een geformatteerde USB betekent niet automatisch dat de bestanden voorgoed weg zijn.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @codecrafter, maar ik wil één ding toevoegen dat ze een beetje hebben overgeslagen: sommige flashdrives gebruiken wear leveling en TRIM-achtig gedrag, waardoor herstel minder voorspelbaar kan zijn dan bij een oude harde schijf. In gewoon Nederlands: zelfs een snelle formattering kan herstelbaar zijn, maar USB-sticks zijn soms vreemd en inconsistent.
Wat het belangrijkst is:
- als het een snelle formattering was, zijn de kansen beter
- als je niets nieuws hebt opgeslagen erop, zijn de kansen beter
- als de schijf nog steeds normaal wordt gelezen, zijn de kansen beter
Wat ik niet zou doen, is uren besteden aan willekeurige herstelopdrachten. CHKDSK is geweldig voor bestandssysteemproblemen, maar waardeloos als je doel is om bestanden terug te halen na een formattering. Het kan een puinhoop maken van wat er nog over is.
Mijn advies:
- Controleer eerst of de ontbrekende bestanden ergens anders bestaan.
- Zo niet, herstel ze dan ZSM.
- Als de USB zich instabiel gedraagt, stop dan en maak eerst een image.
- Gebruik een goede herstelapp zoals Disk Drill en herstel bestanden naar een andere schijf.
Let ook niet te veel op de oorspronkelijke mapnamen. Na een formattering zijn de beste herstelresultaten vaak gebaseerd op bestandssignaturen, dus foto’s/documenten kunnen terugkomen maar er ongeorganiseerd uitzien. Dat is normaal.
Als je meer advies van de community wilt, heeft deze thread een paar goede tips voor herstel van USB-flashdrives van Reddit-gebruikers.
Kort gezegd: ja, gegevens van een geformatteerde flashdrive kunnen vaak nog worden hersteld, maar stop nu met het gebruiken van de schijf. Dat is echt doorslaggevend, zonder grap.