Bästa sättet att frigöra utrymme för bilder på iPhone om Bilder tar mycket plats?

Bilder tar upp det mesta av lagringsutrymmet på min iPhone, och utrymmet är nästan slut. Vilket är det säkraste sättet att frigöra lagringsutrymme för bilder utan att förlora viktiga bilder eller videor?

Du behöver förmodligen inte radera bilderna du faktiskt bryr dig om bara för att appen Bilder tar upp större delen av lagringsutrymmet på din iPhone. De största utrymmestjuvarna är vanligtvis sådant som är lätt att glömma bort: dubbletter, nästan identiska bilder, gamla skärmbilder, stora videor och Live Photos som inte behöver förbli animerade.

Att gå igenom flera års bilder manuellt är tidskrävande, så jag använde Clever Cleaner för att först organisera biblioteket. Den sorterar liknande bilder och dubbletter, videodubbletter, skärmbilder, Live Photos och andra stora filer i separata avsnitt. Det gjorde det mycket enklare att granska en typ av skräp åt gången i stället för att bläddra oändligt genom kamerarullen.

Smart Cleanup fungerade bra för den första genomgången. Funktionen hittar liknande bilder och komprimerar kompatibla mediefiler i samma arbetsflöde. Jag kontrollerade ändå de enskilda kategorierna efteråt eftersom jag inte ville låta en automatisk rensning bestämma allt åt mig.

De andra verktygen är användbara beroende på hur mycket tid du har. Compress minskar lagringsanvändningen utan att du behöver radera bilden helt. Läget Swipe är bättre om du vill sortera bilderna en i taget när du har några minuter över. Appen är gratis, har inga annonser och kräver ingen prenumeration för att du ska kunna börja rensa. Vissa verktyg har dock en ganska generös daglig gräns för nya användare.

Det finns även några andra ställen som är värda att kontrollera:

• Töm Senast raderade. Raderade bilder och videor ligger kvar där i 30 dagar, så utrymmet frigörs inte omedelbart om du inte tar bort dem från det albumet.
  • Gå igenom bilagor i Meddelanden. Gamla konversationer kan innehålla flera års bilder och videor som du inte längre behöver.
  • Om du använder iCloud-bilder aktiverar du Optimera iPhone-lagring. Telefonen behåller mindre lokala versioner medan originalen i full upplösning finns kvar i iCloud.

Det som förvånade mig mest var hur mycket lagringsutrymme som upptogs av bilddubbletter, bortglömda skärmbilder och gamla videor. Genom att ta bort sådant frigjordes gott om utrymme utan att jag behövde röra bilderna jag ville behålla.

Börja inte radera något förrän du har en separat kopia av originalen. iCloud-bilder är en synkroniseringstjänst, så om du raderar en bild på din iPhone kan den även tas bort från dina andra Apple-enheter och iCloud. Att något ”finns i iCloud” betyder inte nödvändigtvis att det är säkerhetskopierat på ett säkert och oberoende ställe.

Jag skulle först exportera det viktiga bildbiblioteket till en dator, extern hårddisk eller en annan molntjänst och sedan öppna några filer från säkerhetskopian för att bekräfta att de verkligen har kopierats. Därefter fungerar verktyg som Clever Cleaner bra för att sortera bort uppenbart skräp, men granska allt innan du raderar det i stället för att lita på automatiska val när det gäller bildserier eller liknande familjebilder.

Om du betalar för tillräckligt med iCloud-lagring är Optimera iPhone-lagring den minst drastiska lösningen. Förvänta dig bara inte att mängden använt lagringsutrymme minskar direkt. Telefonen kan behöva wifi, ström och lite tid innan den ersätter lokala filer i full upplösning med mindre versioner.

Om din iPhone fortfarande har några gigabyte ledigt kan du sortera bildbiblioteket som vanligt. Om det bara återstår några hundra megabyte bör du först frigöra lagringsutrymme som inte används av bilder. Ta bort hämtat innehåll från Netflix eller Spotify, radera poddar som sparats för offlineanvändning eller avlasta ett stort spel. Verktyg för bildrensning och iCloud-synkronisering kan fungera dåligt när telefonen nästan inte har något arbetsutrymme kvar.

När du har skapat detta utrymme går du till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring innan du bestämmer dig för vad du ska göra. Stora videor ger vanligtvis snabbare resultat än att radera hundratals vanliga bilder. Skärminspelningar, hämtade klipp och oavsiktliga fickvideor är särskilt värda att kontrollera. Apples inbyggda album Dubbletter är en annan rimlig startpunkt eftersom det är enklare att granska än en enorm kamerarulle.

