Jag råkade radera viktiga filer från min hårddisk när jag städade upp mappar, och nu är jag inte säker på om filåterställning fortfarande är möjlig eller om jag bara borde installera om allt och börja om från början. Jag behöver råd om det säkraste sättet att återställa raderade filer från hårddisken utan att göra saken värre.
Jag har varit där, och ja, det känns hemskt. Att förlora filer slår till snabbt. Det positiva är detta: med en hårddisk finns det ofta fortfarande en chans till återställning om du slutar orsaka mer skada direkt.
Första steget, sluta använda disken. Omedelbart. Kopiera inga filer till den. Installera inget på den. Fortsätt inte starta från den om det är din huvuddisk. När en fil tas bort ligger datan vanligtvis kvar ett tag. Systemet markerar bara utrymmet som tillgängligt. När ny data hamnar där blir din gamla fil söndertuggad bit för bit. Jag lärde mig det den hårda vägen för flera år sedan.
Om det som saknas fanns på en andra intern disk eller en extern disk, koppla ur den och låt den vara tills du är redo att skanna den från en annan dator. Om det fanns på din OS-disk, använd en USB-startlösning eller en annan maskin om du har en. Målet är enkelt, färre skrivningar, bättre odds.
Det jag skulle göra härnäst är att installera Disk Drill, men placera det på en annan disk än den med de raderade filerna. Folk missar det här steget hela tiden och slutar med att skriva över samma data som de försöker rädda.
Det jag gillar mest är alternativet för byte-för-byte-säkerhetskopieringsavbildning. Skapa avbildningen först om disken fortfarande svarar normalt, eh, om den fortfarande beter sig som den ska. Skanna sedan kopian i stället för att pressa originaldisken. Det visar också förhandsvisningar av filer, vilket sparar tid eftersom du kan kontrollera vad som går att återställa innan du återställer något. Gratisversionen låter dig skanna och förhandsvisa, så du behöver inte bestämma dig innan du har sett resultaten.
Saker som är värda att ha i åtanke:
- Hårddiskar ger dig vanligtvis en bättre chans än SSD:er. Slappna ändå inte av. Vissa nyare HDD-konfigurationer stöder också TRIM, så tiden spelar större roll än folk tror.
- Om du hör klickande, skrapande eller upprepade uppspinningsljud, stoppa. Stäng av den. Programvara fixar inte hårdvarufel. Då är ett återställningslabb den säkrare vägen.
- Gör en ordentlig djupskanning. Att upprepa skanningar om och om igen trollar inte fram extra filer. Det ökar bara slitaget, och på en svag disk är det ett dåligt val.
Om Disk Drill inte löser det skulle jag prova andra verktyg innan jag gav upp. Recuva är enkelt och snabbt för enklare fall. DiskGenius hjälper mer när partitioner eller filsystem har blivit förstörda. Data Rescue brukar vara ett okej val på Mac. Jag har dock haft de smidigaste körningarna med Disk Drill, mest för att förhandsvisning och avbildning är inbyggda och lätta att hitta.
Agera snabbt. Låt disken vara orörd så mycket som möjligt. Om disken är frisk är dina chanser fortfarande ganska goda.
Installera inte om ännu. Om enheten fortfarande fungerar bör filåterställning vara ditt första steg. Att börja om hjälper systemet, men det gör ingenting för dina raderade dokument eller foton.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta skriva till enheten. Jag håller dock inte helt med om att hoppa direkt till djupa skanningar. Kolla först enkla ställen. Papperskorgen. Papperskorgen för molnsynk i OneDrive, Google Drive, Dropbox. Windows Filhistorik. Mac Time Machine. NAS-ögonblicksbilder om du använde dem. De alternativen är snabbare och säkrare än en fullständig återställningskörning.
Om de är tomma, använd Disk Drill på en annan enhet och återställ filer till en annan disk. Om din hårddisk är en gammaldags HDD är chanserna för återställning ofta ganska goda. Om det är en SSD sjunker chanserna snabbt på grund av TRIM. Den delen suger, men det är sant.
Installera om först efter att återställningsförsöken är klara. En ominstallation skriver massor av data och försämrar dina chanser.
