Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra et HFS-formateret drev og har ikke gemt noget nyt på det endnu. Jeg prøver at finde den sikreste måde at gendanne HFS-data på uden at gøre situationen værre. Hvilke værktøjer eller trin bør jeg prøve først?
Slettede filer på HFS eller HFS+ er som regel ikke væk med det samme, selv hvis du har tømt Papirkurven. macOS markerer for det meste bare den del af drevet som ledig igen. De faktiske data kan stadig ligge der, indtil noget andet bliver skrevet ovenpå dem.
Så det vigtigste er enkelt: stop med at bruge det drev så meget som muligt. Installer ikke apps på det, gem ikke nye filer på det, og lad være med at rode rundt på det, hvis du kan undgå det. Ny aktivitet er det, der kan forvandle en gendannelig slettet fil til en permanent overskrevet fil.
Hvis det er din Macs interne drev, er det irriterende, fordi du ikke helt kan undgå at bruge det, medmindre du starter op fra et andet drev. Men hold i det mindste aktiviteten på et minimum, og installer gendannelsessoftware et andet sted.
Og ja, det er som regel værd at prøve, selv hvis du ikke har en sikkerhedskopi. Hvis drevet er fysisk defekt, som for eksempel klikker, ikke spinner op eller slet ikke vises, så er software sandsynligvis ikke løsningen, og et datagendannelseslaboratorium er den sikrere vej. Men ved normal sletning, tømt Papirkurv, utilsigtet formatering eller et drev, der stadig vises i Diskværktøj, er gendannelsessoftware præcis det, du bør prøve først.
En ligetil mulighed er Disk Drill. Det har en almindelig visuel brugerflade, og du kan scanne og forhåndsvise filer, før du beslutter, om du vil gendanne dem.
Grundlæggende fremgangsmåde:
1. Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du gendanner fra.
Hvis de mistede filer lå på Macs interne drev, så installer det på et eksternt USB-drev eller en anden ekstern disk. Hvis de mistede filer lå på et eksternt drev, så installer Disk Drill på selve Macen. Skriv ikke noget nyt til det drev, du prøver at redde.
2. Åbn det, og vælg problemdrevet.
Vælg det drev, der havde de slettede filer.
3. Kør “Søg efter mistede data”.
Scanningen kan tage et stykke tid, især på større drev. Du kan se fundne elementer, før den er færdig, men hvis du lader scanningen fuldføre, får du som regel den bedste chance.
4. Forhåndsvis resultaterne.
Disk Drill sorterer fundne filer efter type, såsom billeder, dokumenter og videoer. Brug forhåndsvisningsmuligheden, det lille øjeikon, til at se, om filerne faktisk er intakte, før du gendanner noget.
5. Vælg de filer, du vil have, og gendan dem.
Markér de filer, du har brug for.
6. Gem dem på et andet drev.
Denne del er også vigtig. Gendan ikke filer tilbage til det samme drev, du scannede. Brug en anden disk eller en anden sikker placering.
En ting ved ældre Mac-computere og HFS+ er, at journalføring nogle gange kan hjælpe gendannelsesværktøjer med at bevare mere af den oprindelige filinformation, såsom navne og mappeplaceringer. Men den journal bliver genbrugt over tid, så hvis du venter for længe eller fortsætter med at bruge drevet, kan gendannelsen blive mere rodet.
Hvis Disk Drills scanning kan forhåndsvise filerne, og de ser intakte ud, er det et meget godt tegn. På det tidspunkt er hovedopgaven bare at få dem kopieret over på et sikkert sted uden at skrive noget som helst andet til det oprindelige drev.
Dine chancer er rimelige, kun fordi du holdt op med at skrive til disken, men jeg ville undgå at behandle det originale drev som det, man eksperimenterer på. Hvis filerne betyder noget, så lav først et sektor-for-sektor-image eller en klon til et andet drev, og scan derefter kopien med Disk Drill eller det gendannelsesværktøj, du vælger. Kør ikke First Aid, reparationsværktøjer, omformater, eller forsøg at rette HFS-diskenheden før gendannelse, da det kan ændre mappeposterne og gøre filnavne eller mappestruktur sværere at gendanne. Hvis du ikke kan lave en klon, fordi drevet giver fejl eller afbryder forbindelsen, er det dér, jeg ville stoppe og overveje et laboratorium i stedet for at lade software arbejde på en svigtende disk i timevis.
