Jag råkade permanent radera viktiga filer från min SSD på en Windows 11-dator, och de fanns inte i Papperskorgen. Jag försöker ta reda på om det finns någon verklig chans att återställa raderade filer från en SSD, särskilt om TRIM kan vara inblandat. Jag behöver hjälp med att hitta säkra återställningsalternativ eftersom några av dessa filer är väldigt viktiga och jag inte enkelt kan ersätta dem.
Jag råkade ut för det här en gång på Windows 11, och ja, den där magkänslan när allt faller är verklig. En fil som markerats som permanent raderad är inte alltid borta för gott. Om Windows inte har återanvänt de sektorerna än finns det fortfarande en chans att återställa den.
Det första jag gjorde, och det du också bör göra, var att sluta använda enheten så mycket som möjligt. Inga appinstallationer. Inga stora nedladdningar. Flytta inte runt filer. Varje skrivning ger Windows ännu en chans att skriva över den raderade datan. På SSD-enheter blir det här snabbt värre eftersom TRIM kan rensa de raderade blocken i bakgrunden. Om filen låg på en SSD är tiden ännu viktigare.
Innan jag använde återställningsverktyg skulle jag först kontrollera de tråkiga sakerna, eftersom det sparar tid när det fungerar:
## Snabba ställen att kontrollera
- OneDrive
- Filhistorik
- Tidigare versioner
- Någon molnbackup du glömt att du hade igång
- En gammal extern enhet
Jag har sett folk lägga en timme på att skanna en disk och sedan hitta filen i OneDrives papperskorg eller i en backupmapp de glömt att de hade. Börja där.
## Om säkerhetskopiorna inte hjälper
När de kontrollerna inte ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram.
Disk Drill är vanligtvis det första jag skulle prova. Det som utmärkte sig för mig var hur ofta det behöll de ursprungliga filnamnen och mappvägarna. Det spelar större roll än folk tror. Att sortera igenom 4 000 filer med namn som file000123.jpg blir snabbt tröttsamt.
## Grundläggande återställningsflöde
1. Installera Disk Drill på en annan enhet, om du har en.
2. Skanna enheten där filen raderades.
3. Gå igenom resultaten och använd sökning eller filter för att begränsa dem.
4. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
5. Återställ dem till en annan enhet, inte tillbaka till samma.
I Windows kan du skanna och förhandsgranska utan begränsningar, och den kostnadsfria återställningsgränsen är 100 MB.
## Andra verktyg värda att titta på
Om problemet är större än en raderad fil skulle jag titta på andra alternativ.
### DiskGenius
Det här hjälpte mig mer när röran handlade om en förlorad partition, en RAW-partition eller skador på filsystemet.
### Windows File Recovery
Microsofts eget verktyg. Gratis. Men inget grafiskt gränssnitt. Du skriver kommandon i terminalen, så det känns ganska rått om du vill peka och klicka.
## När jag skulle sluta och inte göra det själv
Det finns fall där jag inte skulle fortsätta peta på enheten:
- Den låter konstigt
- Den kopplar ner slumpmässigt
- Windows slutar upptäcka den
- Datan är så viktig att ett misslyckande inte är acceptabelt
Då skulle jag luta åt en professionell återställningstjänst innan jag orsakar mer skada med upprepade skanningar eller slumpmässiga reparationsförsök.
Den korta versionen är enkel. Använd enheten mindre. Kontrollera säkerhetskopior först. Om du skannar, återställ till en annan enhet. Ju snabbare du gör detta, desto bättre brukar dina chanser vara.
Om filerna raderades från en SSD beror dina chanser på TRIM. Det är den irriterande delen. På många Windows 11-system rensas de raderade blocken snabbt när TRIM körs. Ibland på några minuter, ibland efter en omstart, ibland senare. Så jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt, en lång skanning är inte alltid steg ett på SSD-enheter. Kontrollera först om enheten fortfarande är värd att skanna överhuvudtaget.
Gör så här:
1. Sluta använda datorn.
2. Stäng av den.
3. Om de förlorade filerna är mycket viktiga, ta ut SSD-enheten och anslut den till en annan dator som en sekundär enhet, skrivskyddad om möjligt.
4. Öppna Kommandotolken och kör:
fsutil behavior query DisableDeleteNotify
Om den returnerar 0 är TRIM aktiverat. Chansen till återställning minskar kraftigt.
En annan kontroll:
winsat diskformal
eller använd CrystalDiskInfo för att se SSD-hälsan. Om SMART ser dåligt ut, fortsätt inte att peta i den.
Om du vill ha en snabb väg är Disk Drill fortfarande ett av de renare alternativen för filåterställning från SSD på Windows 11, mest för att förhandsgranskning och sortering av resultat är mindre besvärligt än i många andra verktyg. Men om TRIM redan har rensat blocken kommer ingen app att trolla fram något ur tomt utrymme.
