Min externa hårddisk visar plötsligt saknat eller oallokerat utrymme, och jag kan inte komma åt en viktig partition med personliga filer på den. Jag försöker lista ut det säkraste sättet att återställa den förlorade partitionen utan att göra saken värre. Vilka steg bör jag ta först, och finns det pålitliga verktyg för partitionsåterställning som faktiskt fungerar?
Jag gjorde själv exakt detta en gång i Diskhantering. Raderade fel partition, stirrade på skärmen en sekund och slutade sedan röra disken. Om du gjorde samma sak, försök att inte få panik. En raderad partition betyder ofta att Windows tog bort posten i partitionstabellen. Datan finns ofta fortfarande kvar där tills något skriver över den.
Första steget, sluta använda disken.
Skapa inte en ny partition. Formatera inte det oallokerade utrymmet. Kopiera inga filer till den. De tre misstagen är sådana som brukar orsaka den skada som återställningsverktyg senare har svårt att hantera.
Innan du gör något annat, kontrollera Diskhantering. Jag skulle titta efter två saker:
- Om partitionen fortfarande visas och bara har förlorat sin enhetsbeteckning, tilldela en bokstav och se om den kommer tillbaka.
- Om området visas som Oallokerat, togs partitionsposten troligen bort.
Ordningen jag skulle hålla mig till är denna:
- Stoppa all skrivning till disken.
- Ta ut de filer du bryr dig om.
- Öppna ett urval av de återställda filerna och bekräfta att de fungerar.
- Bygg sedan antingen upp den gamla partitionen igen med TestDisk eller skapa en ny i Diskhantering.
- Om du skapade en ny partition, kopiera tillbaka de återställda filerna efteråt.
För filåterställning hade jag ganska bra tur med Disk Drill. Det jag gillade var enkelt. Det hittade raderade partitioner, inte bara lösa filer, och det behöll ofta mappnamn och struktur i stället för att dumpa allt i en röra.
Jag gick igenom detta på Windows 11. På äldre Windows-versioner är flödet tillräckligt likt för att du ska känna igen det direkt.
Så skulle jag återställa filerna med Disk Drill
- Installera Disk Drill på en annan enhet. Inte den skadade.
- Öppna det och välj den fysiska disken där den raderade partitionen tidigare fanns.
- Klicka på Sök efter förlorad data. På en extern enhet kan det fråga vilket återställningsläge som ska användas. Jag skulle välja Universell skanning nästan varje gång. Om de förlorade filerna är videor från en kamera eller drönare, använd Avancerad kameraåterställning i stället.
- Låt skanningen slutföras. Om den hittar den raderade partitionen, öppna den och bläddra igenom den.
- Förhandsgranska några filer först. Jag skulle testa foton, dokument, kanske en video, inte bara filnamn.
- Välj det du vill ha och klicka sedan på Återställ.
- Spara den återställda datan på en annan enhet. Aldrig tillbaka på den ursprungliga enheten.
När dina viktiga filer är i säkerhet har du två praktiska alternativ.
Alternativ 1, återställ den gamla partitionen med TestDisk
Om du vill ha tillbaka själva partitionen i stället för bara filerna är TestDisk vanligtvis verktyget folk väljer eftersom det är gratis och fungerar tillräckligt ofta för att vara värt att prova.
- Ladda ner TestDisk, extrahera det och kör testdisk_win.
- När det frågar om loggning väljer du Create.
- Välj den fysiska disken där den borttagna partitionen fanns.
- Godkänn den partitionstabellstyp som programmet upptäcker.
- Välj Analyse och kör sedan Quick Search.
- Om den inte hittar något användbart kör du Deeper Search.
- När den saknade partitionen visas markerar du den och väljer Write.
- Bekräfta och starta sedan om datorn.
Om inget har skrivit över området för partitionstabellens poster kan detta ibland återställa partitionen direkt, med samma filer, samma struktur, samma enhet som beter sig som om inget hade hänt. Jag har sett det fungera. Jag har också sett att det inte gör det, så jag skulle ändå återställa filerna först.
Alternativ 2, skapa en ny partition och gå vidare
Om ditt mål bara är att få enheten användbar igen efter återställningen är detta den enklare vägen.
- Öppna Diskhantering.
- Högerklicka på det oallokerade utrymmet och välj Ny enkel volym.
- Gå igenom guiden, tilldela en enhetsbeteckning och välj ett filsystem. De flesta använder NTFS.
- Låt Snabbformatering vara aktiverat och slutför sedan.
Efteråt kopierar du dina återställda filer till den nya partitionen.
En sak till, och den här delen är viktig. Om enheten är en SSD, agera snabbt. TRIM kan radera borttagna block i bakgrunden, vilket gör att återställningsmöjligheterna snabbt försämras. Om det är en vanlig hårddisk är dina chanser oftast bättre, så länge du undviker nya skrivningar till den. Lärde mig den här läxan den hårda vägen, haha.
Börja med diagnos, inte återställning.
Om partitionen försvann från ingenstans skulle jag inte anta att det bara var en raderad post. Ibland blir partitionstabellen korrupt för att USB-bryggan, kabeln, kabinettet eller själva disken håller på att fallera. Det ändrar vad du bör göra först.
Mitt första steg skulle vara detta.
- Prova en annan USB-kabel och port.
- Om disken har extern ström, kontrollera det också.
- Läs SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller smartctl.
- Om SMART visar omallokerade sektorer, väntande sektorer, I/O-fel, eller om disken kopplas från under läsning, stoppa och klona den först.
