Är HFS-dataåterställning möjlig efter oavsiktlig radering?

Jag råkade radera viktiga filer från en HFS-formaterad enhet och har inte sparat något nytt på den ännu. Jag försöker lista ut det säkraste sättet att återställa HFS-data utan att göra situationen värre. Vilka verktyg eller steg bör jag prova först?

Raderade filer på HFS eller HFS+ försvinner vanligtvis inte direkt, även om du har tömt Papperskorgen. macOS markerar oftast bara den delen av enheten som tillgänglig igen. Själva datan kan fortfarande ligga kvar där tills något annat skrivs över den.

Det viktigaste är alltså enkelt: sluta använda den enheten så mycket som möjligt. Installera inte appar på den, spara inte nya filer på den och fortsätt inte rota runt om du kan undvika det. Ny aktivitet är det som kan förvandla en återställningsbar raderad fil till en permanent överskriven fil.

Om det är din Macs interna enhet är det irriterande eftersom du inte helt kan undvika att använda den om du inte startar från en annan enhet. Men håll åtminstone aktiviteten till ett minimum och installera återställningsprogram på en annan plats.

Och ja, det är vanligtvis värt att försöka även om du inte har någon säkerhetskopia. Om enheten håller på att gå sönder fysiskt, till exempel klickar, inte startar upp eller inte visas alls, då är programvara förmodligen inte lösningen och ett dataräddningslaboratorium är det säkrare alternativet. Men vid vanlig radering, tömd Papperskorg, oavsiktlig formatering eller en enhet som fortfarande visas i Skivverktyg är återställningsprogram precis det du bör prova först.

Ett enkelt alternativ är Disk Drill. Det har ett vanligt visuellt gränssnitt, och du kan skanna och förhandsgranska filer innan du bestämmer dig för om du vill återställa dem.

Grundläggande tillvägagångssätt:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på enheten du återställer från.
Om de förlorade filerna fanns på Macs interna enhet, installera det på en extern USB-enhet eller en annan extern disk. Om de förlorade filerna fanns på en extern enhet, installera Disk Drill på själva Macen. Skriv inte något nytt till enheten du försöker rädda.

2. Öppna det och välj enheten med problemet.
Välj enheten som innehöll de raderade filerna.

3. Kör Sök efter förlorad data.
Skanningen kan ta ett tag, särskilt på större enheter. Du kan kontrollera hittade objekt innan den är klar, men att låta skanningen slutföras ger dig oftast bäst chans.

4. Förhandsgranska resultaten.
Disk Drill sorterar hittade filer efter typ, som foton, dokument och videor. Använd förhandsgranskningsalternativet, den lilla ögonikonen, för att se om filerna faktiskt är intakta innan du återställer något.

5. Välj filerna du vill ha och återställ dem.
Markera filerna du behöver.

6. Spara dem på en annan enhet.
Den här delen är också viktig. Återställ inte filer tillbaka till samma enhet som du skannade. Använd en annan disk eller en annan säker plats.

En sak med äldre Macar och HFS+ är att journalföring ibland kan hjälpa återställningsverktyg att bevara mer av den ursprungliga filinformationen, som namn och mappplatser. Men den journalen återanvänds med tiden, så att vänta för länge eller fortsätta använda enheten kan göra återställningen rörigare.

Om Disk Drills skanning kan förhandsgranska filerna och de ser intakta ut, är det ett mycket gott tecken. Då är huvuduppgiften bara att få dem kopierade till en säker plats utan att skriva något annat till den ursprungliga enheten.

Dina chanser är ganska goda bara eftersom du slutade skriva till disken, men jag skulle undvika att behandla originaldisken som något att experimentera på. Om filerna är viktiga, skapa först en sektor-för-sektor-avbildning eller en klon till en annan disk och skanna sedan kopian med Disk Drill eller vilket återställningsverktyg du än väljer. Kör inte First Aid, reparationsverktyg, omformatering eller försök att fixa HFS-volymen före återställningen, eftersom dessa kan ändra katalogposterna och göra filnamn eller mappstrukturen svårare att återställa. Om du inte kan skapa en klon eftersom disken ger fel eller kopplas från, är det då jag skulle sluta och överväga ett labb i stället för att låta programvara arbeta med en felande disk i timmar.

