Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra en HFS-formatert stasjon og har ikke lagret noe nytt på den ennå. Jeg prøver å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette HFS-data på uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke verktøy eller trinn bør jeg prøve først?
Slettede filer på HFS eller HFS+ er vanligvis ikke borte med en gang, selv om du har tømt Papirkurven. macOS markerer som regel bare den delen av disken som tilgjengelig igjen. Selve dataene kan fortsatt ligge der til noe annet blir skrevet over dem.
Så det viktigste er enkelt: slutt å bruke den disken så mye som mulig. Ikke installer apper på den, ikke lagre nye filer på den, og ikke fortsett å rote rundt hvis du kan unngå det. Ny aktivitet er det som kan gjøre en gjenopprettbar slettet fil til en permanent overskrevet fil.
Hvis det er Macens interne disk, er det upraktisk fordi du ikke helt kan unngå å bruke den med mindre du starter fra en annen disk. Men hold i det minste aktiviteten på et minimum og installer gjenopprettingsprogramvare et annet sted.
Og ja, det er som regel verdt å prøve selv om du ikke har en sikkerhetskopi. Hvis disken er fysisk defekt, for eksempel klikker, ikke spinner opp eller ikke vises i det hele tatt, er programvare sannsynligvis ikke løsningen, og et gjenopprettingslaboratorium er det tryggere valget. Men ved vanlig sletting, tømt Papirkurv, utilsiktet formatering eller en disk som fortsatt vises i Diskverktøy, er gjenopprettingsprogramvare akkurat det du bør prøve først.
Et enkelt alternativ er Disk Drill. Det har et vanlig visuelt grensesnitt, og du kan skanne og forhåndsvise filer før du bestemmer deg for om du vil gjenopprette dem.
Grunnleggende fremgangsmåte:
1. Installer Disk Drill et annet sted enn på disken du gjenoppretter fra.
Hvis de tapte filene var på Macens interne disk, installer det på en ekstern USB-disk eller en annen ekstern disk. Hvis de tapte filene var på en ekstern disk, installer Disk Drill på selve Macen. Ikke skriv noe nytt til disken du prøver å redde.
2. Åpne det og velg disken med problemet.
Velg disken som hadde de slettede filene.
3. Kjør Søk etter tapte data.
Skanningen kan ta en stund, spesielt på større disker. Du kan sjekke funn før den er ferdig, men å la skanningen fullføres gir deg vanligvis best sjanse.
4. Forhåndsvis resultatene.
Disk Drill sorterer funne filer etter type, som bilder, dokumenter og videoer. Bruk forhåndsvisningsalternativet, det lille øyeikonet, for å se om filene faktisk er intakte før du gjenoppretter noe.
5. Velg filene du vil ha og gjenopprett dem.
Merk av filene du trenger.
6. Lagre dem på en annen disk.
Denne delen er også viktig. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme disken du skannet. Bruk en annen disk eller et annet trygt sted.
En ting med eldre Macer og HFS+ er at journalføring noen ganger kan hjelpe gjenopprettingsverktøy med å beholde mer av den opprinnelige filinformasjonen, som navn og mappelokasjoner. Men den journalen blir gjenbrukt over tid, så hvis du venter for lenge eller fortsetter å bruke disken, kan gjenopprettingen bli mer rotete.
Hvis Disk Drills skanning kan forhåndsvise filene og de ser intakte ut, er det et veldig godt tegn. Da er hovedjobben bare å få dem kopiert til et trygt sted uten å skrive noe annet til den opprinnelige disken.
Sjansene dine er ganske gode bare fordi du sluttet å skrive til disken, men jeg ville unngå å behandle den originale disken som noe å eksperimentere på. Hvis filene er viktige, lag først et sektor-for-sektor-avbildning eller en klone til en annen disk, og skann deretter kopien med Disk Drill eller hvilket gjenopprettingsverktøy du enn velger. Ikke kjør First Aid, reparasjonsverktøy, reformater eller prøv å fikse HFS-volumet før gjenoppretting, siden dette kan endre katalogoppføringene og gjøre filnavn eller mappestruktur vanskeligere å gjenopprette. Hvis du ikke kan lage en klone fordi disken gir feil eller kobler fra, er det da jeg ville stoppet og vurdert et laboratorium i stedet for å la programvare jobbe med en sviktende disk i timevis.