Här skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer. Filåterställning först är okej på en frisk disk. På en instabil disk är upprepade skanningar hårda mot hårdvaran. I så fall, skapa en avbild eller klon av hela disken till en annan disk och arbeta sedan från klonen. ddrescue är det vanliga valet för dåliga diskar eftersom det hoppar över skadade områden och försöker igen senare. Långsamt, men säkrare.
En vettig triageregel:
Om disken är frisk, skanna den.
Om disken är instabil, klona den.
Efter det, använd ett partitionsmedvetet verktyg. Disk Drill är ett bra alternativ eftersom det ofta visar förlorade partitioner och låter dig förhandsgranska filer före återställning. Jag gillar att förhandsgranska 10 till 20 filer från olika mappar innan jag sparar något. Om förhandsvisningar misslyckas över hela linjen är skadan på filsystemet djupare än en saknad partitionspost.
Kontrollera också om disken är GPT eller MBR. Om en extern 4 TB-disk vid något tillfälle råkade initialiseras som MBR kommer Windows bara att mappa en del av den. Jag har sett folk tro att en partition var förlorad när problemet egentligen var fel partitionsstil.
En sak till. Om detta bara gäller personliga filer och inga säkerhetskopior finns, är den säkraste vägen:
klona eller skapa avbild först, återställ filer därefter, bygg om partitionen sist.
För allmän research är denna sammanställning bra: bästa programvaran för dataåterställning för 2026.
Formatera inte. Kör inte chkdsk på den skadade volymen. Den där fäller folk hela tiden.
Om partitionen bara försvann skulle jag lägga till en kontroll innan någon återställningsomgång: jämför vad Windows ser med vad diskens firmware rapporterar.
Öppna en Kommandotolk som administratör och kör:
diskpart
list disk
Om diskstorleken ser fel ut där, till exempel att en 4 TB-disk plötsligt visas som 746 GB eller något annat konstigt, kan det tyda på översättningsproblem i kabinettet/adaptern och inte bara en förlorad partition. I så fall skulle jag faktiskt undvika att skriva en ny partitionstabell alls tills du har testat disken i ett annat kabinett, en annan dator eller direkt via SATA om möjligt. Folk hoppar över detta och slutar med att fixa fel problem.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @boswandelaar om att inte skriva till disken, men jag är lite mindre ivrig att bygga om partitionen tidigt även med TestDisk. Om den externa bryggan ljuger om sektorstorleken eller om disken tappar anslutningen intermittent kan det snabbt bli ännu rörigare att skriva tillbaka partitionen.
Min ordning skulle vara:
- Bekräfta att den rapporterade diskstorleken är korrekt.
- Kontrollera Enhetshanteraren och Loggboken efter diskåterställningar eller I/O-fel.
- Om disken klickar, kopplar från eller fryser vid läsning, skapa en avbild först.
- Om hårdvaran verkar stabil, sök sedan efter filer eller den gamla partitionen.
Om detta dessutom är en exFAT-disk, var extra försiktig med alla reparationsalternativ från Windows. exFAT-reparationer kan gå fel väldigt snabbt enligt min erfarenhet.
För faktisk återställning är Disk Drill okej eftersom det kan upptäcka förlorade partitioner och låta dig förhandsgranska filer innan du sparar dem någon annanstans. Det förhandsgranskningssteget är viktigare än folk tror. En fillista betyder ingenting om filerna inte går att öppna.
Om du vill ha en guide på enkel svenska täcker detta hur du återställer en raderad partition och återfår dina filer på ett säkert sätt.
Viktig punkt: kör inte chkdsk än. Det verktyget är till för att reparera ett monterat filsystem, inte för mystiskt oallokerat utrymme.
Jag skulle börja ett lager längre ner än återställningsprogram: kontrollera om partitionen bara är dold av en felaktig disksignatur / offline-status / enhetsbokstavskonflikt. I Diskhantering, om disken visas som Offline eller volymen finns men saknar monteringspunkt, är det riskfritt att åtgärda det jämfört med skanningar eller partitionsskrivningar.
Där jag delvis inte håller med @mikeappsreviewer och lite med @boswandelaar och @reveurdenuit är detta: jag skulle inte skynda till TestDisk bara för att utrymmet visas som oallokerat. Om kabinettet översätter sektorer fel kan en tillbakaskrivning av en hittad partition låsa fast fel geometri.
Min ordning:
- Kontrollera diskstorleken i BIOS eller på en annan dator om möjligt.
- I Diskhantering, kontrollera först Offline/Foreign/Ingen bokstav.
- I Enhetshanteraren, avinstallera USB-masslagringsposten, anslut igen och se om identifieringen ändras.
- Om volymen någon gång visas som RAW, spara de första och sista få MB med ett sektorverktyg innan du experimenterar.
- Först därefter avgör du mellan partitionsåterställning och filåterställning.
Om disken är stabil och du främst bryr dig om filer är Disk Drill ett rimligt mellanalternativ.
Fördelar med Disk Drill:
- bra detektering av förlorade partitioner
- enkla förhandsvisningar
- oftast bättre för icke-experter än kommandoradsverktyg
Nackdelar:
- inte det billigaste alternativet
- djupa skanningar kan ta evigheter
- på svårt skadade diskar är det ingen ersättning för att först skapa en avbild
Om filerna verkligen är oersättliga och disken ger ifrån sig nya ljud, hoppa över gör det själv och gå till ett labb. Det är den verkliga skiljevägen.