Monter ikke drevet normalt og klik rundt i Finder bare for at tjekke hvad der stadig er der. macOS kan skrive små mængder systemdata til en diskenhed, når den monteres, især ting som Spotlight, Papirkurv og mapper til filsystemhændelser. Det er ikke det samme som at kopiere en film over på den, men når du forsøger at gendanne slettede filer, er unødvendige skrivninger stadig unødvendige skrivninger.
Jeg er enig i rådet om at klone først, men jeg ville lave klonen eller diskaftrykket før jeg kører nogen gendannelsesapp, hvis filerne er vigtige. Scan derefter klonen med Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj og gendan filerne til et tredje drev. Hvis du springer kloningen over, så sørg i det mindste for, at gendannelsesmålet ikke er det samme HFS-drev. Folk laver stadig den fejl, fordi softwaren lader dem vælge en vilkårlig placering, og gendannelse tilbage til den samme disk kan overskrive de præcise filer, du forsøger at redde.
Det irriterende forbehold er, at jeg har ikke gemt noget nyt ikke altid betyder at intet har ændret sig. Hvis dette var en ekstern mekanisk harddisk, er dine chancer som regel rimelige efter en simpel sletning. Hvis det var en SSD og TRIM var involveret, kan gendannelse være meget værre, selv hvis du stoppede med at bruge den med det samme. Uanset hvad, så kør ikke Førstehjælp, omformater ikke, genopbyg ikke mapper, og lad ikke macOS tilbyde at initialisere noget. Scan en kopi hvis du kan, forhåndsvis før du betaler for gendannelse hvis værktøjet understøtter det, og stol kun på filer, der faktisk kan åbnes, efter at de er kopieret ud.
En slettet mappe på en ekstern HFS±harddisk er et helt andet problem end slettede filer på den Mac, du er startet op fra lige nu. Tilfældet med det eksterne drev er som regel meget lettere at kontrollere: frakobl det, stop med at montere det, lav et image, scan imaget. Tilfældet med opstartsdrevet er mere rodet, fordi macOS bliver ved med at skrive logfiler, caches, browserdata, swapfiler, Spotlight-data og alt muligt andet, mens du prøver at være forsigtig.
Før du kører gendannelsessoftware, så tjek først de kedelige gendannelsesmuligheder, men gør det uden at skrive til det berørte drev. Kig på Time Machine, en anden backupdisk, cloudsynkroniseringshistorik, mailvedhæftninger, gamle eksporter, kopier på telefonen osv. Det lyder indlysende, men folk bruger nogle gange timer på at scanne en disk, mens filen ligger i sektionen for nyligt slettede i iCloud Drive eller i et gammelt Time Machine-snapshot. En gendannelse fra backup er renere end filudtrækning.
Hvis du bruger et værktøj som Disk Drill, ville jeg betragte forhåndsvisningen som et filter, ikke et løfte. Hvis det viser filen med det rigtige navn, den rigtige mappe, den rigtige størrelse, og den kan forhåndsvises korrekt, er det opmuntrende. Hvis det kun finder file12345.jpg i en generisk rekonstrueret mappe, kan det stadig være brugbart, men du kan miste originale navne, mapper, oprettelsesdatoer eller dele af indholdet. Med HFS+ kan gendannelse spænde fra alt kommer pænt tilbage til her er en bunke filer uden navn, afhængigt af hvilke katalogposter og filekstenter der stadig er intakte.
Den sikreste arbejdsgang er stadig: stop med at bruge drevet, lav et fuldt image eller en klon til en anden disk, scan kopien, gendan til en tredje placering. Hvis du ikke har nok ledig lagerplads til både et image og de gendannede filer, så køb eller lån et andet drev, før du begynder. At køre scanninger mod originalen, fordi du mangler plads, er sådan en simpel sletning kan udvikle sig til et værre problem.
Og ignorér ikke drevets tilstand. Hvis disken klikker, afbryder forbindelsen gentagne gange, er meget lang tid om at læse eller viser I/O-fejl, kan gendannelsessoftware få den til at arbejde hårdere på præcis det forkerte tidspunkt. I det tilfælde ville jeg enten klone den med et værktøj, der er beregnet til dårlige drev, eller stoppe og overveje et gendannelsesværksted. Ved en normal utilsigtet sletning på et sundt HFS-drev er det dog helt sikkert værd at prøve gendannelse, så længe du undgår at skrive noget tilbage til den samme diskenhed.