Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell mens jeg prøvde å flytte noen dokumenter og bilder, og nå ser alt ut til å være slettet. Disse filene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting fra en formatert minnepinne fortsatt er mulig, og hvilke trinn jeg bør ta før jeg gjør ting verre.
Har vært der. Jeg slettet en USB med familiebilder på ved en feil for en stund siden og trodde jeg var helt ferdig. Hvis din ble formatert ved et uhell, ville jeg ikke tatt for gitt at filene er borte ennå.
Det første jeg ville funnet ut av er hva slags formatering som skjedde.
Hvis det ble ferdig raskt, som på noen sekunder eller under ett minutt, ville jeg satset på at det var en hurtigformatering. I mitt tilfelle betydde det at stasjonsindeksen ble tømt, mens filene fortsatt lå på enheten til nye data erstattet dem. En full formatering er tøffere. Den tar lengre tid og gjør mer skade på det som lå der fra før.
Så før noe annet, slutt å røre stasjonen.
- Ikke formater den igjen
- Ikke kjør CHKDSK
- Ikke bruk noe reparasjonsverktøy
- Ikke kopier testfiler til den
Hver skriving senker sjansene dine.
Jeg ville også gjort én kjedelig sjekk først, fordi det sparer tid når det fungerer. Se etter kopier du har glemt:
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter, gamle mapper
- E-postvedlegg, chatapper, ting du har sendt til noen
Jeg hoppet over dette en gang, brukte en time på å skanne, og fant så halvparten av filene i en gammel mappe for skysynkronisering. Følte meg ganske dum, tbh.
Hvis ingen sikkerhetskopi dukker opp, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill, og det fikk tilbake de fleste filene mine. Jeg lå et sted rundt 90 prosent, selv om navn og mappestruktur var rotete.
Dette gjorde jeg:
- Installerte det på datamaskinen min, ikke på USB-en
- Koblet til den formaterte USB-en
- Åpnet Disk Drill og valgte USB-en fra listen
- Klikket på Søk etter tapte data
- Brukte Universal Scan for den formaterte stasjonen
- Lot skanningen fullføres helt, selv når det så ut som den var ferdig tidlig
- Forhåndsviste filer før gjenoppretting
- Lagret gjenopprettede filer på en annen stasjon, aldri tilbake på samme USB
Forhåndsvisningsdelen betydde mye for meg. Hvis et bilde eller dokument åpnet i forhåndsvisning, var sjansene for gjenoppretting gode.
En ting til. Hvis USB-en oppfører seg rart, har treg lesing, tilfeldige frakoblinger, feilmeldinger, ville jeg sluttet å kjøre gjentatte skanninger på den fysiske stasjonen. Disk Drill har et alternativ for å lage et byte-for-byte-avbildning først. Skann avbildningen, ikke enheten som svikter. Slik er det tryggere. Jeg lærte den litt sent.
Hvis programvare ikke får det til og filene betyr noe, som bryllupsbilder, babybilder, skattedokumenter, så er et datagjenopprettingsverksted fortsatt et alternativ. Dyrt, ja. Fortsatt bedre enn å overskrive stasjonen og miste enhver sjanse du hadde.
Jeg vet at denne delen suger. Likevel kan en hurtigformatering ofte gjenopprettes hvis du slutter å skrive til stasjonen raskt nok.
Ja, hvis minnepinnen bare ble hurtigformatert, har filene dine fortsatt en sjanse.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Slutt å bruke USB-en med en gang. Hver ny skriving reduserer sjansen for gjenoppretting. Men jeg ville tatt én ekstra sjekk før du bruker tid på skanning. Åpne Diskbehandling i Windows og se om USB-en viser forventet størrelse og en normal partisjon. Hvis kapasiteten ser feil ut, som 0 byte eller en veldig liten størrelse, kan dette være mer enn bare et formateringsproblem.
Full formatering er heller ikke alltid så ødeleggende som folk tror. På eldre systemer og enkelte enheter kan deler av dataene fortsatt dukke opp, selv om filkvaliteten ofte er dårligere og filnavnene er borte. Så ikke avskriv det for raskt.
Dette ville jeg gjort:
- Koble den til én gang og bekreft at stasjonen blir oppdaget.
- Hvis den kobler fra eller fryser, lag et image først.
- Skann imaget eller USB-en med Disk Drill.
- Sorter resultatene etter filtype først, og forhåndsvis deretter dokumenter og bilder.
- Gjenopprett til PC-en din eller en annen ekstern stasjon, aldri tilbake til samme USB.
For dokumenter, se etter DOCX, PDF, XLSX. For bilder, JPG, PNG, HEIC, RAW. Resultater fra dypskanning mister ofte mappestrukturen, så gjenoppretting basert på filtype sparer tid.
Hvis filene er forretningsdokumenter, juridiske dokumenter eller år med bilder, ikke fortsett å skanne i timevis hvis resultatene ser dårlige ut. Gjenoppretting på laboratorium blir fort dyrt, men noen ganger er det det tryggere valget.
For hjelp med filgjenoppretting fra formatert minnepinne og trinn for gjenoppretting av bilder fra USB, er denne korte videoen også nyttig:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av USB-data
Kortversjonen er at formatert ikke alltid betyr slettet. Hvis det var en hurtigformatering, er sjansene dine ganske gode. Hvis stasjonen er frisk, er Disk Drill et solid sted å starte. Noen får tilbake det meste, noen får ikke det, men det viktigste er å stoppe skriving tidlig.
Ja, muligens. En formatert USB betyr ikke automatisk at filene er borte for alltid.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil legge til én ting de på en måte overså: noen minnepinner bruker wear leveling og TRIM-lignende oppførsel, så gjenoppretting kan være mindre forutsigbar enn med en gammel harddisk. Enkelt sagt kan selv en hurtigformatering kunne gjenopprettes, men USB-pinner er noen ganger rare og inkonsekvente.
Det viktigste er dette:
- hvis det var en hurtigformatering, er sjansene bedre
- hvis du ikke har lagret noe nytt på den, er sjansene bedre
- hvis stasjonen fortsatt leses normalt, er sjansene bedre
Det jeg ikke ville gjort, er å bruke timevis på å prøve tilfeldige reparasjonskommandoer. CHKDSK er flott for filsystemproblemer, men elendig når målet ditt er å gjenopprette slettede filer etter en formatering. Det kan ødelegge det som er igjen.
Min vurdering:
- Sjekk først om de manglende filene finnes et annet sted.
- Hvis ikke, gjenopprett så raskt som mulig.
- Hvis USB-en oppfører seg ustabilt, stopp og lag et avbildning av den først.
- Bruk en ordentlig gjenopprettingsapp som Disk Drill og gjenopprett filene til en annen stasjon.
Ikke vær for opptatt av originale mappenavn heller. Etter en formatering er de beste gjenopprettingene ofte basert på filsignaturer, så bilder/dokumenter kan komme tilbake, men se uorganiserte ut. Det er normalt.
Hvis du vil ha flere råd fra fellesskapet, har denne tråden noen gode tips om gjenoppretting av USB-minnepinne fra Reddit-brukere.
Kortversjon: ja, data fra en formatert minnepinne kan fortsatt gjenopprettes, men slutt å bruke stasjonen nå. Den delen er helt avgjørende, uten spøk.