Montera inte enheten normalt och klicka runt i Finder bara för att kontrollera vad som fortfarande finns kvar. macOS kan skriva små mängder underhållsdata till en volym när den monteras, särskilt sådant som Spotlight, Papperskorgen och mappar för filsystemshändelser. Det är inte samma sak som att kopiera en film till den, men när du försöker återställa raderade filer är onödiga skrivningar fortfarande onödiga skrivningar.

Jag håller med om rådet att klona först, men jag skulle skapa klonen eller avbilden innan jag kör någon återställningsapp om filerna är viktiga. Skanna sedan klonen med Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg och återställ filerna till en tredje enhet. Om du hoppar över kloningen, se åtminstone till att återställningsmålet inte är samma HFS-enhet. Folk gör fortfarande det misstaget eftersom programvaran låter dem välja valfri plats, och att återställa tillbaka till samma disk kan skriva över exakt de filer du försöker rädda.

Det irriterande förbehållet är att Jag har inte sparat något nytt inte alltid betyder att ingenting har förändrats. Om detta var en extern mekanisk hårddisk är oddsen vanligtvis ganska goda efter en enkel radering. Om det var en SSD och TRIM var inblandat kan återställningen vara mycket sämre även om du slutade använda den direkt. Hur som helst, kör inte Första hjälpen, formatera inte om, bygg inte om kataloger och låt inte macOS erbjuda sig att initiera något. Skanna en kopia om du kan, förhandsgranska innan du betalar för återställning om verktyget stöder det, och lita bara på filer som faktiskt går att öppna efter att de har kopierats ut.

En raderad mapp på en extern HFS±hårddisk är ett helt annat problem än raderade filer på den Mac som du för närvarande har startat från. Fallet med den externa disken är vanligtvis mycket lättare att kontrollera: koppla ur den, sluta montera den, skapa en avbild, skanna avbilden. Fallet med startdisken är rörigare eftersom macOS fortsätter att skriva loggar, cachefiler, webbläsardata, växlingsfiler, Spotlight-data och annat medan du försöker vara försiktig.

Innan du kör återställningsprogram, kontrollera först de tråkiga återställningsvägarna, men gör det utan att skriva till den berörda disken. Titta på Time Machine, en annan säkerhetskopieringsdisk, molnsynkroniseringens historik, e-postbilagor, gamla exporter, kopior på telefonen och så vidare. Det låter självklart, men folk lägger ibland timmar på att skanna en disk när filen ligger i avsnittet nyligen raderat i iCloud Drive eller i en gammal Time Machine-ögonblicksbild. Att återställa från en säkerhetskopia är renare än filåterställning genom carving.

Om du använder ett verktyg som Disk Drill skulle jag betrakta förhandsvisningen som ett filter, inte ett löfte. Om den visar filen med rätt namn, mapp, storlek och den förhandsvisas korrekt, är det uppmuntrande. Om den bara hittar file12345.jpg under en generisk rekonstruerad mapp kan det fortfarande vara användbart, men du kan förlora ursprungliga namn, mappar, skapandedatum eller delar av innehållet. Med HFS+ kan återställningen variera från allt kommer tillbaka prydligt till här är en hög med namnlösa filer, beroende på vilka katalogposter och filutbredningar som fortfarande är intakta.

Det säkraste arbetsflödet är fortfarande: sluta använda disken, skapa en fullständig avbild eller klon till en annan disk, skanna kopian, återställ till en tredje plats. Om du inte har tillräckligt med ledigt lagringsutrymme för både en avbild och återställda filer, köp eller låna en annan disk innan du börjar. Att köra skanningar mot originalet eftersom du har ont om utrymme är så en enkel radering kan förvandlas till ett värre problem.

Och ignorera inte diskhälsan. Om disken klickar, upprepade gånger kopplas från, tar en evighet att läsa eller visar I/O-fel, kan återställningsprogram få den att arbeta hårdare vid exakt fel tidpunkt. I så fall skulle jag antingen klona den med ett verktyg avsett för dåliga diskar eller stanna upp och överväga en återställningsfirma. För en normal oavsiktlig radering på en frisk HFS-disk är det dock absolut värt att försöka med återställning så länge du undviker att skriva tillbaka något till samma volym.