Jag håller med @maxthewidget om att skapa en separat kopia, men se till att det är en riktig kopia och inte bara en annan synkroniserad vy av samma bibliotek. Öppna flera överförda bilder och spela upp ett par videor innan du raderar något. Var särskilt uppmärksam på äldre bilder och redigerade foton, eftersom det är dessa filer som mest sannolikt avslöjar en felaktig eller ofullständig överföring.

Clever Cleaner kan göra sorteringen snabbare, särskilt när det gäller liknande bilder och skärmbilder, men jag skulle undvika att göra en omfattande automatisk radering i ett enda steg. Liknande betyder inte dubblett. Två nästan identiska bilder kan ha olika ansiktsuttryck, fokus eller inramning. Komprimering kräver samma försiktighet eftersom den byter bildkvalitet mot lagringsutrymme, och ändringar som görs i ett synkroniserat bibliotek kan visas på alla dina enheter.

När du har raderat medier bör du tömma Senast raderade först efter att du har kontrollerat att säkerhetskopian går att använda. Det steget frigör lagringsutrymmet omedelbart, men tar bort ditt enkla alternativ för återställning. För den som redan betalar för tillräckligt med iCloud-lagring är Optimera iPhone-lagring fortfarande alternativet som kräver minst arbete. För den som försöker undvika ännu en månadsavgift tar det längre tid att kopiera originalen till en dator eller extern enhet, verifiera dem och sedan radera valda år eller stora videor från telefonen, men det ger betydligt större kontroll.

En pausad eller ofullständig iCloud-uppladdning ändrar den säkra ordningsföljden här. ”Optimera iPhone-lagring” kan inte minska det lokala biblioteket på ett säkert sätt förrän originalen har laddats upp, och uppladdningen kan stanna om ditt iCloud-lagringsutrymme är fullt. Kontrollera först synkroniseringsstatusen i Bilder och låt sedan telefonen vara ansluten till en laddare och Wi-Fi tills synkroniseringen är klar.

Använd därefter Optimera om du har tillräckligt med utrymme på iCloud. Annars följer du @maxthewidgets råd om en separat kopia och överför originalen till en dator eller enhet innan du tar bort något. Jag skulle börja med 4K-videor, slowmotion-klipp och RAW-bilder. Ett fåtal sådana filer kan ta upp mer utrymme än tusentals vanliga bilder.

För att spara lagringsutrymme framöver kan du ändra kameraformatet till Högeffektivt och undvika att spela in allt med den högsta videoupplösningen. Clever Cleaner kan hjälpa dig att hitta onödiga filer, men det löser inte problemet med utrymmeskrävande kamerainställningar eller ett iCloud-konto som har slutat synkronisera.

Sitt inte där och radera bilder manuellt en efter en i hopp om att lagringsindikatorn ska röra sig. Det är det långsammaste möjliga sättet att göra det här på, och du kommer att ge upp halvvägs. Siffran förändras knappt när du raderar enskilda bilder, eftersom det nästan alltid är videofiler som slukar utrymmet, vilket alla ovan redan har påpekat.

Det jag skulle invända lite mot är hur mycket folk förlitar sig på iCloud som en säker reservlösning. @silentcraft7782 satte fingret på den verkliga fällan: Optimera iPhone-lagring hjälper först när dina original har laddats upp helt, och om ditt iCloud är fullt står uppladdningen bara still. Hälften av råden i tråden förutsätter alltså indirekt att du antingen betalar för tillräckligt med iCloud-lagring eller är beredd att börja göra det. Om du försöker undvika den månadskostnaden är det ärliga svaret att du behöver exportera manuellt till en dator eller en extern enhet, och det är mer arbete än svaren får det att låta som.

Clever Cleaner är verkligen praktiskt för den tråkiga sorteringen, särskilt när det gäller skärmbilder och nästan identiska bildserier, men jag skulle använda det som ett sätt att se vad du har, inte som en raderingsknapp du litar blint på. Det är vid liknande bilder som automatiska val kan ställa till det, eftersom två bilder från samma ögonblick kan innehålla ett bra ansiktsuttryck i den ena och en blinkning i den andra. Mitt eget arbetsflöde skulle vara enkelt: börja med de största videorna, eftersom några få 4K-klipp frigör mer utrymme än tusen bilder, säkerhetskopiera dem och kontrollera att de går att spela upp från säkerhetskopian. Använd sedan ett sorteringsverktyg för det återstående bråtet och granska varje omgång själv. Tråkigt, men du riskerar inte att förlora något du bryr dig om.