Ikke fortsett å montere stasjonen på vanlig måte og klikke rundt i Finder bare for å sjekke hva som fortsatt er der. macOS kan skrive små mengder systemdata til et volum når det monteres, spesielt ting som Spotlight, Papirkurv og mapper for filsystemhendelser. Det er ikke det samme som å kopiere en film til det, men når du prøver å gjenopprette slettede filer, er unødvendige skrivinger fortsatt unødvendige skrivinger.
Jeg er enig i rådet om å klone først, men jeg ville laget klonen eller avbildningen før jeg kjørte noen gjenopprettingsapp hvis filene er viktige. Deretter kan du skanne klonen med Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy og gjenopprette filene til en tredje stasjon. Hvis du hopper over kloningen, må du i det minste sørge for at gjenopprettingsmålet ikke er den samme HFS-stasjonen. Folk gjør fortsatt den feilen fordi programvaren lar dem velge hvilken som helst plassering, og gjenoppretting tilbake til samme disk kan overskrive de nøyaktige filene du prøver å redde.
Det irriterende forbeholdet er at jeg har ikke lagret noe nytt ikke alltid betyr at ingenting har endret seg. Hvis dette var en ekstern mekanisk harddisk, er sjansene dine vanligvis ganske gode etter en enkel sletting. Hvis det var en SSD og TRIM var involvert, kan gjenoppretting være mye verre selv om du sluttet å bruke den med en gang. Uansett, ikke kjør Førstehjelp, ikke reformater, ikke bygg opp kataloger på nytt, og ikke la macOS tilby å initialisere noe. Skann en kopi hvis du kan, forhåndsvis før du betaler for gjenoppretting hvis verktøyet støtter det, og stol bare på filer som faktisk åpnes etter at de er kopiert ut.
En slettet mappe på en ekstern HFS±harddisk er et helt annet problem enn slettede filer på Mac-en du for øyeblikket har startet fra. Tilfellet med ekstern disk er vanligvis mye enklere å kontrollere: koble den fra, slutt å montere den, lag et image, skann imaget. Tilfellet med oppstartsdisken er mer rotete fordi macOS fortsetter å skrive logger, cacher, nettleserdata, swap-filer, Spotlight-data og hva ellers mens du prøver å være forsiktig.
Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, sjekk de kjedelige gjenopprettingsveiene først, men gjør det uten å skrive til problemdisken. Se på Time Machine, en annen sikkerhetskopidisk, sky-synkroniseringshistorikk, e-postvedlegg, gamle eksporter, kopier på telefonen osv. Det høres åpenbart ut, men folk bruker noen ganger timer på å skanne en disk når filen ligger i delen for nylig slettet i iCloud Drive eller i et gammelt Time Machine-øyeblikksbilde. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi er ryddigere enn filutskjæring.
Hvis du bruker et verktøy som Disk Drill, ville jeg behandlet forhåndsvisningen som et filter, ikke et løfte. Hvis det viser filen med riktig navn, mappe, størrelse, og den forhåndsvises korrekt, er det oppmuntrende. Hvis det bare finner file12345.jpg under en generisk rekonstruert mappe, kan det fortsatt være brukbart, men du kan miste opprinnelige navn, mapper, opprettelsesdatoer eller deler av innholdet. Med HFS+ kan gjenoppretting variere fra alt kommer pent tilbake til her er en haug med filer uten navn, avhengig av hvilke katalogoppføringer og filutstrekninger som fortsatt er intakte.
Den tryggeste arbeidsflyten er fortsatt: slutt å bruke disken, lag et fullstendig image eller en klone til en annen disk, skann kopien, gjenopprett til et tredje sted. Hvis du ikke har nok ledig lagringsplass til både et image og gjenopprettede filer, kjøp eller lån en annen disk før du begynner. Å kjøre skanninger mot originalen fordi du har lite plass er slik en enkel sletting kan bli til et verre problem.
Og ikke ignorer diskhelsen. Hvis disken klikker, kobler fra gjentatte ganger, bruker evigheter på å lese, eller viser I/O-feil, kan gjenopprettingsprogramvare få den til å jobbe hardere på akkurat feil tidspunkt. I så fall ville jeg enten klonet den med et verktøy beregnet på dårlige disker eller stoppet opp og vurdert et gjenopprettingsverksted. For en normal utilsiktet sletting på en frisk HFS-disk er det likevel absolutt verdt å prøve gjenoppretting så lenge du unngår å skrive noe tilbake til det samme volumet.