Ett annat ställe som folk missar är appspecifik historik:
Photoshop-autosparningar, temporära Office-filer, Adobe-molnet, webbläsarens nedladdningshistorik, cache för e-postbilagor, exportmappar för Zoom eller Teams. Jag har sett raderade dokument fortfarande ligga där.
Kolla också den här korta guiden för steg för filåterställning från SSD i Windows 11:
se genomgången för filåterställning från SSD i Windows 11
Om filen gäller affärer, juridik eller familjesaker som du inte kan ersätta, sluta med gör det själv efter ett försök. SSD-återställning blir snabbt sämre.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @voyageurdubois sa: om detta var din systems SSD kan Windows 11 också ha tagit bort spår från temporära områden och appcache snabbare än folk förväntar sig, så jag skulle kontrollera **återställning på applikationsnivå** innan du kör flera djupa skanningar.
Saker jag skulle titta på som ofta missas:
- Office-panelen för dokumentåterställning
- temporära mappar i `%AppData%` och `%LocalAppData%`
- Adobes autospar och senaste filer
- säkerhetskopior av sessioner i Anteckningar eller redigerare
- webbläsarens nedladdningsmappar/historik
- cache för bilagor i e-postklienter
Dessutom håller jag inte riktigt med om det vanliga rådet att skanna den om och om igen med olika verktyg. På SSD:er kan det bara slösa tid, och ibland belasta en enhet som redan har dåligt NAND-slitage. En ordentlig genomgång är smartare än tio desperata försök.
Om du vill prova programvara är **Disk Drill** rimligt eftersom det gör det enklare att identifiera vad som faktiskt går att återställa i stället för att bara dumpa en gigantisk hög skräp på dig. Men om TRIM redan har rensat blocken kommer inte ens den bästa Windows 11-programvaran för återställning från SSD att kunna göra mirakel. Det är den irriterande sanningen.
Ett annat underskattat drag: kontrollera om filen fanns i en annan form. Sök efter:
- dubblettfilnamn
- äldre exporter som PDF/JPG
- ZIP-bilagor
- synkroniserade kopior i meddelandeappar som Teams/Slack/Discord
Och om du använder Windows Search, prova detta i Utforskaren:
`content:keyword`
Ibland finns filen fortfarande kvar och har bara flyttats/bytt namn. Låter dumt, men jag har sett det hända. Två gånger lol.
Om du vill läsa mer är den här tråden ganska relevant:
Diskussion om filåterställning från SSD i Windows 11 och tips om raderade filer
Kort version: sluta skriva till SSD:n, kontrollera sparningar på appnivå och synkroniserade kopior, prova sedan Disk Drill en gång, återställ till en annan enhet och förvänta dig inga mirakel om TRIM redan har körts.
Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara antydde: kontrollera Volymskuggkopiering / Tidigare versioner från överordnad mapp, inte bara Filhistorik globalt. På vissa Windows 11-konfigurationer överlever en mappögonblicksbild även när själva filen har raderats permanent. Högerklicka på mappen där den fanns, Egenskaper, Tidigare versioner. Det är tråkigt, men jag har sett det spara folk en skanning.
Jag håller inte helt med om rådet att ta bort SSD:n omedelbart i alla fall: om det är en modern bärbar dator med BitLocker, konstiga OEM-drivrutiner eller ingen lättillgänglig reservdator kan det skapa nya problem att fysiskt plocka ut den. Om enheten är stabil skulle jag först starta så lite som möjligt och skapa en avbild av den om du har verktygen.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera OneDrives webbpapperskorg och tidigare versioner för exakt det filnamnet.
- Kontrollera Tidigare versioner för överordnad mapp.
- Om datan är värdefull, skapa först en sektoravbild av SSD:n.
- Skanna avbilden, inte den aktiva SSD:n.
Den sista delen är viktigare än folk tror. Återställning från en avbild är säkrare än att belasta originaldisken med flera skanningar.
Om Disk Drill:
Fördelar
- lätt att sortera efter typ, datum och sökväg
- förhandsgranskningen är faktiskt användbar
- mindre irriterande än många återställningsappar när man letar efter en specifik fil
Nackdelar
- om TRIM redan har nollställt blocken hjälper det inte
- djupa skanningar kan ge många omdöpta/råa filer
- inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
Så ja, jag håller med @voyageurdubois, @sonhadordobosque och @mikeappsreviewer om att stoppa skrivningar snabbt, men mitt huvudsakliga förslag är: skapa en avbild först om möjligt. Vid SSD-återställning är det ibland den enda verkliga vinsten som finns kvar att bevara det nuvarande tillståndet.