Det här är en bra guide för att återställa permanent raderade filer, med steg som folk följer på både PC och Mac. titta på den här genomgången för återställning av raderade filer
Kort version:
- Sluta använda enheten.
- Kontrollera säkerhetskopior och synkroniseringens papperskorg.
- Skanna med Disk Drill från en annan enhet.
- Spara återställda filer någon annanstans.
- Installera om senare, inte nu.
Om enheten börjar klicka, sluta omedelbart. Då blir det ett jobb för ett labb, inte en mjukvarulösning.
Installera inte om. Det är det enda draget som nästan garanterar att du gör återställningen svårare.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles, men jag skulle trycka lite hårdare på en extra poäng: ta reda på vilken typ av radering som hände innan du gör något avancerat. Om du bara tog bort filer från vanliga mappar är det väldigt annorlunda jämfört med att formatera, återställa Windows eller ta bort en hel partition. Svaret ändras mycket beroende på det.
Några saker folk glömmer:
- Kontrollera om filerna faktiskt flyttades, inte raderades. Windows-sökning kan fortfarande hitta dem efter filtyp eller del av filnamn.
- Titta i appars listor över senaste filer. Word, Excel, Photoshop, Premiere, vad som helst. Ibland finns filsökvägen fortfarande kvar där och leder dig till en temporär kopia eller en autosparad version.
- Kontrollera dolda tempmappar och platser för autosparning innan du kör en fullständig återställningsskanning. Du skulle bli förvånad över hur ofta raderade saker ligger där.
- Om detta var en SSD, var realistisk. Återställning kan fortfarande fungera ibland, men chanserna är vanligtvis mycket bättre med HDD.
Om du gör en skanning är Disk Drill ett vettigt val, särskilt eftersom det är lätt att sortera efter filtyp och förhandsgranska resultat snabbt. Jag skulle bara inte hoppa direkt till att skanna allt blint om det finns en chans att filerna fortfarande finns i temporär lagring eller mappar för autosparning.
Dessutom är börja om bara rimligt om filerna inte längre spelar någon roll. Att installera om löser systemstrul. Det återställer inte raderade filer. Två helt olika problem.
Om du vill ha ett praktiskt exempel, här är en framgångshistoria om dataåterställning från extern hårddisk som är lätt att följa.
Så ja, återställ först, installera om senare om det behövs. Om disken låter konstigt, sluta pilla med den direkt.
Jag skulle dela upp detta i två separata frågor: återställ filer och fixa systemet. Det är inte samma uppgift.
Jag håller inte helt med om synsättet “djupskanna ASAP”. Om filerna raderades nyligen och filsystemet är friskt kan ibland en snabb återställning eller kontroll av appars autosparningar ge renare filnamn och mappstruktur än en enorm råskanning. Djupskanningar är utmärkta, men de är också det trubbiga verktyget.
Det viktigaste är detta:
- Om det var en HDD är dina chanser oftast ganska goda.
- Om det var en SSD kan chanserna falla väldigt snabbt.
- Om det var systemdisken försämrar varje omstart och installation återställningschanserna.
En sak som inte nämns tillräckligt av @chasseurdetoiles, @espritlibre och @mikeappsreviewer: kontrollera om de raderade filerna låg i ett bibliotek som synkroniseras av en app med versionshistorik. Inte bara molnpapperskorgen. Vissa appar behåller äldre versioner även efter lokal radering.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar:
- enkel förhandsgranskning
- bra för sortering efter typ
- avbildningsfunktionen är verkligen användbar
- nybörjarvänligt gränssnitt
Nackdelar:
- kan vara långsam på stora diskar
- djupskanningar kan ge många röriga filer med ändrade namn
- de bästa funktionerna är inte direkt lättviktiga
- på SSD:er kan ingen programvara på magiskt sätt övervinna TRIM
Så nej, börja inte om än. Att installera om är bara värt att diskutera efter att återställningsförsöken är avslutade. Om du behöver ett verktyg är Disk Drill ett rimligt förstaval, men jag skulle använda det försiktigt och bara återställa till en annan disk. Om disken börjar ge ifrån sig fysiska ljud, stoppa och överväg ett labb.